Annons:
Etiketthälsa
Läst 5906 ggr
Fredrica
2014-07-14 09:56

Förhöjd kroppstemperatur - varför?

Jag har ätit en successivt allt striktare LCHF sedan slutet av maj och har nu två frågor till alla er forumvänner!

1. Jag upplever en allmänt förhöjd kroppstemperatur (som dock inte syns på örontermometern) och dessutom svettningar/vallningar som  kommer både dag och natt.  Detta har blivit allt intensivare den senaste veckan. Saker som skett denna vecka: jag har jobbat sex nätter i sträck (är van nattjobbare), jag är inne på min andra vecka med östrogenplåster (effekt ska komma efter två veckor enligt min läkare - har alltså klimakteriesvettningar) samt att jag ofrivilligt tror jag hamnat i ketos.  Anledningen till att jag tror jag är i ketos är att jag (oplanerat) uteslutit de flesta mejerier (äter rejält med smör plus en skvätt mjölk i kaffet) samt upplever en annan kroppsdoft (dock inte otrevlig bara annorlunda). Den här veckan har jag levt på norsk lax (är i Norge och jobbar och lax är billigt), brysselkål/spenat/broccoli, ägg, kokosolja, smör samt lite köttpålägg. Druckit rikligt med vatten och börjat med kallsupar. Det extra saltet har fått myrkrypningarna att ge sig.  Nu vet jag inte vad orsaken till svettningarna är och det blir svårt att utvärdera östrogenplåstren! Svettas man så här mycket i ketos? Hur länge håller det på? Var går kolhydratgränsen för ketos och riskerar man att åka in och ut ur ketos och aldrig sluta svettas…?!

2. Om det nu är så att jag är i ketos - är det därför jag upplever att hela kroppen är som full av mjölksyra?! Alla steg är tunga och jag får kramp i biceps bara av att lyfta kaffekoppen! Har beställt magnesium av god kvalité som väntar på mig hemma i Sverige - räcker det till att häva tillståndet eller hänger det ihop med ketosen och måste väntas ut?

Väntar med spänning på om några av er har några bra tips och idéer! (Och ute är det hundra grader varmt och det gör ju inte saken bättre…)

Annons:
Suzanne56
2014-07-14 10:53
#1

Det låter mer som omställningsbesvär kombinerat med klimakteriebesvär. Min erfarenhet av att vara i ketos är att allt känns mycket lättare, kroppen träningen etc. Sen mår även jag dåligt i värme:( Mycket vatten + Seltin mineralsalt. Om du hade svåra vallningar innan plåstret så kanske det tar lite längre än två veckor att få effekt? Minns så väl lättnaden när den väl kom. Sen fick jag bröstcancer efter två år så nu är alla vallningar o svettningar tillbaka:-(

Halvdansken
2014-07-14 11:03
#2

Effekten av mina plåster kom inte förrän efter en månad, men det kan vara olika.
Jag svettas inte av ketos, så jag tror nog att vallningarna är rena klimakterieproblem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2014-07-14 11:14
#3

Som redan nämnts.. kombination av omställningsbesvär, klimakteribesvär och östrogenplåster!?

Rent ut sagt så gissar jag att 99% är omställningsbesvär!

Altså.. du har glukosbrist.. kroppen kämpar förtvivlat för att kompensera och prioriterar livsuppehållande system och muskler får då stå tillbaka när det gäller försörjningen med hjälp av glukos!

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: