Annons:
Etikettom-sajten
Läst 8473 ggr
Margareta
2014-06-13 10:15

Ja eller nej

Det kom ett PM till mig med följande text: Får man uttrycka sig hur som helst på det här forumet när en ledsen och förtvivlad människa skriver en tråd och ber om hjälp och råd? Naturligtvis ska man inte bara jamsa med när man anser att trådskaparen har fel eller gör fel saker men man kan välja sina ord. "Ufojägaren" har ingen aning vad jag har för "attityd till min dotter" och att jag "Får man uttrycka sig hur som helst på det här forumet när en ledsen och förtvivlad människa skriver en tråd och ber om hjälp och råd? Naturligtvis ska man inte bara jamsa med när man anser att trådskaparen har fel eller gör fel saker men man kan välja sina ord. "Ufojägaren" har ingen aning vad jag har för "attityd till min dotter" och att jag "bara är negativ till henne" och "skyller ifrån mig" Jag tappar helt sugen att be om råd här när man får otrevliga påhopp till svar och 28 personer står tyst bakom och håller med genom att trycka på gilla-knappen. Ja jag kanske är överkänslig men jag kan tycka att sajtvärd/medarbetare kan ta bort sådana inlägg är negativ till henne" och "skyller ifrån mig" Jag tappar helt sugen att be om råd här när man får otrevliga påhopp till svar och 28 personer står tyst bakom och håller med genom att trycka på gilla-knappen. Ja jag kanske är överkänslig men jag kan tycka att sajtvärd/medarbetare kan ta bort sådana inlägg ………… Jag har rensat hänvisningar för att avsändaren ska få vara anonym Det fungerar alltså inte att ha ett forum utan moderatorer. Det verkar vara tillåtet under tryckfriheten och under anonymitet att vara elak mot en människa i nöd. Forumet startades och är ämnat för att ge lågkolhydratkost en fredad zon på nätet. Utan påhopp av de som inte tror på vår kost. När jag och mina Medarbetare drev den linjen blev vi anklagade för att vara en sekt med mig som sektledare. När vi som lagt ner vår fritid ledsnade på att bevaka varje tråd hårdnade tonen dramatiskt och det blev fritt fram att både kritisera och anklaga lågkolhydratkosten men också att trycka ner mindre vetande, försiktigt trevande nybörjare med långa haranger som i sammanhanget blev obegripliga för trådskaparen (inom lågkolhydratsektorn). Därför ställer jag nu en ja/nej fråga. En fråga som alla kan svara anonymt på. Ingen behöver kommentera. Ska forumet modereras? Ja innebär att vi som jobbar med forumet har full frihet att moderera som vi anser bäst. Vi tänker inte fråga någon sida i en konflikt om råd, eftersom den sida som yttrar sig inte alltid är den största. Nej innebär som det varit den senaste månaden. Dvs alla aktiva förväntas vara vuxna nog att agera inom gängse umgängesnormer, utan kränkningar och med respekt. Ingenting vare sig varnas för eller raderas.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Rumblebee
2014-06-13 10:43
#1

Jag ska först erkänna att jag väldigt sällan är på det här forumet, men jag anser att alla forum bör ha någon som kan moderera och vara "polis", just i och med att det finns de som inte kan hålla en bra attityd, antingen medvetet eller helt enkelt inte har insett än att de har benägenhet att vara ohyffsade. Tyvärr så tror inte jag på att det fungerar att låta alla medlemmar få sköta sig själva. Lite som ute i verkliga samhället där det behövs folk som försöker hålla ordning på andra. Många verkar tyvärr tro att det råder fullständigt fri yttrandefrihet speciellt på internet av någon anledning…

OlgaMaria
2014-06-13 10:52
#2

Var det trådskaparen som skrev meddelandet eller? 

Som sajtvärd/moderator hade jag inte tagit bort detta inlägget som vi talar om här. Visst behövs moderering ibland, men det blir överdrivet och för stor belastning på moderatorerna om allt som är lite otrevligt ska tas bort. Däremot är det ju bra om någon kan ta bort spam-inlägg och hotfulla eller olagliga inlägg som kan dyka upp ibland.

Om man ber om råd i en känslig fråga på ett stort öppet forum på nätet tycker jag nog att man får tåla lite åsikter av olika de slag. Annars kanske det faktiskt är bättre att hålla saken för sig själv eller diskutera med en nära vän.

Det är ju vi som skriver som skapar forumet och vi kan inte hålla några moderatorer ansvariga helt och hållet för stämningen här inne. Tycker vi något är otrevligt kan vi ju också säga ifrån i trådarna. I de flesta fall räcker nog det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sussie
2014-06-13 11:00
#3

Är inte här så ofta nu mera men oj vad mycket bra hjälp jag fick när det hela var nytt och alla vara bara snälla och välvilliga. Trist är det men nog behövs det någon som slår handen i bordet när folk är elaka och inte vill väl!

sundsvallstjej
2014-06-13 11:09
#4

Ja jag tycker det behövs någon som har befogenhet att plocka bort inlägg. De flesta är trevliga och hjälpsamma men vissa inlägg är rent elaka.

AnnikaIII
2014-06-13 11:27
#5

Kött är godast mört och vällagat och då tar man bort senor och brosk….👍

Carpe momento

OlgaMaria
2014-06-13 11:30
#6

#5 Men absolut inte fettkanten! 😃

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
ashe
2014-06-13 11:43
#7

Ja jag tycker moderator behövs.

Men jag skulle inte strukit i tråden som nämndes.

Däremot tycker jag att vi alla måste bli bättre på att reagera när vi tycker att någon är på väg över gränsen för hyfs och vänlighet. Visa "när du uttrycker dig så här, så kan det tyvärr tas emot så här av mig".

Inte minst när vi kanske i sak håller med någon som gjort en kommentar, men denna uttrycks på ett nedlåtande/sårande sätt.

Lilltilda
2014-06-13 11:45
#8

Rensade hänvisningar blev det visst en miss på med tanke på att länken i inlägget är kvar. 

Rent generellt är jag emot moderering och "censur" med vissa undantag. 
När det blir rena påhopp och elakheter finns det anledning att styra upp i en tråd, speciellt om den det riktar sig mot tar illa vid sig. Vi har alla olika tålighetsgrad då det kommer till vilken ton vi accepterar. 
Svårigheten för en moderator är väl att veta exakt när en gräns är nådd!

~God loves you, and I´m trying! ~

Trule
2014-06-13 11:51
#9

Nej, jag tycker inte forumet behöver modereras om man hänvisar till exemplet ovan, det har modererat sig självt. 

Ufojägaren fick visserligen  28 likes men mitt svar på hens elakheter och försvar av TS fick 48. 

Och nu har ufojägaren försvunnit från forumet. 

Tycker det är mycket okänsligt, för att inte säga oanständigt, att citera ett meddelande som skrivits till dig personligen, framför allt eftersom många här kan identifiera TS när du "namnger" ufojägaren vars inlägg vållade stor uppmärksamhet.

Så kanske ändå bör forumet modereras…:P

behöver råd
2014-06-13 11:59
#10

JA det behövs modereras eftersom privata meddelanden läggs ut offentligt. Av sajtvärden? Med länk till gällande tråd och namnge ufo.. osv. Jag hade inte väntat mig detta.

[JeanetteK]
2014-06-13 12:20
#11

#10 Mmmm, reagerade också på det.

[tick]
2014-06-13 13:16
#12

Det är konstigt med bara ja eller nej här.

Det beror ju helt på hur det görs. I många andra forum med moderation tar man inte spårlöst bort inlägg eller trådar utan tar ibland bort en del och lägger in en egen kommenterar i stil med "Tog bort persoligt påhopp /mod", eller ersätter hela inlägget med en liknande kommentar. Detta gör att diskussionen inte blir helt oförståelig för andra.

Halvdansken
2014-06-13 13:35
#13

#12. Min tanke också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
2014-06-13 17:42
#14

Ja.. självklart har moderatorer rätt att moderera!

Helst då i samklang med andra moderatorer för en second opinion/koncesus!

Sen så till själva inlägget, vilket var formulerat i rätt hårda ordalag.. sen så är det svårt att tolka huruvida det var ett påhopp eller bara ett försök att se till övriga familjens vanor och hur det påverkar dotterns situation.

Näe.. det inlägget förtjänar ingen moderering, däremot kommentarer och fråga om vad som avses!

Men nog var det plumpt i sammanhanget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-06-13 20:05
#15

Jag tycker inte folk ska förvänta sig att omständigheter utöver lågkoliskost/hälsa behandlas eller tas hänsyn till. Tex folks emotionella, psykiska eller somatiska problem. Och tycker definitivt inte folk har rätt att ta illa upp eller klaga för att de inte tycker deras problem fick tillräckligt uppmärksamhet eller negligerades. Om jag hade styrt detta forum hade jag inte tagit hänsyn till sådant klagande. En sådan tråd eller inlägg ska altså absolut inte modereras eller tas bort. Kunden (klagaren) har inte alltid rätt! Min åsikt är att det måste vara ok att prata på en 100% saklig nivå utan att blanda in känslor, utan att folk blir stötta av det.

Ett aktuellt exempel:

tråden handlar om kolisar och cancer. Jag förhöll mig sakligt till detta och skrev min mening om förhållande mellan kolisar och cancer, och blev fort en omogen skitstövel med outvecklat sinne för empati och mycket annat. Det tycktes att jag inte tog hänsyn till deltagares känslor eftersom denna hade cancersjukdom..

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52ff3b0dce12c40d020015d4-cancer-och-kalorier

Trule
2014-06-13 22:16
#16

#10. Shit, du har verkligen råkat ut efter det att du bad om råd. Först ett ufo, sedan "sajtvärdinnan" Margareta.

Någon ursäkt från ufojägaren lär du aldrig få eftersom hen slutat jaga dig här, men av Margareta bör du få en ursäkt.

#Margareta; Eller hur? En ursäkt vore väl på sin plats? Om inte annat av hänsyn till "behöver råd", vars känslor du ömmat så för!

behöver råd
2014-06-13 22:32
#17

#16 Vi har pratat om det redan men inte öppet, så nu känns det bättre :)

bjoer
2014-06-14 17:35
#18

Jag svarde nej därför att dialog är att föredra. Vi är på ett öppet forum och vi bör vara medvetna och acceptera att var och en responderar utifrån sina preferenser. Det vi skriver säger något om vilka vi är och vad vi varit med om. Om var och en äger sina ord behöver ingen känna sig sårad. Visst kan ett skuldbeläggnade och rätt eller fel tänkande som pekar ut syndabockar vara ett aggresivt sätt att kommunicera på och det är så klart obehagligt att var utsatt för men man behöver ju inte bli ett offer för andras resonemang. Det är ju ett val man gör. För övrigt upplevde jag Ufos inlägg som ett försök att se och ta barnets perspektiv men det går ju att göra utan att skuldbelägga föräldrarna. Skulle forumet modereras blir det kanske snyggare men det förlorar säkert sina mörkare nyanser. Tänker att vi alla någon gång under vårt liv har vuxit genom att helt och hållet ta parti för vårt inre barn mot våra föräldrar även om det slår hårt mot någon annan än ursprungsföräldern.

bjoer
2014-06-14 17:46
#19

#5 Har just idag lärt mig att när vi rensar bort senor och brosk så tar vi bort aminosyror som balanserar proteinerna ;-). Vi får en fattigare kost.

goliath
2014-06-15 00:37
#20

Nu har jag letat fram tråden som omtalas här (var inte så svårt) och läst den (hade inte läst tråden när jag skrev #15 utan uttalade mig på generellt grundlag).. 

Jag tyckte ufojägaren uttryckte sig med hårda ord. Men, det var inte det jag reagerade på. Jag reagerade på att de saker hen skrev inte speglade trådstartare. Tycker varken trådstartade var negativ till, hade dålig attityd till eller skyllde allt på sin dotter..

Borde tråden modereras? Nej. Och som Trule skriver så moderade forumet sig själv med sin egen justis.

Tick har oxå en mycket bra poäng här i det han skriver om att lämna en kommentar när ett inlägg modereras eller tas bort..

Annons:
cykelpumpen
2014-06-16 15:39
#21

Röstade ja helt klart. Klart ni som jobbar med siten ska kunna gå in och  moderera där ni anser det behövs

0utstanding
2014-06-18 13:44
#22

ja!

Inkanyezi
2014-06-23 11:23
#23

Jag ser frågan som aningen oklar. "Moderering" har två aspekter på forum, den ena är forum där inlägg inte kommer in förrän de har godkänts av administratör, och den andra är så som iFokus fungerar, att vi har moderatorer som kan ändra i inlägg eller ta bort när vi finner det påkallat.

Så det finns en form av moderering på iFokus, och jag tycker att den ska användas - med urskillning. Anmäl-funktionen däremot, har missbrukats och är till nackdel för vissa diskussioner, även om just Kolhydrater inte har drabbats i någon högre grad. Det enklaste sättet att komma ifrån problem med "Anmäl" är att sätta ett högre antal anmälningar för att ett inlägg ska röstas bort via den funkrionen. Den går självklart fortfarande att missbruka, men det är mindre sannolikt att ett mycket stort antal felaktiga anmälningar trillar in. Anmäl-funktionen ser jag inte som moderering, utan det är någon slags polyp som någon programmerare har totat ihop.

När deltagare mobbar andra är ett exempel på att en aktiv moderator bör ingripa, och där gäller det att ha fingertoppskänsla för vem som är boven i dramat. Det är inte alltid riktigt så som det ser ut vid en ytlig betraktelse. Hur som helst är det ett ganska trubbigt vapen att bara kunna ta bort inlägg eller ge skrivförbud, men vi har tillgång till det och bör använda det när det är påkallat.

Det är också ganska självklart att man på ett forum som värd eller Medarbetare inte alltid behöver förklara sig, även om det är bra att skicka ett PM till den man har gjort någon form av åtgärd emot. Det enda som jag ser som hinder är att medlemmen kan ha valt att spärra PM från moderatorn. Därför bör detta i sig motivera skrivförbud, så länge som spärren ligger kvar. Det borde finnas som krav på deltagande i ett forum att man inte spärrar forumvärd och Medarbetare.

Forumvärdar och Medarbetare bör inte heller spärra deltagare annat än vid uppenbart missbruk av möjligheten att sända PM.

Upp till toppen
Annons: