Annons:
Etikettövrigt
Läst 14257 ggr
Docklisa
2014-07-04 10:48

Ögonflimmer, med efterföljande huvudvärk vid höger

Fick för nån timme sedan ett vitt flimmer för ögonen, såg knappast något. Har haft det vid två tillfällen innan. Den första gången var det akut kaliumbrist andra gången hade de ingen aning. Så jag tänker att jag kollar här.  När flimret efter 20 minuter började avta något började jag känna av ett tryck vid skärpunkten höger öga och höger tinning. Det övergick sedan till en molande huvudvärk som sakta har ökat i styrka. Sedan blev ett akut toabesök nödvändigt följt av ett kraftigt illamående. Flimret och illamåendet har blivit lindrigare. Huvudvärken (som  bara är lokalt på just den punkten) är konstant. Vill inte gärna åka till akuten eftersom kötiden är minimum 6 timmar men många får vänta upp till 12 timmar. Folk som kommer in med andningssvårigheter och ont vid hjärttrakten får även de vänta hutlöst länge  och dödsfall på grund av kötiden är inte helt ovanligt, så den akuten är inget man gärna går till :/  Däremot skulle jag gärna höra om andra har/har haft samma känningar och vad de erfarit att det berott på.
Annons:
Candela
2014-07-04 10:52
#1

Är inte 6 timmars kötid bättre än att eventuellt råka ut för något allvarligt?

Halvdansken
2014-07-04 10:54
#2

Det är ju en klassisk beskrivning av migrän. Obehagligt, men ofarligt. Sådär har jag haft det i 35 år, ca 6 gånger per år. Be din läkare om migränpiller, det finns lite olika. Själv använder jag maxalt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-07-04 10:57
#3

Det kan utlösas av olika saker. Jag får det av ljus. Skarp, plötsligt uppdykande ljus, så vet jag att migränen kommer om en timme.

Det kan också vara mat, vin, stress, mens osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-07-04 11:15
#4

Håller med om att det låter som ett klassiskt migränanfall med aura innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fredrica
2014-07-04 11:23
#5

Det är av din beskrivning troligt att det rör sig om migrän, precis som övriga kommentatorer tror. Det finns ett sällsynt tillstånd som heter näthinneavlossning, men dina symptom stämmer inte riktigt med det. Om du ändå vill försäkra dig om att du inte råkat ut för något allvarligt men tycker akuten har för lång väntetid - varför inte gå in till närmsta optiker?! De ser direkt om det handlar om själva ögat och kan säkert också remittera dig vidare om de har minsta misstanke om att det är något neurologiskt.

Lycka till!

Fredrica, leg sjuksköterska

Lisabet
2014-07-04 11:34
#6

Jag får flimmer ibland, och har kommit på att det löser sig oftast om jag tar en halv tsk salt och dricker vatten. Jag använder seltin för det innerhåller kalium.

Brukar gå över inom en halvtimme, om jag inte väntar för länge, ska helst tas direkt vid första känning.

Annons:
Tjeja
2014-07-04 14:32
#7

Jag tycker det låter ungefär som Hortons huvudvärk, en sorts migrän som är jobbig men ofarlig och som alltid sätter sig intill ena eller andra ögat.

Googla och läs lite om Hortons huvudvärk får du se!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2014-07-04 19:09
#8

Migrän!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Docklisa
2014-07-14 16:47
#9

Tack för era svar =) Huvudvärken avtog men flimret kvarstod något längre.  Även efter detta "anfall" har dock huvudvärken kommit och gått. Alltid på skärpunkten. Min läkare skrev ut nässpray (dyrt!) mot Hortons huvudvärk. Den hjälper men ger mig en grym magsmärta men av 2 onda ting ;) Blev jätteglad över alla era svar. Tack!

Upp till toppen
Annons: