Annons:
Etikettövrigt
Läst 7707 ggr
Mooniq
2014-07-06 20:14

Kropp som samlar vatten - tips

När det är varmt ute så samlar min kropp vatten och jag känner mig som barbapappa. Har läst att gurka och fänkålsfrön är vattendrivande. Har gjort ice-tea med fänkålsfrön och det funkar jättebra för mig. 

½ dl fänkålsfrön

1-2 cm ingefärsrot som jag delar i bitar

3-5 skivor citron

häll över 1 liter hett vatten och låt dra ½-1 timme.

sen silar jag o häller icetea på sportflaska. Dricker ½-1 liter/dag.

ev nån stevia/sukrin för sötning. Man kan även ha med nån tepåse om man vill ha en smakbrytning. Fänkålsfrön smakar anis/lakrits. Man kan dricka som varmt te eller låta svalna o ställa i kylen - jättegott att ha som ice-tea med ett par isbitar i.  man kan ha enbart fänkålsfrön men jag gillar citron/ingefära-brytningen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Kajak11
2014-07-07 06:37
#1

Tackar…klev just på vågen…ingen idé. Men magan strulade i helgen. Ibland tåler jag inte för mycket fett och korv.

[VSK]
2014-07-07 08:49
#2

Tack för tips.. skall prova 👍

OlgaMaria
2014-07-07 09:55
#3

Här är några fler saker som är urindrivande:

Selleri
Gurka
Citron
Lime
Lök
Kardemumma
Kanel

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-07-07 09:59
#4

Äppelcidervinäger också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2014-07-07 11:17
#5

jag hittade borgeby kryddgård som säljer fänkålsfrön i olika storlekar. jag köpte 1 kg och det var billigt . 83 kr . De säljer även mindre förpackningar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

amstaff86
2014-07-11 22:11
#6

Oh nån som har samma problem som mig. Ett bra tips jag har är att jag undviker salt. Typ struntar att salta mat m.m

Annons:
Mooniq
2014-07-12 07:22
#7

#6 ,

 jag har under många år varit superförsiktig med salt men när jag började med lchf för 6 år sen, så insåg jag att jag hade saltbrist i kroppen. är dock inte jätteförtjust i salt. 

Min kropp samlar vatten ändå, antagligen cirkulationen som inte hänger med när det är varmt ute. 

Sista året när jag även började med MSM organiskt svavel så upplever jag att jag har mindre ont av värme, tidigare så klarade jag inte av att sitta i solen varma sommardagar, nu gör jag det. 

Min kropp samlar vatten av andra orsaker än för mycket salt, ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ylva-Li
2014-07-12 11:54
#8

Men vad skönt att höra! Klev precis på vågen, 3 dagar efter förra gången.. +0.8kg! KAN inte vara fett.. Jag har ätit bra och gått i princip varje dag den här veckan. (Semester och besökt städer, dvs gått och promenerat överallt en hel dag, varje dag)
Men, jag har druckit mycket mer än vanligt!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

citro
2014-07-13 09:54
#9

Tack för receptet , provade när det var som varmast och tyckte det blev

bättre.

Mooniq
2014-07-13 13:52
#10

Man kan dricka det både som varmt te eller som iste, jag gillar det kallt när det är varmt ute ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2014-07-20 12:48
#11

ser att fänkålsfröerna gör sitt jobb, numera har jag en fotknöl på var sida vristen - de på insidan har jag inte haft synliga på många år. Nu har det varit varmt några dagar - inga svullna fingrar/händer/fötter/smalben/vrister. Dricker ca ½ liter/dag och är jättenöjd =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
2014-07-20 13:05
#12

Torkade björklöv i ört te. 
http://www.drakvinga.se/283970558

   Blandar ofta med citron och färskt riven ingeära.

Mooniq
2014-07-20 13:15
#13

gillar inte strävheten i björklöven. har ofta citron o ingefära i fänkålsteet. smakar riktigt gott ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
smurfis
2014-07-27 14:02
#14

Usch ja, jag sväller också upp i värmen och det känns som att det inte direkt är något i kosten som är problemet utan att det bara blir så. Måste absolut testa ditt tips. Tack!

Upp till toppen
Annons: