Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Skaldemans ratio, kalorier och lite mat

2014-06-30 19:07 #0 av: dinonnes

Hej, 

Jag har så smått börjat använda Skaldemans ratio för att få bättre koll på hur fördelningen av det jag äter ser ut. Men jag får inte ihop det när jag kombinerar det med begränsning av proteinet. Jag vill väga runt 65-70 kilo och håller därför proteinnivån i den regionen, vilket jag har förstått är en bra väg att gå (samma mängd proteiner i gram som önskad målvikt i kilo). 

Men när jag lagt till fettet för att komma upp i rätt Skaldeman-ratio blir det alldeles för få kalorier (cirka 1000-1200). Kan jag komma runt det på något sätt? Jag kan inte lägga till en massa smör och smörsåser bara för fettets skull för det får jag inte ner utan att må illa och helt tappa matlusten. 

Ett exempel jag fått fram genom Kostbevakningen.se är 150 gram kyckling, 200 gram brieost och 10 gram smör som ger 66 gram protein, 81 gram fett, 4 gram kolhydrater och ett ratio på  1,15. 

Som jag har tolkat det är det alltså perfekt både enligt proteinmängd och Skaldeman-ratio, men jag kommer inte upp i mer än 1000 kalorier och det är väldigt lite mat för en dag.

Har jag tänkt helt fel eller är det så mina dagar kommer se ut om jag försöker hålla mig till ratiot samtidigt som jag begränsar proteinet?

Tack för svar

Anmäl
2014-06-30 20:39 #1 av: Zepp

För det första.. blanda inte ihop saker o ting, Skaldemans Index är bara ytterligare en metod att räkna på.. om man vill ha koll.. i gram!

Sen så.. det där med lika många gram protein som önskevikt är mer från kaloriräkningstänket.. eller rent önsketänkande!

Minimum är 1 gram per nuvarande vikt.. och minimum är väldigt sällan det samma som Optimalt intag av något som helst!

Det är snarare som så att Optimalt intag av protein ligger mellan 1-1,5 gram per nuvarande vikt.. om man inte är allt för aktiv!

Klart man går ner snabbare om man äter minimum av något.. speciellt lär du minska i muskelmassa om du drastiskt understiger ditt aminosyrabehov.. och då är det klart att det går fort.

Sen på det tredje.. det finns inga magiska tal.. varken SI eller E%.. bara din magiska kropp.. det där andra är regler mellan tummen och pekfingret!

Något att sikta på och lära sig nya recept efter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-01 02:35 #2 av: hemul

I så fall åt jag alldeles för lite protein under den tid jag gick ner. Och jag byggde muskler samtidigt. Konstigt va?

Dinonnes, om du inte gillar att tillsätta så mycket fett, så välj fetare kött. Kyckling, var det hel kyckling, "kycklingbröstfilé", kycklinglår? Med eller utan skinn? Det är stor skillnad på hur mycket fett detta innehåller.


Anmäl
2014-07-01 10:07 #3 av: Suzanne56

Och igen då, vad som gäller för män funkar inte alltid för kvinnor. Det är bara det att mannen är normen i allt...
Kolla in Sunsoft.se istället och läs vad Margareta skriver om proteinintag!

Anmäl
2014-07-01 17:05 #4 av: dinonnes

#1 Zepp: Så jag ska alltså välja att följa ett av alla sätten att följa LCHF på; antingen följa Skaldemans ratio eller dra ner på proteinet? Och funkar inte det ena går jag över till det andra (eller något annat)? 

Men begränsning av proteinet är ju något som många pratar om och går efter nu. Ligger det alltså inget i det? Vad säger du om att dra ner på mejerier?

#2 hemul: Jag äter bara kycklingfiléer när jag äter kyckling, i alla fall när jag lagar själv. Annars blir det mycket fläskytterfilé.

# 3 Suzanne56: Tack, jag ska kolla in den länken. För jag har läst så mycket positivt om begränsning av proteinet att jag har svårt att avfärda det helt. Men du menar alltså att jag som kvinna kan tjäna på att hålla koll på proteinet?

Anmäl
2014-07-01 19:28 #5 av: Fiana

Ska du gå på Skaldeman ratio så är det definitivt inte ett särskilt bra ratio med 1.15 - snarare upp mot 2 - så det är fortfarande för lite fett och därför det blir så lite energi. 1 är minimum för ration (så som tanken är, sen kan man ju äta precis vad man vill)

Sen är det så att skaldeman ration är lite av meningen med att se till att det inte blir för stor andel protein så det och att hålla proteinet måttligt är lite samma sak. (även om ration inte tar hänsyn till absoluta totalsiffror utan bara fördelningen - lyckas man bara få i sig jättemängder med fett så går det att få i sig en hel del protein utan att ration blir "för låg"). 

Ja, väljer du så magra köttbitar då blir det massor fett att tillsätta, det kan nästan inte bli magrare än de valen. Jämför var du hamnar med t ex en icke-mager köttfärs, där blir det mycket lättare att få ihop det hela. Med kycklingfilé eller fläskfilé (eller "ytterfile" - vilket egentligen är hittepånamn, det är benfri kotlettrad det handlar om) kommer det i princip alltid bli ganska hög andel energi från protein om man inte är ytterst glad i saker som kryddsmör och bearnaise. 

Så.... köttbyte eller inled en kärleksaffär med kryddsmör! :P

Anmäl
2014-07-01 20:52 #6 av: Zepp

#4

Det är altså inte olika sätt att äta.. det är olika sätt att räkna.. för de som vill ha koll!

Numera tror jag de flesta använder någon app för att hålla koll.. nya tider.. nya metoder för att hålla koll.

Sättet att äta är detsamma.. utifrån dina behov, mål och tollerans!

För det första.. LCHF är inte en köttdiet.. inte mer än normalt hälsosam kost är iallafall.. det är en ketogen diet för de flesta, dvs en fettbaserad diet.

Dvs man ligger på fettintag som tangerar eller med säkerhet innebär ketos.. dvs man ersätter stora delar av energiintaget från kolisar med fett.. och fortsätter att äta sitt essentiella behov av aminosyror.. inte så säkert att man hade koll på detta innan heller.

Oså.. i slutändan handlar det om kalorier.. LCHF handlar till största delen om macronutientfördelning som skall styra över din bränslepartionering till en mer fettbaserad.. oavsett om det leder till ketos eller ej.

Om det då vill sig väl så är själva tanken att kroppen själv reglerar blodsocker via glukoneogens, glykogenolys och för övrigt tar utav lagrat fett som energi.. så att man kommer i balans med sin gentiskt tänkta vikt.. utan hunger och svält.

Vilket då leder oss in på diverse macronutrientfördelningar och annat, men hur som helst, protein ger en omedelbar mättnad.. gör att man slutar äta tidigare, fett gör att man förblir ohungrig längre.

Mer protein ena måltiden gör att man blir mindre hungrig senare måltider osv.

Grejen är att vissa aminosyror är essentiella.. därvidlag är det alltid bäst att ligga på säker sida om behovet.

Vad gäller fett och kolhydrater så är de i princip mest energi.. åt man för lite så blir man hungrigare tidigare.. vilket kanske inte är såå kul.. risken är att man småäter.. av kanske inte alltid såå optimala grejer.

Såå.. det mesta handlar om en balans på slak lina.. fördelen med extra protein är att man blir mätt snabbare, (mindre kalorier).. nackdelen med för mycket är att en större del kommer från protein och att inte så mycket fett.. dvs inte så säkert att man når optimal ketos.

Dvs inte så säkert att man ligger på optimal fettförbräning.. oandra sidan lär man inte tappa muskler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.