Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4242 ggr
mollematte
6/20/14, 5:05 PM

hemmagjord yoghurt

har någon prövat tätört?

det kan användas för att göra filbunke. ett mkt gammalt sätt att ta hand om mjölk. linné ger ett recept i "flora lapponia" (1700-nånting).

mamma gjode filbunke när vi var på landet (småland) och rodde över sjön och köpte från kvällsmjölkningen - hos bonden. ohomogeniserad, opastoriserad och oskummad.

på morgonen, med kanel och lite socker - oj, oj så gott.

nu måste man väl ha egen ko för att göra filbubke, eller?

Annons:
Omorika
6/20/14, 5:10 PM
#1

Vi hade det ett tag när jag var liten. Uppfödd på bondgård med mjölkkor så inget problem med att få tag på mjölk då :D. Nu är korna borta så inget mer hem gjort fil men hade nog inte varit så svårt för mig att få tag på mjölk eftersom jag känner alla bönder i byn.

Biami1.
6/21/14, 8:58 AM
#2

Följer. Skulle vara kul att testa någon gång.

mollematte
6/21/14, 9:58 AM
#3

problemet är att få tag på den naturliga mjölken om man inte, som du omorika, har förmånen att ha mjölkbönder i sin närhet.

min son, som flyttat till en by, fick tillgång till "rätt" mjölk  under förutsättning att inte nämna bondens namn. lite hemlis, alltså.

jag tror det är något med lagstiftningen som om opastoriserad mjölk. någon otidsenlig paragraf som hänger kvar från tcb.sens tid.

med dagens extrema krav på hygien i mjölkhantering är väl den restriktionen förlegad? får, ens, bönderna själva använda sin egen vara?

kanske du, omorika, eller någon annan vet?

Omorika
6/21/14, 1:43 PM
#4

Var inte säker hur det låg till men på livsmedelsverket.se finns tydliga regler. Man får ge bort mjölk i liten skala men de vill ändar på det så det ska bli förbjudet. För opastöriserad mjölk är tydligen farligt. 

Länk till livsmedelsverket:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

För mig låter det konstigt då jag druckit det i hela mitt liv tills min far la ner verksamheten utan att bli dålig. Pappa sa nån gång när jag var liten att man lär sig hantera det bakterierna om man utsätts för dem ofta. 

Funderar på om man eventuellt kan använda en lågpastöriserad mjölk som Åsens mjölk från Skånemejerier.

hemul
6/21/14, 2:17 PM
#5

Trodde det blev långfil av tätört?

Som det står får man sälja också ( i liten skala och direkt från gården). Jag har köpt, senast i höstas. Jersey.

mollematte
6/22/14, 8:41 PM
#6

kärt barn har många namn. tät-, seg-, tjockmjölk, skyr-, fil, långfil, filbunke m.fl.

förmodligen beroende på var i landet och i vilka länder. det jag  tycker är intressant är hur man tillbaka i  tiden, kanske sedan människan förstod att ta vara på mjölk från mjölkgivande djur. det finns givetvis inte nedtecknat och gammalt  vetande försvinner ju, tyvärr, allt mer.

som att öra råmjölkspannkaka tex. fet och näringsrik inte bara för den nyfödda kalven.

kanske skulle allergier inte vara så vanliga idag om allt inte var så genomindustrialiserat.

men vad vet jag,

Annons:
Upp till toppen
Annons: