Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Tips, hjälp, LCHF eller inte med träning?!

2014-07-11 19:52 #0 av: Carvecomp

Hej

Jag har nyligen läst "Matrevolutionen" och är såklart nästan lite frälst... Nej men jag tycker mycket i boken låter logiskt, klokt och hälsosamt. Har inte alls gillat LCHF innan men har nu ändrat mig och hade gärna velat ge det en chans. 

Anledningen till att jag även vill ge LCHF en riktig chans förutom att det låter hälsosamt är att jag tror att det kan hjälpa min mage. (konstant svullen och känslig IBS mage) kolhydrater gör det INTE bättre! Jag har även ett extremt sockersug som jag bara inte kan motstå, på något sätt. Jag behöver bli av med det innan jag drar på mig diabetes eller liknande..

Jag är inte överviktig utan vältränad men kan såklart gärna gå ner några kilo för tt framhäva musklerna på sommaren. Försöker hålla koll på vikten genom dietperioder och kaloriräkning... (trött på det...)

Det som gör att jag inte riktigt vågar ännu är att jag inte vet hur det fungerar i kombination till träningen. Jag gymmar och cyklar och gör det seriöst för att bygga muskler, inte bara ibland för att hålla mig i trim. Hur fungerar LCHF med muskeluppbyggnad? Under sommaren ska jag även genomföra flera cykellopp och mitt bränsle för att orka igenom hela loppet är då sportdryck. Känns som jag inte alls ska klara det utan den magiska sportdrycken, bananerna och alla energibars och jag undrar vad ni ersätter den med?

Jag ska även på en långresa till hösten under hela vintern och kommer att from då äta kolhydrater i mängder för att inte gå miste om all god mat. Jag är orolig för hur en "tillfällig omställning under 6 mån" från LCHF till mycket kolhydrater skulle gå.  Är väldigt rädd för min mage att den ska krascha helt. Bör jag vänta med att köra LCHF tills jag är hemma från resan (om ett år)?

Mycket tacksam med tips från er som vet... både ni som tränar och inte..

Så mina frågor är:

-Hur löser ni som tränar den där extra energin under extremare och längre prestationer?

-Hur fungerar LCHF med muskeluppbyggnad för er?

-Är det dumt att testa på LCHF om jag behöver gå över till en 6 månaders kolhydratsperiod om ca 4 mån?

-Räknar ni kalorier eller är det fritt fram att äta? (har läst på något forum om att vissa räknar kalorier även på LCHF?

Anmäl
2014-07-11 20:19 #1 av: Zepp

Jaa.. ytterligare en nyfrälst.. halleluja!

Nämen.. grejen är att det handlar om riktig mat, sån med näring.. oså inte såå mycket snabba processade kolhydrater.. utan riktig mat med sin naturliga fetthalt.

Oså.. självklart handlar det om kalorier.. grejen är att det för många grejar sig självt via hunger/mättnad och homeostas!

Japp.. sportdrycker/energibars är raketbränsle.. inte tu tal om annat, grejen är att vi inte är raketer.. framförallt när vi inte tävlar.

Oså rakt på sak.. här har du en Ultra marathonlöpare på lågkolis kost!

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Grejen är väl snarare att leva på högkoliskost.. speciellt snabba kolhydrater typ socker och mjöl inte är såå hälsosamt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-12 00:42 #2 av: NillaNina

Det finns en hel del folk som är fit och tränar och till och med tävlar och äter tydlig LCHF. Jag är dock inte en av dem. En tråd som handlar om det finns här.

Anmäl
2014-07-12 00:48 #3 av: Fiana

Skulle nog säga att det är absolut helt fel tidpunkt för dig att börja.

Musklernas omställning tar längre tid än hjärnans, ett par månader är inte helt ovanligt - du riskerar alltså problem med de loppen du ska göra under sommaren.

Vore det bara dessa så skulle du kunna "smyga" igång med att ta bort spannmål och rent socker (förutom som "raketbränsle" under tävling). Något som säkert magen skulle gilla. Men med det du säger om resa efter och du inte verkar vilja hålla igen på något alls då så riskerar du rejäl magkatastrof - magen vänjer sig vid det man normalt äter och anpassar enzymer och liknande efter det, plötsliga byten ger lätt problem även om man inte har några magproblem från början.

Tänker du däremot om gällande den biten så skulle du definitivt kunna göra en partiell omställning för magens skull framförallt, men då får du räkna med att hålla det under tiden borta också i alla fall ungefär. Nu är det inte så att det går åt helsike med plötslig omställning för alla, men risken är stor. 

Sen är det ju inget dumt i sig att tänka över sina fettkällor och hoppa att vräka i sig godis eller leva på mackor etc. Men att helt ta bort spannmål (framförallt vete brukar inte sällan vara IBS problem) för att sedan snart slänga in det igen och dessutom under resa blir dumt. 

Dra ner på saker som pasta och bröd och stora mängder frukt om du har magproblem kan vara väl värt att prova (t ex ris och potatis brukar inte vara lika stort problem, eller varför inte rotfrukter), att ta bort margarin och tveksamma oljor som solros till fördel för smör och olivolja och ta bort rent socker i vardagen(det utesluter inte nödvändigtvis sk "race high") och äta högkvalitativt protein är ju i vilket fall som helst ett bra val. Sen om/när det är dags att ta steget fullt ut är steget mindre.

gällande dina mer specifika frågor (som i det här fallet nog är mindre relevanta relativt det viktigare ovan) kika gärna in hos Martina på

http://www.highfatfitness.net/

Anmäl
2014-07-12 11:44 #4 av: hemul

Håller med Fiana. Glöm lågkolhydrat tills du är redo att ge det en chans. Det är inget man kan gå i och ur hur som helst. 


Anmäl
2014-07-12 17:01 #5 av: Carvecomp

#3 Tack för ett bra svar! Kan vara så att det är fel tidpunkt för mig. 

Jag tränar mycket och äter redan "nyttigt" eller ja, ja håller mig undan skräpmat (förutom pizza ibland) äter sällan pasta, ris och aldrig bröd, förutom knäckebröd. Har ätit något som jag anser lågkolhydratsdiet under snart 3 år men det är endå ett stort steg till LCHF.  Jag äter sällan "rena" kolhydrater, ibland kan det förekomma ris eller bulgur men får i mig kolisar på andra sätt genom mjölk osv. Däremot håller jag mig till lättprodukter och det är väl det jag kanske kan ändra på.

Ska in i en "deff" period i ca 3 mån iannan resan och är så himla osugen på att gå hungrig och räkna kalorier. Då kommer jag äta väldigt lite kolhydrater samt lättprodukter. = väldigt trött! 

Jag kommer efter min deff va tvungen att vänja magen för att kunna äta mer och kolhydrater på resan.

Därför såg jag LCH som ett bättre alternativ. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.