Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

prover? hjälp att tolka

2014-06-25 13:03 #0 av: Mabrotnosh

Hej

Har för mig att det är många här som söker hjälp för sköldkörtel problem och läkare. Jag har också varit till läkare och de tog massa prover och läkaren säger att jag är frisk. Men vad jag hört är att man inte ska lita på det. Kan någon hjälpa mig med att läsa mina prover.

Tpo-ak 5,6
Trak 0,3
Tsh 0,83
Tyroxinfritt 10,8

Är det några prover som saknas och är jag så frisk som läkaren påstår eller varför är jag så jävla trött?

(förlåt för svordomar)

Anmäl
2014-06-26 03:00 #1 av: hemul

TSH är jättebra! De andra proverna känner jag inte till. Men jag undrar varför du tror du har problem med sköldkörteln. Trött kan man ju vara av många orsaker. Har du andra symptom också?

Anmäl
2014-06-26 16:55 #2 av: spirit

T4 fritt ligger för lågt, bör ligga över 15

TSH duger men står du på Levaxin är det på tok för högt. Då bör det ligga under 0,1

Antikroppsvärdena säger oftast intet

Har du några normalvärden? Normalvärden varierar över landet.

Anmäl
2014-06-26 23:57 #3 av: Mabrotnosh

Käkar inga mediciner och enligt värdena är jag fullt frisk. Jag sökte för att jag är så himmelskt trött, matt, slö, orkar inget, går som i dimma, håret ramlar av, huden är torr, jag skäller ut folk fast de inte gjort något och jag känner inte igen mig själv. Det känns också som om något håller på att stryper mig, har sökt tre gånger för samma problem och ingen tar mig på allvar och alla prover visar normalt, men det är inte bor alt att gå runt med strypningskänsla varje dag i 15-20 år. Läkaren tror det är förlossningdepression då dottern föddes för 10 månader sedan, gick upp över 50 kg och fet som en gris och inget hjälper för att gå ner i vikt heller, känns som om äter jag en gurka går jag upp 3 kg. Så läkaren ville skicka remiss till kirurg så jag fick genomgå en gastric, men där satte jag stopp för henne. De provsvaren där uppe är bara några utav alla som testades, lider inte brist på vitaminer, mineraler eller järn och är inte gravid och alla värden är tydligen inom referensramarna.

Anmäl
2014-06-27 13:48 #4 av: nyttiga_jag

Har du loggat din mat under några dagar för att se om du får i dig alla vitaminer och mineraler? Om inte så gör gärna det! Det finns flera gratissidor på nätet där du kan matregistrera. då ser du också om du får i dig rätt mängd energi/dag.

Anmäl
2014-06-28 08:53 #5 av: Mabrotnosh

Jag får i mig alla vitaminer eftersom de tagit blodprov på alla vitaminer

Anmäl
2014-06-28 09:11 #6 av: jessirene

Hormoner tänker jag. Vi bor inte i ett bra land för att ha hormonellobalans som kvinna. Jag antar att du redan äter lchf eftersom du är här. Det finns lite hjälp att få dock krävs det nog att du gör en egen insats i analyse. Börja här http://hormonellobalans.se
Köp inte depressionssnacket för snabbt, det leder ju ingen vart. Lycka till.

Anmäl