Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

train low compete high. tips. råd. spekulation.

2014-06-21 03:15 #0 av: goliath

Jag har en klient som jag coachar inför amatör VM i MMA. Han låg i super tungvikt klassen och ska delta i vanlig tungvikt. Vi hade ca 5 veckor på oss att få ned honom 11kg för att kunna delta i önskad viktklass. Nu, lite över 1 vecka innan första matchen ser det ut vi når vårt mål. Detta har gjorts med ketogen diet med kaloriräkning och små småningom 1 fastedag som sen utökades till 2 fastedagar. Han vägde 131 kg. Han ligger nu på 2000 kcal per ätande dag. Tränar 4-5 dagar i veckan med stor intensitet i ca 2h. Vi har tänkt att ligga ketogent helt fram till tävlingen för att inte riskera strul med invägningen.

Hans träning har gått relativt bra, men han har känt att han gått tom ibland vilket inte är överraskande med tanke på att det har vart ett tidigt skede i ketoadaptionen och den lilla mängd kalorier han intar. Han är själv överraskad över att han inte ät hungrigare än han är. Han hade lite kramper en period som förbättrades med magnesium.

Tävlingen i fråga är en turnering. Det kan bli max 5 fighter för min klient. En fight per dag. Det är invägning varje dag så detta måste tas hänsyn till. Om han väger för mycket måste han vattenfasta och cutta vilket jag vill undvika. Målet är att testa teorien om train low, compete high och optimalisera kolismetabolism, fettmetabolism och optimalt fulla glykogenlager vid varje match..

Detta är ju ganska oplöjd terräng och vetanskap saknas i stort sett. Jonas berggqvist har några erfarenheter och tankar.. Colting har några.. Volek o Phinney har några. Jag mottar gärna erfarenheten från er som experimenterat med att ligga ketogent eller iaf lågt i kolisar och i tävlingssammanhang laddat med kolisar. Alla tankar, ideer, spekulationer och erfarenheter är varmt välkomna!

Hur många gram kolhydrater?

När?

Vilket typ?

Hur har detta påverkat vikten?

Märkt något vätskeretention?

Negativa effekter?

Saltintag (OBS vätskeretention!)

Är det nån som förresten har provat den här värmebehandlade UCAN Superstarch som Volek och Phinney snackar om i sin bok om fysisk aktivitet och lågkoliskost?





Anmäl
2014-06-21 09:01 #1 av: aktagrottman

Kör kårt och uppdatera mycket, detta är ett riktigt interesant ämne som jag tror vi kan få ut mycket av.


Anmäl
2014-06-21 17:33 #2 av: Trule

Hm, den bästa kosten du kan ge din klient är att proppa i honom socker och fett samt söva ner honom i dygnslånga dvalor. 

Då kan han förhoppningsvis inte delta i MMA-tävlingen...Skämtar 

Och det vore det mest hälsosamma i sammanhanget.



Anmäl
2014-06-21 17:45 #3 av: Zepp

Ett problem är ju tidsaspekten och omställningen!

Väldigt kort period för maximal omställning.. sen sår är väl invägningen rätt tätt på matchen.. han borde egentligen tankat glykos kvällen innan!

UCAN sälja av Jonas i Sverige.. finessen med det är att det tillför glukos i så långsam takt att det inte stör fettoxidationen nämnvärt.. tror det funkar bäst för maratonlöpare och slikt folk.

Din kille behöver ju få i sig lite mer kolisar på kort tid.. däremot så kanske han inte hinner ladda fullt ut med glykogen.. (mest troligt inte) så då kan det ju vara bra att tillföra sådan glukos under match?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-21 18:42 #4 av: goliath

#1 will do! Det so oxå bli intressant är nästa match i slutet av september.. Då har vi gott om tid att få honom 100% ketoadapterar och behöver inte dra ned så drastiskt på kalorierna innan match..

#2 helt sant!

#3 Jag vet.. på 5 veckor är det inte ens säkert att ha är fullt ketoadapterat. Men förhoppningsvis tillräckligt mycket.

Jag tänker själv ungefär som dig. Läget är inte optimalt. Men jag hade att välja mellan att kära på med ketogen viktreduktion eller att han hade vart tvungen att vattencutta hård innan invägningarna.. Vi snackar kanske 5 kg vätska att bli av med genom badstu och vattenfasta. Jag bedömde detta som ett sämre alternativ med tanke på hans prestation i fighten och hoppas på att han är tillräckligt ketoadapterad,,

Precis.. Invägningen är ganska tätt inpå matchen.. Så jag är rädd för att börja fylla dagen för mtp viktuppgång.. vill slippa tokdehydreringen.. Så lutar åt att fylla nån gång mellan invägning och fight, och kanske även under fighten (om det blir en ny fight. Det kan ju bli KO efter 10 sekunder oxå..).  

Turneringen är i LAs Vegas så räknar med att man kan köpa UCAN därborta?


Anmäl
2014-06-21 19:02 #5 av: Zepp

Det lär finnas i Norge oxå?

http://generationucan.com/retailus.html

http://lasvegascyclery.com/


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-21 19:12 #6 av: goliath

Tänkte oxå skaffa in Vitargo S2.. http://www.genr8speed.com/endurance/vitargo.php

Ska vara en extremt snabbt upptagbar kolhydratkälla. Kanske kan vara fin att sippa under matchen..

Nån som har erfarenheter med denna?

Anmäl
2014-06-21 19:54 #7 av: aktagrottman

Goliath nu är ju inte jag helt 100 på detta och iofs spelar det kanske inte någon större roll då glukos lagrena redan är helt toma.
Men enligt Tim Ferry "4 Timmars kroppen" är det så att om man kör ett rel snabbt träningspass ca 5 - 10 min, så öppanar man glut 4 transportörerna, vilket innebär att kh går raka vägen in i musklerna och lagras i lagrat.

Nu gör det ju det åandra sidan i alla fall, men det kanske kan vara något att testa om ni väljer att proppa in kh tidigare.


Anmäl
2014-06-21 22:27 #8 av: goliath

Stämmer bra det, aktagrottman! Efter fysisk aktivitet har man ökat insulinsensitiviten. Det behövs mindre insulin för att göra samma jobbet. Jag hade tänkt att utnyttja detta direkt efter hans matcher, men kanske även, som du säger, köra en sådan 5-10 minuters följt av loading.. Tack för tipset. detta ska jag läsa lite mer om!! :)



Anmäl
2014-06-30 22:42 #9 av: Ferrari72

Följer med spänning! Uppdatera gärna!

Anmäl
2014-06-30 23:10 #10 av: goliath

#9

Imorn är första matchen! Nervös som satan.. Landade på att teste lite moderat med 30g UCAN superstarch en timme innan matchen.. Hittade inte vitargo så kör lite grann vanlig sportdryck under matchen om det skulle bli många ronder.. Sen 15-30g UCAN direkt efter matchen.. Om det blir K.O. eller tapout eller nått efter någon enstaka minut så skippar vi naturligtvis intag både under och efter match..

Jag ska uppdatare! :)

Anmäl
2014-06-30 23:39 #11 av: aktagrottman

Lycka till.
Och önska kandidaten lycka till, håller tummarna.

Anmäl
2014-07-01 18:43 #12 av: goliath

Vägde idag 120,6 kg. Altså en viktreduktion på 11 kg på 5 veckor. Mycket nöjd med det. Gränsen var på 120,2 kg men efter en varm dusch och någon timme utan vätska vägde han in sig på 120kg.

Blir första match om ca 5 timmar.

Anmäl
2014-07-01 19:02 #13 av: aktagrottman

Det är grymt bra, vanligtvis brukar det vatten fastas och svältas innan så detta Verkar ju klart bättre.

Anmäl
2014-07-01 19:02 #14 av: aktagrottman

Det är grymt bra, vanligtvis brukar det vatten fastas och svältas innan så detta Verkar ju klart bättre.

Anmäl
2014-07-02 16:55 #15 av: goliath

Då var matchen avgjord. Tyvärr gick han rakt in i en stenhård höger kryss och hamnade underst på backen.. Då var det över..

Det kan fort i svängarna i den sporten..

Synd att vi inte fick utforskat kolhydrataspekten mer.. Men han kände sig i fin form!

Jaja.. har en ny klient som är cyklist.. Tävling på g i augusti. Det kanske blir något intressant att rapportera därifrån.. Och MMA killen har en ny match i september..

:)

Anmäl
2014-07-02 18:18 #16 av: aktagrottman

Lycka till.
Synd att han inte gick längre, men MMA är hårt.

Anmäl
2014-07-02 18:34 #17 av: Zepp

Cykling handlar väldigt mycket om uthållighet.. och benmusklers användning av olika energikällor!

Tror det är mer optimalt för cyklister med "Train Low, Race High" och GLUCAN för den anaeroba delen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-03 00:37 #18 av: Ferrari72

Tackar för uppdatering!!
Spännande att följa detta med LCHF och träning.
Är själv marathonlöpare och van sedan tidigare att ladda med kolhydrater osv 2--3 dagar innan loppet.
Har gått på LCHF en månad nu och löpningen flyter inte på lika bra som vanligt men jag ser det som en övergående fas.
Jag ska springa mitt nästa marathon i oktober och om det känns bra i kroppen då kanske jag skippar kolhydratuppladdning helt. Får se hur träningen går framöver.

Anmäl
2014-07-03 06:18 #19 av: goliath

#17

Ja, och cykling är betydligt mer förutsägbart än MMA och jag slipper  ta hänsyn till invägning :)

#18

:) Synd att det inte blev fler bara.. Håll oss uppdaterade du oxå :)

Anmäl
2014-07-03 11:03 #20 av: Zepp

#18

Näe.. kolhydratladdning i rimliga mängder före ett lopp är inga problem.. tvärt om.. du lär göra av med alltihopa under loppet!

Utan det är tiden fram till loppet du skall optimera din fettoxidationsförmåga.. då har du först en hög fettoxidation och samtidigt väl fyllda glykogendepåer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-07-03 11:47 #21 av: Ferrari72

#20 Zepp!

Kanske det, är bara orolig för att min mage kommer packa ihop om jag plötsligt börjar proppa i mig kolhydrater innan loppet.
Och så är jag sugen på att veta hur "det känns" att springa utan denna sockerhysteri som råder kring ett lopp, låta kroppen gå på fettdrift fullt ut. Som sagt, det är lite avhängigt av hur träningen känns framöver, igår var benen fulla med syra mest hela tiden.. (12 km, min korta runda).

Må väl, tack för många bra inlägg som du gör på detta forum!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.