Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7060 ggr
Ylva-Li
7/10/14, 10:58 PM

Frukost

Vad äter ni till frukost?
Jag ledsnade rätt fort på ägg och bacon måste jag säga. ;)
Dessvärre är jag en som inte är jättehungrig på morgonen, och att stå och laga mat då är extremt jobbigt för mig.
Hittade på vår ica, lowcarb bröd, skitgott! Och väldigt lite kolhydrater i. Så det äter jag ibland. Iom att det är lite kolisar i, så blir det inte mycket, och bara till frukost. (Fryser in och tar ur ett par åt gången.)
Och så fett på, typ brieost osv.
Har också käkat turkisk yoghurt med lite hallon. Det funkar bra.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
wheelie87
7/10/14, 11:20 PM
#1

Ser att du redan testat en del varianter. Har du prövat att baka egna oopsies? Det är gott och går att veriera med olika nötter och kryddor på. 
Nåt som många gör är äggmjölk eller magicbullet coffe. 
Var längesen jag läste nåt recept men det kan du kanske googla på.
Jag höftar ihop mbc med typ 30-40 g smör, ett ägg och ett par dl kaffe. (Måttet på smöret är på en höft. Skär ju ur smörpaket med 25g-mått och skär mellan 25 och 50.) 
Häller alltihopet i den ordningen i måttbägare och kör med stavmixer.

jiim
7/10/14, 11:23 PM
#2

Ett tips till din yoghurt: Müsli med frön, nötter, kokosflingor Frukost på nolltid ;) Pannkakor har du ju också, fast det är ju ägg… Å sen sprutgrädfe, Tar lite tid kanske, fast kan göras dagen innan. Gör fröknäcke, kan enkelt göras i micron på någon minut. Sen kan du ha kanske majo+räkor(typ Skagen) eller CF å avocado (guacamole) på dem :) Å lite ruccola, spenat eller liknande på :p Lycka till med morgonmaten

wheelie87
7/10/14, 11:24 PM
#3

#2
Hur gör du fröknäcke i micron?  =)

jiim
7/11/14, 8:13 AM
#4

#3, jag har risentas färdiga mix, men man kan med fördel blanda själv. 100gr (ca 1,5dl frö) 1 ägg 1tsk fiberhusk 1tsk bakpulver Blanda å Kleta ut smeten tunnt på ett Bakplåtspapper å kör några minuter i micron

Biami1.
7/11/14, 9:01 AM
#5

Om du nu inte är så hungrig på morgonen kanske du inte behöver äta alls, utan vänta till du faktiskt är hungrig?

korseett
7/11/14, 9:14 AM
#6

Frukost kan vara rester av gårdagens middag med. Många gånger jag käkat fläskkotlett på morgonen :)

Annons:
Halvdansken
7/11/14, 10:41 AM
#7

Håller med #5. Man måste ju inte äta frukost.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ylva-Li
7/11/14, 10:58 AM
#8

#1 Vad är oopsies?

Ska absolut testa lite frön och nötter i min yoghurt, så blir det ännu mer mättande också. 
Måste äta frukost, annars mår jag illa.. 
Men ja, skagen och avokado! Det är ju gott!

Hur gör ni pannkakor utan mjöl? Med fiberhusk istället eller?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Sammet1
7/11/14, 11:13 AM
#9

Jag gör en tjock pannkaka som smakar som någon slags blandning av amerikansk pannkaka och "fattiga riddare":

1 ägg, en liten nypa salt, 1½ dl vätska (jag använder hälften grädde, hälften mjölk, men man kan ta grädde/vatten eller kokosgrädde istället om man vill) och ½ msk fiberhusk.

Vispa ihop och låt svälla minst 15 minuter. Har man bråttom på morgonen gör man smeten dagen innan och förvarar i kylen. Vispa smeten slät innan du gräddar.

En klick smör i stekpannan och i med hela smeten på en gång på medelvärme. Är det svårt att vända kan man skära pannkakan i tårtbitar innan man vänder. Servera med en liten klick smör som får smälta  så pannkakan blir "glansig" och pudra på kanel (+ ½ tsk Sötströ ihop med kanelen om man vill).

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Ylva-Li
7/11/14, 12:44 PM
#10

Åh vad gott det lät! Ska testas!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Veda
7/11/14, 2:39 PM
#11

Eller recept på "ugnspannkaka" i muffinsstorlek, som jag brukar göra: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/53051860ce12c475880045dc-flaskpannkaka-till-frukost

Zepp
7/11/14, 8:55 PM
#12

Är man inte hungrig på morgonen så är det en form av aptitsignal.. som säger.. ät ingen frukost!

Sen så kan det ioförsej få konsekvenser senare.. och man är tvungen att äta något för att inte bli vrålhungrig före lunch!

Några äter då ett ägg eller liknade vid 9-rasten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ylva-Li
7/12/14, 11:52 AM
#13

Jag kan variera lite i hunger på morgonen. Men jag vet av erfarenhet att jag inte mår bra om jag skippar frukost helt.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Zepp
7/12/14, 2:56 PM
#14

Trodde jag med.. tills jag ätit LCHF i tre månader.. då behövde jag ingen frukost längre.. iallafall inte före 11-12!

Ett tag testade jag MBC.. fick sluta med det iomed att jag inte blev hungrig vid lunch.. så det förryckte hela min matordning.

Ta du en lätt frukost.. typ några ägg och ett halvt paket bacon.. så står du dig till 12! 😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ylva-Li
7/12/14, 8:26 PM
#15

Jo med bacon och ägg står jag mig länge, men ätit det för mycket nu..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

wheelie87
7/13/14, 11:44 AM
#16

#8 
Oopsies är en variant på bröd. Finns mängder med recept. Man har bakpulver i och det blir ganska fluffigt. Jag tycker de närmast påminner om sockerkaka i "strukturen" fast inte sött. Finns mängder med recept. Bara att göra en sökning. 
LCHF-pannkaka finns det också mängder med recept där ute på cyberspace. 
Jag har ett recept liggandes i datorn som jag kan dela med mig av med en gång. 

ca 8-10 st pannkakor

1 dl "gammaldags mjölk"
(Antar att vanlig helmjölk går bra också men gammaldags mjölk är väl lite fetare än 3% va?)
2 dl grädde
3 msk fiberhusk
50 g smält smör
4 ägg
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Blanda ihop allt och stek pannkisar på. :)

jiim
7/13/14, 1:27 PM
#17

#16, tror det är bäst att skippa den dära mjölken och ersätta med vatten (brukar jag ha I pannkakssmet) eller kanske grädde. det är så fruktansvärt mycket socker I mjölk :/ om mjölken har 3% eller 4% har nog ganska minimal betydelse :)

Ylva-Li
7/13/14, 9:17 PM
#18

Verkar vara väldigt skilda åsikter om mejeriprodukter. Nu är jag laktosintollerant, så ja.. låglaktosprodukter är det som gäller här. ;) Så inget mjölksocker i mina mejerier.
Och egentligen, om man har 1dl mjölk i en smet, blir det ju inte mycket procentuellt? Om man inte vill nolla kolisarna då. Det tror jag inte jag klarar. :D Jobbigt nog med att dra ner så här mycket. Det är ju kolhydrater i ALLT, tom tomater!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

korseett
7/14/14, 7:18 AM
#19

Vill man ha så blir det bättre värden om man använder grädde. Men man anpassar efter egna preferenser

jiim
7/14/14, 8:09 AM
#20

#18 Aaa sant, 1dl på 10 pannkakor är egentligen ganska lite. :) Lite skillnad om man skulle dricka mjölk I glas lixom. Vissa konsumerar mer än en liter per dag=50gram socker… Det är nästan som att dricka läsk + en kalciumtablett :D

Annons:
Sarah-S
7/14/14, 9:00 AM
#21

#18 Självklart är det mjölksocker även i vår laktosfria mjölk, den är bara spjälkad i förhand och istället för laktos har du sockerarterna galaktos och glukos, ca 2,5-3gr kolhydrater per dl

Till frukost har jag slutat äta "frukost" man blir så låst då.
Omelett, sill, lax, stenbitsromsröra, kött m sås, fläskpannkaka, ägglatte mm mm. Gärna middagsrester. Avvaktar frukost tills jag är hungrig då är det lätt att äta mer "riktig" mat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Gnici
7/14/14, 9:56 AM
#22

Jag har käkat äggröra till frukost nu hur länge som helst.

I kall stekpanna lägger jag en redig klick smör, en näve skalade räkor (från frysen), dill (från frysen), en pressad vitlök eller som nu klippta lökblast och så två ägg. En gnutta salt eller andra kryddor är också fint. Blandar tills allt stelnat till den konsistens jag vill ha - klart och gott :)


Ylva-Li
7/14/14, 9:24 PM
#23

#21 Det har du såklart rätt i. :)
Hur som så är det ju inte mycket procentiellt. Men just därför jag försöker hålla koll via lifesum så jag vet hur mycket kolhydrater som slinker ner.
Imorse blev det grillad kyckling och pepparrotssmör.
Imorgon tänkte jag testa en omelett med champinjoner och nåt mer. Fick recept från syrran som är med i fettdieten.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: