Annons:
Etiketthälsa
Läst 21204 ggr
thessanh
2014-06-12 08:13

"Blixtar" i benet

Jag har fått ett konstigt symtom senaste dagarna. Jag vet inte hur jag ska beskriva det. När jag belastar vänster ben får jag som "blixtar" eller "elstötar" i benet. Det måste inte vara någon hård belastning alls utan bara av att jag kliver ner på benet och speciellt när jag promenerar så "blixtrar det till" och går tillbaka direkt som jag lyfter foten men eftersom det känns varje gång jag sätter ner foten igen så känns det ju hela tiden ändå. Och det känns ganska kraftigt, inte bara en antydan.

Detta har medfört att jag varit extremt stillasittande dessa dagar då det är så obehagligt med  "ström" i benet.

Jag vet inte om det kan vara någon slags muskelkramp men jag känner inte av någonting i vila, varken när jag sitter eller ligger ner, och inga kramper på natten. Jag har ju annars läst om de som får kramper nattetid men så har jag inte.

Jag äter magnesiumtillskott och har även tagit diverse prover (jag vet inte exakt hur mycket dom kollade men iallafall så sa dom att magnesium och calsium-värdena  var normala.

Läkaren ser bara skeptisk ut och verkar bara tro att jag inbillar mig och känner efter extra och letar symtom.

Det är inte svullet eller rött. Syns inget utanpå.

Jag har ätit lchf 2 år men inte så strikt, en hel del grönsaker/rotfrukter, bär och mejerier.

Vad tror ni det kan vara. Något farligt?

Annons:
thessanh
2014-06-12 09:02
#1

Jag glömde beskriva var på benet det känns. Det är baksidan av benet 5-7 cm nedanför knävecket. Alltid på samma ställe.

korseett
2014-06-12 09:17
#2

Låter som en nerv i kläm. Ta kontakt med en osteopat, naprapat eller kiropraktor så hjälper de dig.

hemul
2014-06-12 09:34
#3

Jag har så där i tårna, fast inte så ofta nu. För mig kommer det när jag sitter. Brukar få en serie på 10 sådär, sen är det över. Hoppar från tå till tå och kan t.o.m. byta fot. Ingen hjälp, ville bara säga att jag fattar precis vad du menar. Det är som att få en riktig stöt! Kan inte låta bli att hoppa till fast jag vet att det kommer flera.

thessanh
2014-06-12 09:45
#4

#2 ja kanske det kan vara en nerv jag vet inte. Det känns liksom inte ytligt i huden utan mer djupgående.

#3 Har inte någon läkare el liknande kunnat säga vad det beror på för dig? Eller har du inte sökt för det?

hemul
2014-06-12 11:03
#5

Nej, det har aldrig blivit av att fråga. Har en del neurologiska skador, så för mig beror det säkert på det och det har inte kommit så högt upp på listan för mig. När jag fick det ofta var det forfarande tidsbegränsat och hindrade mig inte på samma sätt som ditt gör.

Fast jag har tänkt fråga, bara för att jag är nyfiken på hur det kan tänkas uppstå, men glömmer. Men doktorn vet säkert inte ivf.😉

Jo, tänkte säga att jag tycker det känns som en änkestöt, fast lite mildare och en liksom "smalare" känsla för mig, som en smal, skarp stråle.

hemul
2014-06-12 11:04
#6

Kom just att tänka på att det skulle kunna vara farligt om jag forfarande körde bil. Tänk om man skulle börja rycka och hoppa på motorvägen… 😛

Annons:
jiim
2014-06-12 11:56
#7

Det är biverkningar pga. lite kolhydrater. Jag har likadant ;) Ett tecken på att jag gör rätt och undviker kollisarna :D

thessanh
2014-06-12 12:03
#8

#7 Nej inte för mig. Det här är inga övergångsbesvär. Hade det varit kolhydratbrist hade jag ju haft problem för 2 år sedan när jag började med lchf. Dessutom äter jag inte speciellt strikt alls då jag har normalvikt och bara vill hålla det så.

Men har du likadant som jag så skulle du knappt kunna gå. Det är ju så kraftiga stötar jag får varje gång jag stödjer på benet.

korseett
2014-06-12 13:17
#9

Jag har känningar så och det är då nerver i kläm för mig

Inkanyezi
2014-06-12 13:55
#10

Symptomet du beskriver stämmer ganska väl med diskbråck, så det kan mycket väl vara en nerv i kläm. Men stället där den sitter i kläm kan vara långt ifrån platsen där du känner symptomet.

SpurtAnne
2014-06-12 14:10
#11

Jag har samma sak fast på utsidan av låret. Som en stöt. Det löser sig alltid med kiropraktorns hjälp. Det sitter i ländryggen för min del.

thessanh
2014-06-12 14:56
#12

hmm.. fast jag tycker inte det stämmer med diskbråcks-smärtan riktigt. Faktum är att jag har haft diskbråck i ländryggen. Men det var ju först och främst så att det gjorde ofantligt ont i ryggen och jag kunde inte sitta alls.. sen strålade det ner på utsidan låret (det var dock högra benet)  Men den smärtan var ju en "sträng" utför benet  med smärta hela den vägen ner medans det jag har nu bara är på en punkt nedanför knävecket och ingen smärta alls i ryggen eller låret. Dessutom när jag hade ont av diskbråcket blev jag sämre av vila och bättre av promenader och nu är det precis tvärtom.

Jag har gått runt lite här inomhus nu och försökt luska och jag tycker nog ändå att det känns som en muskel som krampar till ordentligt när den belastas. Är det möjligt att en muskel reagerar så? Jag har muskelavslappnande tabletter  hemma paraflex, från diskbråckstiden. Kan man prova ta dom eller är det dumt? Kan man göra något annat mot muskler som krampar?

Inkanyezi
2014-06-12 23:11
#13

Det kan ändå vara diskbråck. De känns ibland inte alls i ryggen, utan kan yttra sig som en punktformig smärta någon helt annanstans, i foten eller i benet. Om det lättar om du hänger, genom att exempelvis hålla fast i överkanten av en dörr, så är det ett tecken på att det kan vara diskbråck.

Men det finns andra ställen också som nerver kan komma i kläm - bara att det är så typiskt för om man sitter länge. Den sittande ställningen är bland det värsta för ryggen.

Annons:
KarinJ46
2014-06-13 08:50
#14

Ichiasnerven i kläm kanske? Det kan kännas ända ner under foten om det är riktigt illa.

Halvdansken
2014-06-13 13:24
#15

Blodpropp? Visserligen brukar det nog mer göra direkt ont med en blodpropp, men jag hade nog kollat upp det i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thessanh
2014-06-13 13:31
#16

#15 syns det inte  någonting utanpå om man har en propp i benet? Svullnad? Rodnad? Eller liknande.

Halvdansken
2014-06-13 13:40
#17

Min man har haft två i benen och han har inte blivit svullen eller fått nån rodnad. Så det kan man (tyvärr) inte räkna med. och han hade dem på precis de stället som du beskriver.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thessanh
2014-06-13 13:50
#18

Hur känns smärtan vid propp i benet, Är det såhär stötvis precis när man trampar ner med foten? Är det inte mer allmän värk hela tiden?

Inkanyezi
2014-06-13 13:58
#19

Stötvis med hjärtslagen kan man känna en propp, och det kan leda till domningar, men knappast att man känner av det specifikt med belastning.

Men kolla upp det där med läkare och kiropraktor. Det kan ju handla om diskbråck, och det kanske kräver behandling.

Halvdansken
2014-06-13 14:05
#20

#19. Stämmer inte. Min man hade jätteproblem att stödja på benet, speciellt om han legat eller suttit stilla en stund. Han skrek rakt ut till slut - det var då jag drog honom till doktorn.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
thessanh
2014-06-13 14:12
#21

#20 oj hjälp så är det för mig också. Värst att stödja på benet efter att suttit stilla en stund :(

Men grejen är ju att jag precis varit till vc innan jag skrev den här tråden. Läkaren strök lite på benet bara, och sa att det såg bra ut och att jag skulle gå hem och ta det lugnt.

thessanh
2014-06-13 15:50
#22

jag tycker liksom läkarna (många) är så ointresserade och oengagerade. När man söker för något ska de väl kolla upp det och inte bara, jaja men gå hem och vila lite. Som att de bara vill slippa bry sig,

Tyvärr finns inga kiropraktiker här i närheten. Det finns sjukgymnaster och naprapater. Sjukgymnast har jag varit till mycket förr i tiden och de gör ju ungefär ingenting. Man får lite övningar att göra hemma. Typ

Inkanyezi
2014-06-14 08:24
#23

Jag minns från min barndom att när det var någonting man ville ha, som inte gick att få tag på, brukade man säga "i brist på bröd får man ta limpa".

En naprapat bör kunna hjälpa dig lika väl som en kiropraktor, om inte bättre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapati

http://www.ylvasosteopati.se/om-osteopati/osteopat,-naprapat-eller-kiropraktor--7500785

Om problemet, som vi kanske misstänker, härrör från ryggen, så handlar det inte om någon enkel fix, utan en mer komplex förståelse för hur det uppstår och hur man kan stärka sin rygg och i framtiden förhoppningsvis slippa problem av det här slaget. Det betyder inte att den traditionella läkekonsten har fel, utan det finns olika grader av ryggproblem, och om de har utvecklats för långt, exempelvis diskbråck, kan operation i en del fall vara enda utvägen.

Men många blir hjälpta av naprapatbehandling och genom att inte försätta sig i de situationer som ger upphov till smärtsymptom. Naprapatens utbildning omfattar mer helheten, och om det kan behandlas av kiropraktor, kan naprapat vara ett ännu bättre alternativ.

thessanh
2014-06-14 10:10
#24

När jag hade som värst med diskbråcket som krånglade så övervägde dom faktiskt op. Men dom ville ändå avvakta in i det längsta. Jag var "för ung" hette det.  Sen blev det ändå sakta bättre trots att jag aldrig kunde tro att det skulle kunna bli bra av sig själv

Den tiden var ett helvete. Jag kunde inte komma in i en bil på över ett år. Jag blev väldigt isolerad, stod vid diskbänken och åt mina måltider då jag omöjligt kunde sitta.  Jag hade fruktansvärda ischias-smärtor nattetid. Det ilade fruktansvärt i benet oavsett vilken sovställning jag hade.

Upp till toppen
Annons: