Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7447 ggr
andersson..
2014-06-15 11:33

kalium

kaliumtillskott 100 kapslar 255 mg. Är det låg dos eller hög? 1 kapsel om dagen?

Annons:
RobinEH
2014-06-15 11:42
#1

"Hur mycket kalium behöver vi varje dag ?

3,1 gram, kvinnor

3,5 gram, män"

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Kalium-/

1g = 1000mg

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

andersson..
2014-06-15 11:45
#2

oj, då får man ta ganska många. Om man inte får i sig kalium på annat håll.

RobinEH
2014-06-15 11:48
#3

#2

Ja, får man inte i sig något kalium från annat håll så får man ta 10+. Men om man har sådant stort bristande intag så måste man se över sin kost.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

andersson..
2014-06-15 11:53
#4

jag får i mig kalium, men kroppen verkar inte ta upp det riktigt för när dom tar prov så är det alltid för lågt och jag är muskelsvag hjärtat slår ojämt och liknande. Dr skrev ut kalium en tid men sist så sa dom att jag lika gärna kunde köpa själv på hälsokosten, det skulle inte bli dyrare. Finns det nåt superkalium med HÖG dos?

Perkele
2014-06-15 12:22
#5

Om man äter 10 bananer om dagen får man nog i sig RDI.

andersson..
2014-06-15 12:25
#6

10 bananer är uteslutet att jag skulle äta. Det här är en lchf-sajt. Dock äter jag potatis ibland och lite hårt bröd ibland

Annons:
jiim
2014-06-15 12:29
#7

#5 å 10 bananer innehåller cirka 150-200gram socker :) vilket är 8 gånger mer än de 25 gram som WHO rekommenderar som max-intag ;)

andersson..
2014-06-15 12:32
#8

men jag tänkte mer, ifall det fanns ngt tillskott, där hela rekioomenderade dagsintaget av kalium fanns i en kapsel.

Perkele
2014-06-15 12:49
#9

Då blir du nog tvungen att äta kosttillskott.

andersson..
2014-06-15 12:51
#10

#9 det är ju det jag frågar efter i tråden. Ett kosttillskott med hög halt kalium så jag slipper äta 10 tabletter om dagen.

andersson..
2014-06-15 12:53
#11

och jag hade gärna ätit avokado (betydligt mer kalium än bananer och mindre socker) men jag får bara inte ner det. Det går bara inte

Perkele
2014-06-15 12:57
#12

Jag tror det inte finns kosttillskott med så hög kalium halt. Anledningen är nog att man inte ska överdosera. Jag har själv börjat med 2 kapslar kalium per dag, då får jag i mig 576 mg kalium. Frön innehåller mycket kalium. Även frukt innehåller mycket kalium. Men eftersom lchf:are brukar tycka att frukt är onyttigt så är väl inte det heller ett bra alternativ.

andersson..
2014-06-15 13:01
#13

visst kan jag ta nån frukt ibland, men det blir ju inte dagligen så det blir ingen kontinuitet. Dessutom har jag lätt att gå upp i vikt så fort jag fuskar med för mycket kolhydrater.. Jag måste hålla mig runt 20g kolhydrat dagligen för att inte börja öka i vikt igen.

Annons:
Perkele
2014-06-15 13:14
#14

Ät mycket kaliumrika grönsaker då. Jag tror inte att man går upp i vikt av grönsaker, fast det innehåller kolhydrater.

Zepp
2014-06-15 13:29
#15

Mineralsalt.. typ Jozo!

Grejen är att det måste vara något annat problem.. såvida du inte äter en väldigt ensidig kost?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andersson..
2014-06-15 14:05
#16

Ja det måste vara nåt annat fel när läkarna trodde att jag struntat i att ta tabletterna han skrev ut (kaleorid nånting tror jag dom hette) när inte kaliumvärdet gått upp alls. Men dom kollar ju inte ens upp varför.

Vad jag äter på en dag kan vara typ,

frukost 2 ekologiska ägg med smör, ett par ostskivor ett par salamiskivor eller skinka eller liknande

lunch 100-125 g lax kryddsmör, eller en sås gjord på grädde o cf eller beasås. broccoli, blomkål, ibland spenat.

middag samma som lunch men annat kött, fläskfile, kotlett, nötkött, kyckling etc

på kvällen om jag blir sugen, ägg, några ostskivor men ofta är jag mätt

Ibland en potatis till maten ca 2 ggr/v

Ibland någon frukt efter maten nektarin äpple apelsin mango

RobinEH
2014-06-15 14:16
#17

#16

Gjorde en ungefärlig beräkning

"_Ägg ekologiskt kokt 110g
Smör 10g
Ost 28% 30g
Salami svensk fett ca 33% 15g

Lax 125g
Bearnaisesås rydbergs 26g
Broccoli 100g

Fläskfile 125g
Bearnaisesås rydbergs 26g
Broccoli 100g
Potatis kokt m salt 30g

Ägg ekologiskt kokt 55g
Smör 10g_"

Detta ger 1684mg=1,684g kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

andersson..
2014-06-15 14:23
#18

#17 men jag trodde verkligen att jag åt en bra varierad kost, hur ska man då äta för att få i sig över TRE GRAM, måste ju vara omöjligt. Får ni i er så mycket? Och hur äter ni då?

Jag kan ju inte äta större mängder då jag har stabil vikt på denna meny. dvs 60 kg

Perkele
2014-06-15 14:29
#19

Det är just det som är så konstigt. Läkare och kostrådgivare brukar säga att kosttillskott är onödigt. Men hur ska man då få i sig 3 gram kalium? Och då äter du ändå mer kött än vad läkare tycker är bra.

Mer än 500 gram kött i veckan är farligt och mycket salt är farligt. Även kosttillskott är farligt, enligt läkare.

Zepp
2014-06-15 14:41
#20

Om man säger som så.. du är inte den enda som har brist på kalium.. det har nästan hela befolkningen.. gäller för Magnesium och Selen oxå.

Finns några undantag och det är befolkning som bor vid atlantkusten och äter mycket fisk och skaldjur!

Grejen är att dagens moderna mat har minskat i näringsinnehåll samtidigt som priset har sjunkit till hälften på 30 år!

Såå.. för att råda bot på ditt problem så blir det mer färsk nyfångad fisk från Atlanten, skaldjur och när du köper landbaserad mat skall det vara vilt eller så skall det stå på förpackningen hur mycket gräs och gröna blad din mat har ätit och hur mycket kobajs som har användts som gödningsmedels för grönsaker samt att de kor som levererat detta skall ha ätit gräs och gröna blad!

Dvs du får ta en sväng till hälsokosten!😡

Ett annat knep är Jozo mineralsalt som är kalium och magnesiumbaserat.

Om du dricker bubbelvatten lär Loka vara det som innehåller mest Kalium.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
RobinEH
2014-06-15 14:43
#21

#18

Äter man dieter som innebär uteslutning av stora livsmedelsgrupper så får man räkna med ett ickeoptimalt näringsintag.

Här kan du kolla på livsmedel efter deras kaliuminnehåll och se om du finner något du kan öka din konsumtion av. Spenat skulle du kunna äta oftare exempelvis. Färsk innehåller ~0,7g och fräst ~0,3g. Gör även som Zepp föreslog och välj mineralsalt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

andersson..
2014-06-15 15:12
#22

tack.

Sen vet jag inte hur stor inverkan det har om det ens påverkar kaliumupptaget men jag äter omeprazol ganska ofta. Kan behöva i några månader men sen klara mig utan ett tag men måste ofta börja igen. Läkarna säger att det inte inverkar men vad vet jag

andersson..
2014-06-15 16:13
#23

och sen 2a på den där listan över mest kaliumrika livsmedel var torkad kelp, jag hade aldrig hört talas om det så jag fick googla och såg att den var nån alg, men finns det och köpa i mataffären i grönsaksdisken eller? nä det har jag aldrig sett

Perkele
2014-06-15 16:15
#24

Omeprazol minskar magsyra, vilket direkt har en inverkan på mineralupptag. De flesta människor har för lite magsyra. Själv ska jag börja med magsyratillskott.

andersson..
2014-06-15 16:17
#25

#24 har de flesta för lite magsyra?

Jag har gjort gastro o dom har mätt ph i matstrupen och det är konstaterat att det läcker upp magsyra.

Perkele
2014-06-15 16:22
#26

Det är vad jag har läst i alla fall.

http://kurera.se/del-2-battre-mage/

Zepp
2014-06-15 16:24
#27

#23

Kelp finns som tillsatts i olika kryddsalter.. tex Trocomare/Herbamare!

Finns i alla butiker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2014-06-15 16:26
#28

#25

Då är det inte för mycket magsyra utan Reflux!

Magsyradämpande medel minskar symptomen.. i viss mån kan det hjälpa att läka evenetuella sår som orsakar/orsakas av Refluxen!

Du kan ioförsej ha för mycket magsyra ändå.. men det är refluxen som ställer till det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andersson..
2014-06-15 16:28
#29

#26 ja.. jag vet inte vad jag ska göra åt det, Jag kan ju inte gå med ständig halsbränna tills matstrupen fräter sönder. Jag har ju gått med en slang från näsan och hela vägen ner till magsäcken i 24 timmar för att mäta ph. Det var ju försurat och jag fick syrahämmande. Och halsbrännan ÄR ju bättre i perioderna jag äter o-prazol. Så ja vad gör man

andersson..
2014-06-15 16:30
#30

28 Ja magmunnen är glapp och därav läcker magsyra upp sa dom. Men operera magmunnen var inte aktuellt

Zepp
2014-06-15 16:37
#31

Då får vi hoppas att magsyrahämmarna gör att magmunnen får despit att läkas.. och jag tror det är därför de sätter in den åtgärden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Perkele
2014-06-15 16:41
#32

Ska inte magsäcken vara sur? Hur mycket var ph?

andersson..
2014-06-15 16:50
#33

#31 fast mgamunnen lär väl vara som den är. Jag menar, har den en gång blivit glapp så är den väl antagligen det även utan syrahämmare. Fast jag vet inte

32 En dosa som jag fick bära på mig var kopplad till den där slangen så jag kunde se hela tiden hur ph ändrades. Jag kände direkt när jag fick en sur uppstötning hur ph sjönk, 1,2 var det som lägst,sen från 2.3,4, och 5 På natten lägst.

Därför har jag höjt sängen upptill med tegelstenar under sängbenen. Hjälper lite.

Zepp
2014-06-15 17:02
#34

behöver inte alltid vara så, utan glappet har ofta någon orsak.

Det kan vara alltifrån bråck till Helicobacter Pylori.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
goliath
2014-06-16 12:21
#35

@andersson

Att tänka på..Din reflux kan påverkas av för högt buktryck (som pressar maginnehållet uppåt). Så det kan vara en ide att undvika gasbildande mat om du inte redan gör det.. En bra plats att starta är att undgå FODMAPs.

Det kan även vara ide att prova att äta mindre måltider oftare (här måste man kanske sätta åt sidan principen om att äta när man hungrig och tills man är mätt).

Du vet säkert redan mycket av det här men nämner det ändå.. Det kan vara bra att undgå äta för tätt inpå läggtid. Mycket mat i magen och horisontal liggställning kan trigga reflux..

Ett vanligt råd är att undvika fett då många upplever att fett triggar reflux. Detta är svårt att kombinera med lchf. Men… För vissa leder kolhydrater till stor gasbildning och därmed oxå ökat buktryck. Så i dessa tillfällena är det tänkbart att lchf kan hjälpa.

Problemet är att (som zepp och andra redan nämnt) det är inte säkert att du har för mycket magsyra. Problemet kan vara tex buktryck, en defekt ringmuskel eller en kombo. Så även om en PPI (tex omeprazol) kan ge minskade problem så kan detta leda till för låg syrenivå vilken kan leda till suboptimal nedbrytning av näringsämnen.. Och vi vet ju att suboptimalt nedbrytna näringsämnen som går ned i tarmen kan leda till gasbildning som kan leda till ökat buktryck..

Så om du inte redan har gjort det kan steg ett vara att utesluta FODMAPs och äta oftare och mindre. Kanske även testa att minska lite på fettet och öka tolelrerbara, icke gasbildande kolhydrater? Finns inget facit här.. bara att prova sig fram :)

sivchen
2014-06-16 13:07
#36

Testa Gaviscon som finns på apoteket receptfritt. Det bildar ett skum som lägger sig överst i magsäcken och förhindrar läckage uppåt, som ett lock. Ska tas efter måltid, och innan du lägger dig på kvällen.

nyttiga_jag
2014-06-16 13:22
#37

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Vitaminer-Mineraler/Mineraler/Body-Science-Kalium.html

Bra sort och prisvärt.

Sen tycker jag du ska kolla om det läkemedel som du tidigare fick utskrivet ingick i högkostnadsskyddet. Om det gör det så skulle jag överväga att ändå ta det via sjukvården.

andersson..
2014-06-16 13:56
#38

Tack så mycket för alla tips!

Angående kelp så undrar jag om dessa tabletter är bra:

Kelp Alg, 100 tabletter

Lindroos

Beskrivning

Kelp Alg

Naturligt fri från gluten, jäst, socker, mjölk och animaliska ämnen (vegan). Innehåller 85µg Jod per tablett, 55% av RDI.

Dosering:

1-2 tabletter per dag.

Innehåll:

Brunalgen Knöltång (Ascophyllum nodosum). Tabletthjälpmedel: Kalciumfosfat, Potatisstärkelse, CelluloSafiber, magnesiumstearat och kiseloxid.

Det står ju ingenting om att de innehåller kalium men tror ni att de gör det ändå i och med att det är kelp?

(tyvärr gick det inte att länka till sidan men det är från bodystore)

subcalva
2014-06-16 17:18
#39

Ibland är det ju inte så enkelt som att man har för lite av en viss mineral utan man kanske saknar nåt annat som behövs för att man ska kunna ta upp det man har brist på. Så här skriver Chris Masterjohn om relationen magnesium-kalcium-kalium

Magnesium is needed to utilize the most basic energy currency of our cells, ATP, which is in turn needed to activate the pumps and channels that maintain the proper distribution of calcium and other minerals within our cells. When we are deficient in magnesium, our cells accumulate sodium and lose potassium. The potassium is lost in our urine, while the sodium draws excess calcium into the cell. In the absence of magnesium, our cells are unable to store calcium in the appropriate vesicles. The accumulation of calcium within our cells robs calcium from the blood, which means less calcium is available to our bones and teeth. This total failure of mineral metabolism contributes to excessive excitation of nerves and muscles, disturbances in the rhythm of the heart, a tendency of the blood to clot too much, and poor mineralization of the bones and teeth.

Beyond good and evil

OlgaMaria
2014-06-17 09:56
#40

#38 Tveksamt om det räcker med kelp-tabletter för att få i sig lite större mängder kalium. Spirulina (den enda tång jag hittade info om) innehåller 1,3 g kalium per 100 gram. Men 100 gram är väl långt ifrån vad man tar i tillskott per dag.

Tycker nog du ska be om att få fortsatt recept på kalium. Blir ju lite svårt annars att få ordentliga doser. Kalium är väldigt farligt om man får en överdos och det är därför det är svårt att få tag på högre doser.

Äter du några mediciner?

Se till så du får i dig extra magnesium och kalcium också. Tills vidare - ät massa grönsaker och använd mineralsalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andersson..
2014-06-17 11:35
#41

#40 ja omeprazol i perioder. Läs #22 #25 #29 #30

Annons:
sano
2014-06-17 11:44
#42

Jag kollade detta för ett par år sedan och detta är vad jag kommer ihåg: det finns tabletter på apotek men dom är till för att använda i smband med radioaktiv strålning. finns kanske inte att köpa i större mängder. det går att tillverka själv men en av de nödvändiga komponenterna används i knark tillverkning så den går inte att få tag på. du kan också googla potassium så får du engelsk info.

andersson..
2014-06-17 12:00
#43

Och angående det läkaren skrev ut förut så minns jag inte styrkan men jag minns att han sa att 2 tabletter motsvarade en banan. Är inte det en ganska låg dos jag fick då? Jag skulle ta en tablett varje morgon

Upp till toppen
Annons: