Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Minskad proteinintag - hungrig!

2014-06-10 20:41 #0 av: annamanna

Jag tycker att det är svårt att bli mätt och äta lagom mängd protein. Att få i sig fett är inget bekymmer, inte heller att äta väldigt lite kolhydrater. Jag undviker mejeriprodukter som triggar mitt sötsug, känns inte heller som något svårt. Men proteinet som mättar iaf mig bäst är så svårt att dra ner på. Enligt en proteintabell som finns på en känd blogg så ska jag ligga på ca 60 gram om dagen när jag är kvinna och väger som jag gör. Men redan efter en vanlig måltid så når jag denna "gräns". Hur gör ni andra för att "hålla nere" ert dagliga intag av protein? Jag avskyr att vara hungrig och vill inte att min basföda ska vara smör och animaliskt fett även om det är nog så gott och nyttigt. Har ni några tips att dela med er av?

Anmäl
2014-06-10 20:59 #1 av: [tick]

Har du möjligen blandat ihop protein med kött? Man brukar räkna med att kött är ca 20% protein, så 300 gram kött innehåller ungefär 60 gram protein.

Anmäl
2014-06-10 21:23 #2 av: annamanna

#1, Nix det har jag inte. En vanlig lunch för mig kan som exempel se ut så här : 250 gram grillad kycklinglår filé med ca 100 gram Rydbergs bearnaise. Intaget blir då ca 84 gram fett, 56 gram protein och 1g kolhydrater.  

Anmäl
2014-06-10 21:27 #3 av: Krobb

Varför måste du hålla proteinintaget så lågt? Går du fortfarande ned i vikt och är mätt på 100g+ protein ser jag inget problem med det.

Snart är LCHF en "diet" där du i stort sett bara äter rent fett... Allt ska bort, mejeriprodukter, protein, grönsaker till stor del (för den som kör strikt), etc.

Anmäl
2014-06-10 21:54 #4 av: jiim

TS: Välj bort de magra köttbitarna som tex kyckling... Du får mer kött om du exempelvis väljer bacon, sidfläsk m.m. som har 10-13gr protein per 100gr. Då kan du äta 400-450gram istället för 250gram kött.

Kycklingfilé är ju sprängfyllt med protein...

Idag åt jag sidfläsk med 11gr prot, 41gr fett. på 100gr

310gram vägde biten vilket blev 34gram protein.

Anmäl
2014-06-10 22:06 #5 av: annamanna

# 4, Tack! så det är sådana skillnader på kött och kött. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Att fetthalten skiljer är ingen nyhet såklart men att även proteinhalten varierar. Jag får äta mer fläskkött om jag ska kunna öka volymen på min talrik med andra ord. 

Anmäl
2014-06-10 22:33 #6 av: annamanna

3# Jag vill minska mitt proteinintaget för att jag tror att det kan ge positiva effekter när det gäller MIN viktnedgång. Att jag undviker mejerier beror på att jag mår bättre utan. Äter jag en korv naturell blir jag ganska snart mätt och nöjd men om jag blandar i CF eller grädde äter jag det dubbla! Det känns inte så sunt tycker jag även om jag kanske inte ökar eller mnskar i vikt av detta.   

Anmäl
2014-06-10 22:43 #7 av: cherra

Jag vet inte hur länge du kört LCHF men för mig, som varit ätstörd i så gott som hela mitt nu 57-åriga liv och kört LCHF snart ett år nu känns det som att leptinkänsligheten, den som gör att man känner sig mätt av fett inte kom igång på flera månader och fortfarande lätt låter sig tryckas undan av andra funktioner.

För mig är det fortfarande mycket självdisciplin, Annas handmodell och ät tre gånger per dag som gäller, annars trillar jag dit på småätande även om det är LCHF-vänlig småätande och med småätande så blir det ingen viktnergång, dvs jag äter för mycket.

Anmäl
2014-06-11 07:32 #8 av: Kajak11

Kloka tips. Och hjärnan skall känna att den har fått mat och där verkar fettet spela in. Det är svårare att hettsäta på mycket fett känns det som.

Anmäl
2014-06-11 21:19 #9 av: annamanna

#7 Tack för ditt svar. Jag har ätit LCHF i flera år men känner att jag har mycket kvar att lära om kosten. Jag har precis som du haft lite problem med att känna mättnad, får ofta disciplinera mig så jag lägger ner kniv och gaffel när jag bör sluta äta. Men där har lchf hjälpt mig mycket ändå, oftast blir jag faktiskt ganska mätt och nöjd. Men när jag nu började att laborera med mitt proteinintag så kände jag ökad hunger igen. Idag testade jag dock att äta som jag tidigare ätit (LCHF givetvis), hamnade så högt som på 126 gram protein. Har varit behagligt mätt hela dagen men också blivit fundersam över hur jag nu fortsättningsvis ska göra, väga och räkna eller helt enkelt strunta i mängden proteiner jag får i mig.     

Anmäl
2014-06-14 01:52 #10 av: Fiana

Ägg brukar vara bland de bästa gällande mättnad/proteinmängd om man vill hålla ned det något. Det kan också för en del vara lätt att hoppa över någon/några äggvitor i t ex omelett för ytterligare sådan effekt. 

Det behövs en 8 ägg för att nå upp till 60 gram protein.

Kyckling filé hör till de sämsta valen om man vill begränsa proteinmängden. 


Ibland blir man även lite blind efter en längre tid på lchf gällande vad som är "normal-portion" kött. 100-150 gram är lite standardnormal portion beroende på mängden ben etc. och beroende på kokbok. En del (framförallt lite äldre) räknar 75 gram om det gäller köttfärs.

Så vill man sammafoga att man vill äta "normalmängd" av kött (vilket brukar ofta anges med lchf), inte tränar hårt samt vill äta något så när normala antal måltider kan man behöva tänka igenom måltidssammansättningen igen. 


Man måste inte hålla nere proteinmängden, men 126 gram protein är ganska långt över alla normalbehovstabeller om du inte är stor och/eller hårt tränande. Så snarare än att försöka "äta mindre portioner och räkna och hålla nere" för att få ner proteinet om du vill det så är det nog mer att tänka om lite gällande dina val av recept/råvaror. Sen behöver ju inte allt vara allt eller inget - det finns ju mellanting mellan 60 och 126. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.