Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Diarréer

2014-06-11 12:55 #0 av: leilalee

Jag har perioder med diarrér oavsett vad jag äter. Dessa perioder kan vara allt i från någon dag till tre veckor i sträck. Jag kan inte säga att det blivit nämnvärt bättre med lchf. Jag kan nolla kolhydraterna men är jag inne i en lös-i-magen-period så kvittar det. Allt går rakt igenom.

Jag vet inte om jag har IBS eller något annat fel men i perioder är jag helt symtomfri. Jag kommer aldrig få en diagnos heller för jag är livrädd för den där undersökningen när de går in med en slang i baken, så det får de inte göra på mig. Avföringsprov har jag lämnat när jag haft som värst med diaréer men inget fel visade där.

Nu är jag inne i en sån här hemsk period igen där allt går rakt igenom och det bubblar i magen konstant. Jag undrar helt enkelt hur jag egentligen ska äta när jag har så här besvärligt? För första gången har jag nu frångått lchf när diaréerna satte igång. Det känns helt enkelt för kraftigt att äta ägg, ost, fisk och kött och en stund senare är allt i toan.

Nu har jag istället ätit lite filmjölk och kokt potatis mosat i smör. Jag får inte behålla något av det heller. Men hur ska man egentligen äta vid dessa besvär?

Och tror ni att det är IBS?

Anmäl
2014-06-11 13:07 #1 av: OlgaMaria

Drick lite potatismjöl utrört i vatten. Stoppar nog upp lite, och ger näring åt de goda bakterierna. Gör det varje dag, t ex på kvällen. Det är dessutom LCHF-vänligt då stärkelsen är resistent så länge den är kall. I tarmen omvandlas energin till fett.

Psylliumfrön kan också hjälpa mot diarré. 

Har du prövat probiotika?

Känner du dig illamående?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-06-11 13:13 #2 av: leilalee

#1 jag är osäker på vad probiotika är. Är det typ provivadryck så har jag testat. Men det var så förskräckligt sött så jag drack inte mycket av det.

Nej jag känner mig inte illamående. Tvärtom känner jag mig hungrig men jag drar mig för att äta då jag vet hur magen direkt kör igång.

Jasså potatismjöl, kan man äta det rått, det visste jag inte. Jag ska försöka få i mig det då.

Anmäl
2014-06-11 13:20 #3 av: Sjöstjärna

Har du blivit testad för parasiter?

Probiotika finns i kapselform på hälsokost, mycket bättre än Proviva.

Anmäl
2014-06-11 13:23 #4 av: leilalee

#3 hur testar man sig för parasiter? Jag vet inte vad de kollade upp för olika saker i avföringsprovet jag lämnade, jag fick bara ett svar att allt såg bra ut.

Anmäl
2014-06-11 13:36 #5 av: OlgaMaria

Jag funderar också på om det kan vara någon parasit, men vet inte hur lätt det är att få det kollat, och det är inte allt som vården lyckas upptäcka. 

Men probiotika är en bra början (och potatismjölet!). Probiotika är goda tarmbakterier och finns som pulver eller tabletter. Kolla hälsokosten.

Du kan ju göra en parasitkur, typ Ultrabalans + Ultradetox från Holistics. Har du en parasit lär den försvinna av det, om du håller på tillräckligt länge. När man behandlar sådant bör man tänka typ 3-6 månaders behandling eller mer i vissa fall beroende på vad det är. Även om man mår bättre ganska fort så tar det tid att verkligen ta död på inkräktarna. Men det beror ju helt på vad det är.

Anmäl
2014-06-11 13:43 #6 av: leilalee

Ja jag får nog gå in på hälsokost och fråga om dessa produkter. Det är överkurs för mig som aldrig tagit ens vanliga kosttillskott utan bara ätit vanlig mat.

Jag kan tillägga också att dessa tarmbesvär har jag haft i säkert 10 år. Det kan gå ett halvår mellan "attackerna" eller bara någon månad vissa gånger. Det är väldigt olika från gång till gång. Lchf har jag ätit sedan 2010

Anmäl
2014-06-11 14:15 #7 av: Sjöstjärna

Det går att kräva parasitprov av läkare men det är inget de i allmänhet tar självmant. Även om de skulle ta provet så tror jag inte att det är heltäckande utan man kan ha en annan typ av parasit än de testar för.

Parasiter är något man kan gå med hur länge som helst så 10 år är ingen orimlighet.

Utöver örtbaserade parastikurer, som nämnts ovan, kan också kolloidalt silver vara till god hjälp för att bli av med eventuella inkräktare. Varken örtkurerna eller kolloidalt silver är farligt att ta även om du inte skulle ha parasiter, så om du inte vill bry dig om testet så är det okej.

Anmäl
2014-06-11 14:49 #8 av: nyttiga_jag

När vi ändå är inne på prover hos läkaren tycker jag du ska kräva att få göra ett RAST-test. Det är ett blodprov som tas för att se om man har nån allergi mot födoämnen. Det finns mängder av varianter på vad man testar mot, så begär att de testar massor.

Själv fick jag strida länge och hårt för att få det taget på mig och då fick jag till slut veta att jag är allergisk mot bla sädesslag, soja, baljväxter, mm.  I länken finns en tabell hur man tyder svaret, men det behöver inte betyda att dina besvär är milda bara för att man hamnar lågt i tabellen. Jag ligger på 1-3 i tabellen ( olika ämnen gav olika svar) och jag får ganska besvärliga liknande problem som du har, även om jag inte blir dödssjuk av att äta tex jordnötter, som är en baljväxt. Däremot brakar min mage!

Stå på dig! Annars gör nån annan det!

http://en.wikipedia.org/wiki/Radioallergosorbent_test

Anmäl
2014-06-11 15:12 #9 av: hemul

Dags att posta min brasklapp igen. Jag hade det sådär i ett och ett halvt år, av och på, men mest på. Kunde inte gå ut periodvis. Samma sak, det enda som återstod för diagnosen IBS var rektoskopin. Min läkare sa att han aldrig varit med om eller hört att man hittat något när alla prover var negativa - och det är ju när de inte gör det man får "diagnosen". Så jag avstod.

Sen fick jag antibiotika mot urinvägsinfektion och min mage blev i ett slag bra, även den sekundära laktosintolerans jag dragits med försvann hastigt och lustigt.

Jag säger inte att du också rabbats av en bakterie. Det vet ju inte jag. Men jag säger att det är möjligt. Jag tror knappast jag är ensam. Och de flesta får säkert dignosen IBS som ingen verklig bot finns för. Tragiskt är vad det är. Hade jag inte åkt på mitt livs andra UVI så lägligt hade jag väl varit bunden vid toaletten än.

Anmäl
2014-06-11 15:12 #10 av: leilalee

Fast jag har svårt att tro att jag är allergisk mot ngt födoämne. För en s.k "lös" period åt jag så gott som bara ägg och en annan period uteslöt jag ägg. Och nu äter jag ju bara potatis fil och smör men det är samma resultat.

Anmäl
2014-06-11 15:23 #11 av: OlgaMaria

#9 Så bra att antibiotikan fixade biffen. 

Och nej det är nog inte ovanligt att det är någon skit man går runt med som orsakar "IBS-problemen".

Anmäl
2014-06-11 15:29 #12 av: hemul

Jag glömde säga lycka till! Lycka till! Ler

Anmäl
2014-06-11 15:45 #13 av: Junib

Kanske kan du testa GAPS dieten för att se om magen stabiliserar sig lite? Eller autoimmun paleo, det äter jag just nu i hopp om att få bukt med mina magproblem. Nu skriver du ju att du inte tror det beror på någon allergi, men annars kan det nog hjälpa att ta bort allt som kan skapa besvär t.ex. mjölk, ägg, kaffe, nattskatteväxter, nötter, choklad osv.. Det kan ju vara så att det är något i kosten som du verkligen inte tål, som du äter både på LCHF och "vanlig" kost

Anmäl
2014-06-12 12:58 #14 av: Creta Carbo

Några korta spridda tankar:
-kan vara parasit. Kolla Chris Kressers hemsida. Han har själv lidit av parasiter i många år. Har mkt bra info, grundad i vetenskap. Har ca 100 000 följare.

-kolla upp "gallsyramalabsorption"

-tre saker som i lverdos sätter fart på magen: kokosolja, magnesium, C-vitamin

Det finns sätt att bli av med dina besvär, du skall bara hitta rätt!

Lycka till!

Anmäl
2014-06-13 09:19 #15 av: Cina-y

Jag hade så där ett tag efter att jag börjat ta Metformin. Det var innan detta var en känd biverkning, som det är nu, så min läkare trodde inte på att det kunde vara medicinen.Arg Varje gång jag åt något fick jag akut diarré. Efter ett ½ års utredningar fick jag sluta med tabletterna och sedan gick det nästan ett år innan jag var helt bra.

Äter du någon medicin, som kan tänkas orsaka detta?

Anmäl
2014-06-13 10:05 #16 av: leilalee

Jag hade tänkt beställa tid hos läkare för mer tester/provtagningar men nu har mina diarrér helt tvärt slutat igen och magen är hur lugn som helst. Märkligt att de kommer så plötsligt när de kommer och slutar lika tvärt ett tag senare, jaja vi får väl se hur länge jag klarar mig denna gång innan de kör igång igen.

Anmäl
2014-06-14 01:39 #17 av: Fiana

Tänk bara på att bara för att magen kommer igång direkt när du äter betyder det inte att "du inte får behålla det" du åt eller att det är samma som kommer ut - så fort får du helt enkelt inte igenom det genom systemet (vore det möjligt skulle folk bli väldigt skrämda när det hände med tanke på hur extremt osmält och dessutom färgglad avföringen fortfarande vore).

Det som kommer ut är alltså från sådant du ätit tidigare. Däremot är det ganska vanligt att det händer med känslig mage, just att äta (eller faktiskt om man är riktigt känslig kan det triggas av ett halvt glas vatten) sätter helt enkelt lätt igång magen. 

Det spelar inte så stor roll att det upphört nu, du ska söka tid för läkarbesök ändå och prover. Många magproblem går i skov, faktiskt oftare som allvarliga sådana har tydligare skov - de kan fortfarande testa och utreda. Sen tar det också oftast lång tid med remisser och liknande så att försöka att söka och tima med när du är dålig kommer troligen inte funka så bra. 

Hade så akut när jag var som sämst så att jag hade ca 20 diarrér dygnet runt med extrema smärtor och behövde ta maxdos med imodium för att överhuvudtaget ta mig ut någon gång alls (men trots det ingen garanti) och det tog ändå några veckor innan det blev gjort de större undersökningarna. Det tar helt enkelt tid. Befarar de inte "de värsta" alternativen så kan det ta månader med remisserna så ta itu med det på en gång. Det är säkert inget farligt, men det är viktigt att få det uteslutet ordentligt då om den lilla risken att det vore så är fallet så kan det bli mycket värre utgångsläge om diagnos försenas och inte behandling sätts in. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.