Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6781 ggr
Ary
6/10/14, 6:19 PM

Mejerifria rätter, recept?

Fantasin räcker inte till alla gånger. Efterlyser recept utan mjölkprodukter. Jag hör till kategorin som äter smör men tänkte utesluta annan mejeri ett tag för att se om jag kan börja gå ner igen.

Här är lite av det jag kommer på för stunden: Tomatbaserade såser, kött och bea kanske med grillade grönsaker, räkor med eller utan sallad med hemgjord majonnäs, tonfiskröra med ägg och hemgort majjo, grytor på kokosmjölk, tomat och lökröra med stekta ägg, ägg och bacon, mackor på lchf bröd

Annons:
hemul
6/11/14, 2:33 AM
#1

Uteslöt du mejeri när du gick ner förut? Om inte, varför skulle det vara problemet nu? Har du muterat? 😛

Ary
6/11/14, 11:37 AM
#2

Hehe jo en period förra året uteslöt jag mejeri och då gick jag ner ganska bra. Det jag vill åt nu är suget som iofs lags sig nästan sedan fusket förra veckan. Vill bara inte att det kommer tillbaka. Sedan har pollenallergin besvärat mig lite, ska testa om den blir bättre.

Ska testa om jag får sug av jordnötssås det har jag fått innan men kanske det går när jag är mejerifri…..

Junib
6/11/14, 3:36 PM
#3

Jag äter mejerifritt och tycker det är gott och framförallt enkelt med wok, bara att ta det man har hemma. Lite hackad kyckling, bacon, lök/purjo/vitlök, broccoli, blomkål, bambuskott, paprika, svamp ja lite vad man vill och har hemma. Kokosgrädde kan man ju ha i också om man vill ha sås, med olika kryddningar

[majatengdelius]
6/11/14, 3:51 PM
#4

Tål du nötter? Jag har ganska nyligen dragit ner på mejerivarorna och köper istället för vanlig mjölk mandel- eller hasselmjölk. Man kan ju inte ta så kopiösa mängder, såklart, då sticker ju kolhydratsintaget iväg ganska rejält (beroende på vad man jämför med, då…) Havremjölk finns ju också, och rismjölk. Men mjölken som är baserad på nötter är kanske lite vänligare mot LCHF-are. Prova! Kanske är det något du fastnar för. Tänkte du på yoghurt så rekommenderar jag soyghurt. Finns i naturell, jordgubb, blåbär och vanilj, kanske också någon mer smak. Prova dig fram! :)

Ary
6/11/14, 7:10 PM
#5

#3 Tack, ska försöka woka mer.

#4 Tack men jag försöker att inte ersätta med produkter som liknar mejeri, utan söker mer recept som inte hade mjölk/mejeri i till att börja med. Många av produkterna springer verkligen iväg i kolisar och jag försöker hålla mig till under 20….

Junib
6/11/14, 10:38 PM
#6

Avokado kan man göra ganska mycket med också. Jag brukar mixa avokado med hallon och lite vätska till en yoghurt till frukost, kvällsmål eller om jag behöver äta mellanmål. Och guacamole/mosad avokado är gott till mycket :)

Annons:
Jessell
6/11/14, 11:58 PM
#7

När jag åt mejerifritt åt jag mycket färdiga såser av lallerstedt och lohmanders m.m. de flesta av dem är majerifria. Lallerstadts aioli är himla god och går att ha till det mesta tycker jag. Jag hade aldrig så svårt med att komma på saker att äta, däremot var det svårt att få i mig tillräckligt mycket fett utan mejerier, fick äta ketobollar vissa dagar.

Upp till toppen
Annons: