Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hypotyreos - byte av kost?

2014-06-22 14:17 #0 av: [crs]

Hej!

Jag fick diagnosen hypotyreos för ett år sen. Då hade jag TPO 2000 och TSH 30 och var extremt trött och orkeslös. Nu, efter ett år på Levaxin, säger läkaren att alla värden är bra. Jag är inte lika utmattad som då, men fortfarande väldigt trött och nedsatt. Överviktig och lyckas inte gå ner i vikt (vilket gör mig väldigt olycklig!).

Jag har läst om många som har satt glutenintolerans i samband med hypotyreos och därför mår bättre när de utesluter gluten ur kosten, men prover visar att jag inte är glutenallergisk. Är det värt att testa för mig ändå? Någon som vet?

Jag är beredd att lägga om min kost helt och hållet om jag trodde att jag skulle bli piggare och/eller lyckas gå ner i vikt, men det känns helt omöjligt. Dessutom verkar det finnas så många motstridiga åsikter. Vad är era erfarenheter?

Tacksam för svar!

Sara

Anmäl
2014-06-22 14:33 #1 av: grandma

Jag har för 10 veckor sedan börjat med LCHF som jag varit väldigt skeptisk mot. På den korta tiden har jag gått ner 5 kg, mitt TSH har gått ner får 1,3 till 1,1 och T4 från 22 till 18. Mitt välbefinnande är mycket bättre och i höst ska vi ta nya prover plus kolesterol och blodsocker. Jag tål inte fett så bra pga Crohns så jag kör en kombination av LCHF/PALEO. Utesluter det jag inte tål från båda.  Jag började med LCHF p.g.a crohns och det verkar som jag fick en del annat bra på köpet. 

Trots att jag ätit levaxin i några år nu så har inget hänt med vikten förrän jag började med denna kost. Min förhoppning är att kunna minska min dos av levaxin, vilket jag vet att en del kunnat göra men också att mitt blodsocker ska ha sjunkit då det började bli lite för högt trots att jag inte är någon gottegris. 

P.S Frågar man mig så anser jag att man kan gå ner i vikt bara genom att ta bort mjölet och sockret.

Anmäl
2014-06-22 19:19 #2 av: parsley

Har du läst det här? http://komtillbaka.blogspot.se/2014/01/att-balansera-skoldkorteln-hypotyreos.html

Personen verkar dock inte äta LCHF, utan mer åt grönsaksjuice/detoxhållet. Det står en del om gluten som du kanske kan ha nytta av att läsa. Bara för att vårdens tester inte visar på glutenintolerans så betyder det inte att du mår bra av att äta gluten. Äter man LCHF-kost går det utmärkt att ta bort gluten.

Anmäl
2014-06-22 20:15 #3 av: [crs]

TACK för era svar! Jag har googlat och läst för fullt, och tänker köra en test på några månader - utan socker, gluten, stärkelse. Ska bli spännande att se om detta resulterar i att jag mår bättre!

Anmäl
2014-06-22 20:46 #4 av: grandma

Jag är inte glutenintolerant enligt prover men mår dåligt och svullnar upp över buken när jag äter mat som innehåller det. Jag är heller inte laktosintolerant enligt prover men får magknip och diarre när jag intar det i större mängd= ett glas. Min läkare säger: Lyssna på kroppen.

Anmäl
2014-06-23 08:21 #5 av: Tyroidea

Hej!
Jag fick hypotyreos diagnosticerat för 2 år sen och hade precis som du 30 i TSH! Väldigt trött och dimmig! Det tog mig 1.5 år och många doshöjningar innan jag började känna mig pigg igen! Jag är konstaterat glutenintolerant och det finns kopplingar mellan dessa autoimmuna sjukdomar liksom till diabetes. Mitt blodsocker var lite högt innan levaxinet var inställt. 

Tänk på att även om värdena kanske ser bra ut för läkaren så kanske du är en av dem som behöver ha ett nedpressat TSH för att må bra. Så säger i alla fall min internmedicinare. Husläkaren fattade inte detta utan trodde att jag hade fått diabetes också.

Vad gäller vikten så har jag märkt att jag fortfarande har låg ämnesomsättning (hann dock inte gå upp så mycket att jag blev överviktig). Jag kan äta 1600 kcl om jag inte tränar hårt den dagen. För att gå ned i vikt behöver jag ligga på 1200 kcl + träning. Tänk på att styrketräning är nödvändigt för att få en bättre metabolism. 

Bort med gluten och socker och minska ned på frukt till högst en per dag (ej banan eller torkad frukt). Undvik ris, pasta och bröd helt ett tag. Räkna kalorier på www.matdagboken.se 

Anmäl
2014-06-23 10:11 #6 av: Tyroidea

Glömde skriva att alla grönsaker, rotfrukter och bär är bra (minus kålväxterna då). Mandel är också bra och mycket fisk och skaldjur.  Använd kokosolja. 

När man tittar på bloggen om hon som "botade" sin hypotyreos så finns det ett fel där: Levaxin är ingen medicin utan just det hormon som kroppen inte producerar i tillräcklig mängd. 

Anmäl
2014-06-23 17:07 #7 av: mooonlight

Vad gäller glutenintolerans, så är det inte nödvändigtvis gluten man reagerar på hos spannmål - i synnerhet om man har testat negativt mot gluten - utan fruktaner; svårsmälta kedjor av fruktosmolekyler. Symptomen kan väl anses vara snarlika.

Anmäl
2014-06-24 15:42 #8 av: [crs]

Tack för alla tips!  #5Tyroidea - mitt tsh låg i april på 0,01, i maj på 0,16 och nu på 0,23. Detta efter att läkaren sänkt mitt levaxin från 100 till 75. Är 0,23 "pressat TSH"? Läkaren säger att  det är knappt acceptabelt, han skulle helst vilja sänka mig mer. Medan jag hellre skulle ligga kvar på 100!

Anmäl
2014-06-24 16:12 #9 av: Tyroidea

Har du några symptom på övermedicinering: darrningar, hjärtklappning, diarré etc? Om inte kan man fortsätta säger min doktor i af.

Anmäl
2014-06-24 16:49 #10 av: [crs]

Hade lite hjärtklappningar när jag en kort tid låg på 125 levaxin. Aldrig några problem med magen.

Anmäl
2014-06-24 17:08 #11 av: agnetaschnittger

Hej Sara,

En mycket sannolik hypotes är att hypothyreos  beror på insulinresistens, dvs för höga insulinnivåer i blodet. För höga insulinnivåer beror på att bukspottkörteln får producera mycket insulin för att hålla blodsockret inom normala gränser. Man behöver således inte ännu ha utvecklat förhöjt blodsocker, men det är förstadiet till diabètes.  Den givna behandlingen är lågkolhydratkost ( LCHF). Du kan läsa mer om detta i min bok . Den finns tillgänglig som e-bok.  

https://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9789175175898

2:a upplagan av boken  utkommer inom ett par veckor

http://www.litenupplaga.se/1282

Lycka till med kostomläggningen!
Agneta Schnittger, med dr, gynekolog med universitetsutbildning i nutrition och diabetes

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.