Annons:
Etiketthälsa
Läst 6414 ggr
MatVeronica
6/13/14, 4:20 PM

Magnesiumfrågor

Jag har två frågor om magnesium.

Det första jag undrar är om det är negativt på något sätt om man får i sig för mycket magnesum en längre tid? Om man t.ex redan ligger på en bra nivå och att man ändå tar tillskott. Kan det bli något negativt för kroppen? Att det kanske blir svårare för kroppen att ta upp annat, eller jag vet inte.

Det andra jag undrar är. Jag har sett att det finns magnesium som tydligen ska sprayas på kroppen. Funkar det lika bra som tabletter. Har kroppen lika lätt att ta upp det den vägen?

Ja det var vad jag undrade. Hoppas att  någon har svar :)

Veronica

Annons:
mooonlight
6/13/14, 5:28 PM
#1

Kanske inte raka svar på dina frågor, men lite input i alla fall…

Det är rätt svårt att veta om man redan har tillräckligt med magnesium. Man kan ta blodprov, men blodprovet visar bara det magnesium som finns i blodet - dvs det som inte är i cellerna. Och det är i cellerna som det gör nytta.
Med det sagt, är det givetvis inte säkert att man inte behöver tillskott…

Vad jag vet är det svårt att överdosera magnesium. Magnesium är hydrofilt (gillar vatten) och för mycket magnesium gör att det drar åt sig vatten i tarmen. Diarré med andra ord. Och man förlorar mycket, om inte allt, av sitt magnesiumtillskott den vägen.

Huden tar gärna åt sig magnesium. Att bada i havet eller bad med t.ex. epsomsalt är bara bra för elektrolytbalansen. Sprayer vet jag inte något om, men om den inte innehåller några spännande ingredienser som man knappt vet vad de är är det antagaligen ok. Bad är dock kanske fortfarande bättre eftersom man är nedsänkt i det en längre stund.

En sista not, vad gäller tabletter: alla individer kan inte ta upp alla former av magnesium - det som funkar för din kompis funkar inte nödvändigtvis för dig - så om man äter tabletter/pulver kan det vara en bra idé att äta kanske 2 eller 3 sorter.

MatVeronica
6/13/14, 5:45 PM
#2

Så här står det om magnesiumoljan jag såg

Beskrivning

Magnesiumtillskott i oljeform som sprayas på kroppen.
Magnesiumolja är den första magnesiumsprayen i ångströmstorlek.

Ingredienser/näringsvärde per portion:

Magnesium 200 mg
Jonkatalysator 200 µg.
Förstärkt dubbelt omvänd osmos-vatten (METTM-vatten). Joniserat magnesium från joniserad magnesiumklorid. Jonkatalysator innehåller ett spektrum av 72 naturkigt förekommande spårämnen från IonicTraceTM.

Användning: Kan sprayas direkt på valfri kroppsdel som ben, arm, mage, nacke, rygg.

Innehåller:

240 ml.

Jag förstår inte vad som menas med allt men

hemul
6/13/14, 6:28 PM
#3

Magnesium i form av nanopartiklar alltså. Något som åtminstone jag är skiträdd för. Säkert obefogat i vissa fall, men jag skulle inte smeta in mig med det.

mooonlight
6/13/14, 6:49 PM
#4

#3 av hemul
Öhhh… Va?

TS, smeta på du om du vill. Fast personligen skulle jag ändå hellre välja havsbad eller epsomsalt om jag ville ta in magnesium via huden. Men det är jag det.

MatVeronica
6/13/14, 7:10 PM
#5

jag förstår inte alls jag

Nanopartiklar? Inte för att jag vet vad det är men jag antar att det är ngt dåligt?

Vilken ingrediens är det då som är en "nanopartikel"

För övrigt är jag en badkruka som hatar att bada. Jag har inte badat sen jag gick i skolan och man blev tvingad att bada. Och det var måånga år sen. Så från saltvattenbad får jag inte i mig något magnesium.

mooonlight
6/13/14, 7:15 PM
#6

#5 av MatVeronica

Epsomsalt eller liknande i badkaret då? Valfri temperatur. 🙂
Funkar fint till fotbad också.

Annons:
MatVeronica
6/13/14, 7:18 PM
#7

#6 Ja det kan nog funka bättre det😃

hemul
6/13/14, 7:23 PM
#8

Det står ju "den första magnesiumsprayen i ångströmstorlek". 1 Å = 0.1 nm. 

Nanopartiklar är mycket små partiklar. Det används i allt möjligt nu. Hudkrämer, tvättmedel, vattentäta kläder och annan textil, all möjlig ytbehandling. Problemet är att partiklarna är så små så de kan tränga igenom vävnader som de inte borde ta sig igenom. Men tror bl.a. att plötslig hjärtdöd orsakas av nanopartiklar. De finns runt omkring oss, men det är ju ingen anledning att öka på medvetet tycker jag.

Uppdrag granskning gjorde ett mycket bra och skrämmande program om det för ett par år sedan. Och se på sjutton, någon har lagt upp det på tuben! Titta och avgör själv.

http://www.youtube.com/watch?v=JN81ISAcco4

hemul
6/13/14, 7:29 PM
#9

#5 
> Vilken ingrediens är det då som är en "nanopartikel"

Magnesium, får man väl anta.

hemul
6/13/14, 7:40 PM
#10

Ursäkta. Det var fel program, eller möjligen bara en snutt av rätt program. 😕Nåja, går väl att titta på ändå.

Perkele
6/13/14, 7:51 PM
#11

Det rekommenderas att ta dubbelt så mycket kalcium som magnesium genom kosttillskott. Förhållandet bör ligga på 2:1.

MatVeronica
6/13/14, 8:37 PM
#12

#9 ursäkta mig men jag är väl trög men jag fattar inte. Du säger att det är magnesiumet som är en nanopartikel… och nanopartikel kan orsaka hjärtdöd bland annat. Alltså menar du att det är magnesiumet som är farligt? Varför är inte en magnesiumtablett nanopartikel då? Jag fattar inte skillnaden

Och inte vet jag vad ångströmstorlek är. Jag har inte den blekaste

MatVeronica
6/13/14, 8:38 PM
#13

#11 jag äter en hel del ost och mejerier så kalcium borde jag få i mig tillräckligt av

Annons:
hemul
6/13/14, 8:49 PM
#14

#12 Det är inte magnesium i sig som är farligt, utan formen det kommer i här som kan vara det. Mycket små partiklar kan vara farliga för oss oavsett vilket ämne de består av. Kolla filmsnutten så klarnar det nog.

Tänk på t.ex. vanlig sten. Du kan inte andas in ett stort stenblock. Det kan inte skada dig om det inte faller på dig och krossar dig med sin tyngd. Men stendamm kan du andas in och det skadar dina lungor. Det har många stenbrottsarbetare fått erfara. Och då är det ändå inte frågan om nanostorlek på partiklarna. Vore det de skulle de kanska kunna ta sig längre än lungorna, till hjärnan t.ex.

MatVeronica
6/13/14, 9:09 PM
#15

alltså jag fattar ju att det är dåligt att andas in damm och sådana partiklar och annat gift  osv

Men att magnesium blir farligare för att man tillför det i en annan form (om inget annat skit är tillsatt) det har jag svårt att förstå. Är det inte bara bra att det är små partiklar så att det kan ta sig igenom huden. Det är ju något nyttigt och inte gifter man sprayar på sig=

parsley
6/13/14, 9:17 PM
#16

Rent praktiskt. Det finns olika sorters magnesium. Tillskott som bla innehåller citrat tas upp bättre av kroppen än de som innehåller magnesiumoxid. En del föredrar att använda magnesiumspray mot t ex restless legs. Man kan också använda magnesium om man har svårt att sova. Magnesium verkar muskelavslappnande och sprayen verkar snabbare än magnesium i fast form.

Kalcium får vi ofta i oss genom maten. Kalciumbrist kan yttra sig genom att man vaknar mitt i natten och har svårt att somna om.

hemul
6/13/14, 9:49 PM
#17

#15 Räknar du sten till annat gift också då?

Ja, det är partikelstorleken som gör det farligt. Att det tar sig genom huden är ju önskvärt i det här fallet, men att det kanske tar sig någonstans där det inte ska vara är inte det.

Jag kan inte förklara det bättre. Du får läsa själv. Ivf är det väl himla onödigt att använda något som kan vara skadligt när du lika bra kan poppa en vanlig magnesiumcitratkapsel (eller liknande).

MatVeronica
6/13/14, 9:54 PM
#18

Ja hela grejen var att jag har svårt att svälja tabletter och kväljs när jag nån gång blir tvungen att ta en alvedon. Att äta ett piller varje dag känns då övermäktigt. Så därför blev jag glad när jag upptäckte att det fanns magnesiumolja på hälsokosten och hoppades att det skulle vara en ok produkt, men då vet jag

Tack för svaren iaf.

hemul
6/13/14, 9:58 PM
#19

Öpnna kapseln och häll ut pulvret i fel eller liknande då.

Fiana
6/14/14, 1:20 AM
#20

Verkar också ofta finnas som sugtabletter etc.

Finns mycket "folk" oroar sig för på det här forumet (och många andra) med i många gånger tveksam bakgrund. Eller med svårigheter att verifiera farlighet rent vetenskapligt.

Nanopartiklar hör inte till den kategorin - åtminstone inte på alls samma sätt.

Det har hittats de som de kunnat bevisa farliga. Det har även hittats de som kunnat visats mer eller mindre helt ofarliga (generellt ju större desto bättre, alltså desto mindre "nano" desto ofarligare). Det skulle ju kännas rätt "normalt" och acceptabel situation om det möjliga urvalet var som med mer vanliga partiklar. Problemet med nano-partiklar är att de kan komma i princip nästan oändliga varianter vilket gör forskningen näst intill omöjlig. För att utreda det helt klart ens för ett ämne måste man testa en helt enorm mängd varianter - inte bara relativt storlek (som då visats redan spelar en viktig roll) - men även form på själva partikeln (man kan tänka lite enkelt som att skillnaden på att själva den lilla partiken kan vara säg kubisk, sfärisk eller konisk och det kan spela enorm roll gällande farlighet beroende på vilken form). Det hela gör att antalet kombinationer att testa farlighet blir väldigt stora. 

Alltså blir användandet av ämnen i nanopartikelstorlek lite som rysk roulette. Många är troligen relativt harmlösa, men en ganska stor andel är inte det, och de kan potentiellt vara mycket farliga till och med, och du har generellt ingen chans själv att ha en aning om vilka som förekommer. 

Jag ska inte lova att jag kommer ihåg helt rätt gällande det här, men har för mig att den tendens som man kunnat se är att just metaller av olika slag hör till de med störst risk i nanopartikelform. Och tyvärr också det mest förekommande. 

(sen kan man gå vidare in på det som "hälsokostbranchen" gärna felaktigt spelar på som att det vore något positivt med något som går in genom huden. Det är något som "låter bra" - men generellt är det inte det alls, huden är där främst som ett skydd mot att saker ska komma in. Hudkrämer som "lägger sig som en hinna" på huden är generellt mycket säkrare och mer ändamålsenligt. Allt som "går in" är helt enkelt en risk hälsomässigt. Dock sällan något mer "farligt" än ökade allergiska risker gällande vanliga kosmetiska krämer. Men det är som sagt en helt annan fråga och väl långt OT - och faktiskt inte ens en särskilt viktig sådan jämfört med de potentiella riskerna med nanopartiklar)

Annons:
hemul
6/14/14, 1:41 AM
#21

Och ändå används "nano" ibland som ett försäljningsargument. Det låter väl nytt och tekniskt och då måste det ju vara bra. En kamera jag var intresserad av förut hade "Nano technology" i stora bokstäver på framsidan av kamarahuset. En skospray jag INTE köpte likadant.

Men för det mesta deklareras det inte alls. Hudcremer, tvättmedel. Har ni någonsin sett nano på dem? Inte jag. Och ändå ska det vara relativt vanligt nu, speciellt på kosmetikasidan.

Misstänker att det är vanligt i vattenskyddade kläder också. I programmet jag talade om visade de upp en kostym, en snygg herrkostym som såg helt vanlig ut. När de hällde vatten på den rann det av som om den varit gjort i plast. Ingenting sögs in eller blev kvar på tyget.

En forskare som var med ganska mycket sa att han var mycket noga med att kolla möbler han köpte. Stoppade möbler är ofta behandlade för att vara smutsfrånstötande - och det kan vara nano. Hur man tar reda på om det är det eller inte tror jag inte framgick. Misstänker att butikspersonalen inte vet heller.

Vad jag egentligen ville säga var att jag så klart menade i inlägget ovan  att man kan röra ut pulvret i FIL, inte i FEL som jag råkade skriva. 🙂

Fiana
6/14/14, 2:00 AM
#22

# 21 Precis

Lite mer närmare det här forumet med fettkvalitet är väl att de numera marknadsför stort att de numera använder solrosolja att fritera chips i (eller ja på massa andra varor också - men chips som hettas upp? all den mängden omega 6 som hettas upp…. så fint illustrerad med en "naturlig blomma" på förpackningen för att visa hur hälsosamt valet är). Eller ja just lchf-are är väl förhoppningsvis måttligt intresserade av just chips :P och dessutom så lär inte all den oxiderade mängden omega 6 vara alls lika potentiellt farlig som nano-partiklar kan vara… Men det är samma falska speglande av "logiskt" som det slår an hos folk.

Förresten har jag för mig det var förra året som Vetandets Värld i P1 hade ett antal sändningar gällande potentiella problemen med nanopartiklar - en del av dem ganska intressanta.

mooonlight
6/14/14, 4:55 AM
#23

Oj oj… Dags att styra upp den här tråden lite.

Att en sorts svamp i skogen är giftig innebär inte att alla svampar är giftiga. Men visst, man bör nog undvika att äta de som är giftiga.

Ja, magnesium har jonradie på ca 0,07 nm (10-9 m) = 0,7 Å. Det är inget konstigt med det.
Löser man upp magnesiumsalt får man magnesiumjoner, vilket är just vad TS spray innehåller (och andra "magnesiumtillskott" likaså, om inte direkt så när de löses upp) - och så även havet. Och det är ju tur det! Eftersom magnesiumjonerna är så små kan de ta sig in genom cellernas och mitokondriernas membran (mitokondrier är ca 0,5-10 µm stora så saker måste vara i nanometerstorlek eller mindre för att kunna ta sig in) - och det är just där man VILL ha magnesium!

TS, sprayen är inget att vara rädd för. Men jag gissar på att du får mer nytta för pengarna med t.ex. epsomsalt som jag föreslog förut.
Och även om du vägrar bada i havet… Om du tar en promenad på strandkanten med fötterna i havet så suger du åt dig magnesium och andra elektrolyter alldeles gratis. Och helt naturligt. Dock är koncentrationen lägre jämfört med den där sprayen, och upptagningsytan är liten jämfört med helkroppsbad, vilket man får kompensera med tid.

Med det sagt, så vet jag inget om din hälsa och jag är inte din läkare. Jag har ingen aning om just ditt behov av extra magnesium. Det kan mycket väl vara så att du skulle vara hjälpt av att äta någon form av magnesiumtillskott också. Det beror på bl.a. hur mycket du sprayar/badar och vad du äter. Vissa magnesiumformer finns att köpa i pulverform, andra i kapslar och/eller tabletter. Jag har inte provat, men det borde gå att lösa upp dem och dricka lösningen. Rätta mig gärna någon om jag har fel!

asahars
6/14/14, 9:36 AM
#24

Nötter och pumpafrön innehåller också magnesium. Äter men för mycket blir man dålig i magen. Om du gör egen müsli kan du hacka i lite olika nötter och lägga till lite pumpafrön. Lite bär med müsli och turkisk yoghurt eller keso kan bli väldigt gott.

Perkele
6/14/14, 9:50 AM
#25

Många får allergiska reaktioner av nötter. Jag började äta nötter i veckan för att byta ut kapslar med nötter. Men efter jag hade ätit sötmandel och hasselnötter började halsen svälla upp och det kändes obehagligt. Jag håller mig till kapslar hädanefter.

Frön kanske går bättre än nötter.

parsley
6/14/14, 10:23 AM
#26

Behöver man äta 600-800 mg magnesium per dag, vilket inte är ovanligt om man har magnesiumbrist, så måste man äta ett par hekto nötter eller mandlar per dag.

Perkele
6/14/14, 10:57 AM
#27

Då är det mycket billigare, effektivare och säkrare med kosttillskott.

Annons:
Upp till toppen
Annons: