Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Optimala kosten?

2014-06-30 18:12 #0 av: Flingan_25

Hej!

Jag är ute efter lite tips och råd från er som är duktiga på det här med lågkolhydratskost.

Jag är kvinna på 28 år som egentligen sedan länge ätit väldigt lite kolhydrater, dock

väldigt lite fett. Nu det sista har jag gått mer och mer över till lchf. Äter kött, fet fisk, kyckling och ostar, fullfeta produkter, steker i rikligt med smör, äter mycket ägg, utesluter kolhydrater så gott som jämt.

Problemet är att jag är så himla trött jämt. Jag har kollat mina värden och har inga brister. Förmodligen kan det vara att så att jag överlag äter för lite mat. I detta fallet för lite fett. Jag känner dock att OM  jag skulle äta mer fett så känns det äckligt och jag känner mig ohälsosam.

Funderat mer om mer om det kanske passar mig att äta en mer liberal lchf/paleo och smyga in lite sötpotatis/potatis/ris då och då, och att ibland, säg 1 gång per månad kunna äta lite godis när lusten faller på!?

Jag är en normalviktig person och tränar. Anledningen till att jag äter lchf är för hormonbalansen, hyn, ha platt mage, eksem.

Och för att jag helt enkelt tror att det är så vi ska äta till största delen för må bra.

Är rädd att jag om jag kör lite halvdant/liberalt kommer växla mellan fettdrift och kolhydratsdrift, kan det verkligen vara så bra för kroppen? eller kommer jag mestadels vara fettdriven om ni tittar på hur jag äter?

Tack så mycket på förhand!

Anmäl
2014-06-30 20:44 #1 av: Zepp

Det viktigaste om man är smal och frisk är att äta riktig mat med näring!

Man är då i drift av det man äter!

Dvs, man är alltid i drift av det man äter!

Skillnaden ligger mer i om man lagrar mer eller mindre.. och huruvida man kan leva av det lagrade mellan måltiderna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-30 20:52 #2 av: Flingan_25

Tack så mycket för ditt svar zepp:-) Så din grundpoäng är alltså att så länge man äter lchf för att hålla sig frisk och inte gå ner i vikt så är det helt okej att då och då vara i kolhydratsdrift.. kroppen brakar inte ihop för det;-)

Anmäl
2014-06-30 21:01 #3 av: Zepp

Du drivs alltid av en viss mängd kolhydrater/glukos!

Grejen är mer att man egentligen inte behöver äta några.. då kroppen tillverkar sådana själv.

Är man frisk så är det väl mer naturligt ur evolutionär synpunkt att skifta?

Sen så.. det här med ketos är inte såå himla viktigt förutom för ett fåtal.

O sen så handlar det mer om vad du tar dina kolhydrater ifrån.. socker tillför ju ingen annan näring!

Skulle du däremot ta det från grönsaker, rotfrukter, bär, mejerier och frukt.. så har du dessutom fått i dig övrig näring som din kropp behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-01 11:43 #4 av: Anneli Carlson

Va inte fett rädd! Forskningen har kommit fram till art de är inte fettet vi blir sjuka av utan kolhydraterna. När du äter minimalt med kolhydrater omvandlar kroppen fettet till kolhydrater. Och överflödigt bajsar du ut. De är kolhydraterna som binder fettet i kroppen och gör de ohälsosamt. Forskarna har kommit nyligen på att många av våra vanliga sjukdomar som hjärt och kärl, diabetes, demens skapas av kolhydrater inte fett. Så du kan med gott samvete öka på fettet så du håller dig mätt. ;-)

Anmäl
2014-07-01 11:53 #5 av: Beate

Om man är frisk och normalviktig så tror jag inte att strikt lchf är den optimala kosten. Tycker absolut du skulle kunna köra en mer liberal lowcarb/paleo och tror nog att du skulle känna dig lite piggare också. Läs lite på www.chriskresser.com eller www.perfecthealthdiet.com, bägge förespråkar lowcarb/paleo men har mer fokus på näringsintag än specifikt hur många gram kolhydrater man äter...

Anmäl
2014-07-02 20:15 #6 av: Flingan_25

Tack hörrni:-) känns genast mycket bättre efter era råd och tips!

Supertacksam!

Anmäl
2014-07-03 10:22 #7 av: Robb

Även jag är normalviktig och tränar. Har ätit low carb i många år. Åt ett tag strikt LCHF, men såg ingen anledning att fortsätta med det. Jag har inget sötsug, har stabilt blodsocker och vill inte gå ner i vikt (snarare tvärtom). Jag äter liberalt och mår bra av det! Lägg till lite rotfrukter, frukt, sötpotatis, bär etc och se hur du mår!

Anmäl
2014-07-05 22:19 #8 av: Anders-S

Bantare råkar ofta ut för näringsbrist.

Mat istället för tillskott, några exempel:

Vitamin D
sol dagligen kl 12-14 halvtimme varje sida, börja med max 5 minuter

EPA DHA
makrill
sill (inte strömming)

Q10
oxhjärta

Vitamin K2
natto
lagrad ost

Nitrat
rödbetor
ruccola
spenat

Magnesium
nypon
bovete
sötmandel

Koppar
lever
oliver
skaldjur

Selen
fisk
skaldjur

Zink
Ostron
Renkött

Vitamin B2 B9 folsyra
lever

Vitamin C
nypon
paprika
persilja
grönkål
broccoli
svarta vinbär
jordgubbar

Köper oxhjärta på City Gross, Ytterby, beställningsvara, 5 kg à 27,95 kr/kg.  Finns ekologisk från Kaprifolkött,  Västra Frölunda, 60 kr/kg.

Ekologisk oxlever från Kaprifolkött, Västra Frölunda, 70 kr/kg. Gör egen leverpastej!

Ekologisk japansk natto finns på Japanska Torget, Tegnersgatan, Stockholm,  10 kr/50 gram portion djupfryst.

Ät vildfångad, fet, färsk fisk från friska hav!

Anmäl
2014-07-06 03:08 #9 av: hemul

Friska hav? Var hittar man dem? Men jag förstår vad du menar - undvik odlad fisk samt österjö- och insjöfisk.


Anmäl
2014-07-06 11:57 #10 av: NillaNina

Hur tillagar du oxhjärta och hur smakar det?

Anmäl
2014-07-06 15:29 #11 av: Halvdansken

Sol varje dag, 30 min på var sida mitt på dagen? Hur många kan det om man jobbar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-07-06 15:35 #12 av: Halvdansken

Man kan få järnbrist som kvinna och man har riklig mens. Det kan också göra att man blir trött. Ganska vanligt. Köp järntabletter på apoteket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-07-06 15:52 #13 av: hemul

#10 Jag är inte Anders, men prova gryta. Stek i bitar med lök och lite rökt fläsk. Svamp om du har. Slå på vatten/buljon/rödvin efter smak och puttra. Så klart ska grädde till på slutet.  Prova att krydda som vilt med t.ex. enbär och timjan eller rosmarin. Jättemumsigt. 


Anmäl
2014-07-06 16:08 #14 av: LaRose

# 13 Hej Hemul!

Var det inte du som berättade hur du gjorde egen leverpastej här? Hittar det inte. Vill du säga det igen? Har köpt hem lever och trodde att jag kom ihåg. Minns bara att det var tämligen enkelt.

Anmäl
2014-07-06 17:38 #15 av: NillaNina

#13 Tack!

Anmäl
2014-07-06 18:20 #16 av: hemul

LaRose, nej det tror jag inte. Men jag brukade göra sån där mixerpastej som alla andra ett tag. Enda skillnaden att jag använder nötleve inte kyckling (man bör ha en stark mixer typ Bullet för det!) och så brukade jag krydda som man kryddar riktig (ugnsbakad) pastej, bara att googla upp lite recept.

Alltså lättstek lever och lök i mycket smör. Krydda. Låt svalna lite och mixa med grädde till lagom konsistens. Lätt som en plätt.


Anmäl
2014-07-06 21:14 #17 av: Anders-S

Re : #11  Sola så länge du hinner,  max 30 min.  Ta med lunchpaket.  Det är bara när solen nästan står i zenit (runt kl 13) som det bildas D-vitamin och bara på sommaren. Ingen solkräm!

Mats Humble om D-vitamin:

http://youtu.be/syRaJVIBNnw

Mats Humble om K2-vitamin:

http://youtu.be/kPnIvVtMJwQ

Både D och K2:

http://youtu.be/GeyNB-GBKlg

Natto-trådarna fastnar lätt i skägget eller håret och stelnar. Därför lämpligast med natto till frukost så man kan duscha efteråt. Smakar ungefär som bruna bönor fast inte sött. Gott med romansallad till istället för ris eller chips:

http://youtu.be/LovFRCdnKnY

Man kan laga till oxhjärta precis som annat nötkött. Det är  kortfibrigt och blir inte segt. Grilla, stek som biff, stek i ugnen, koka gryta/kalops eller mal till köttfärs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anticuchos

Har gärna vitlök i leverpastejen om jag inte ska dansa samma dag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.