Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 18311 ggr
sosanna
6/6/14, 4:32 PM

smärta bakom vänster revben

smärta bakom vänster revben det kan väl inte vara gallproblem? Då har man väl ont på höger sida?

Det kommer och går, lite bättre ibland, lite mer ont ibland och helt smärtfri vissa stunder. 

Det känns som när man får håll, en sorts kramp fast lite högre upp, inte under revbenskanten utan bakom revbenen nästan precis under vänster bröst. Jag har haft så i 3 dagar och jag tycker jag får mer ont precis när jag ätit. Oavsett vad jag äter. Även om jag bara äter lite gurka och sallad.

Jag är inte ny på lchf utan har ätit det en tid och har inte gjort några kostomställningar utan detta har bara dykt upp.

Annons:
ashe
6/6/14, 4:46 PM
#1

gallan sitter under höger revbenskant och jag brukar känna smärtan lite diffust där.

Ont "under revbenen" kan vara att en nerv kommit i kläm bak vid ryggraden! Nerven signalerar smärta vid revbenen, kan misstas för hjärt-smärta ibland (lärt efter besök på akuten en kväll…)

Ont "under revbenen" särskilt en stund efter mat, kan vara problem med att övre magmunnen inte sluter tätt, och magsyra läcker upp i strupen. Testa ev om syrahämmare, eller medicin mot "sur mage" som lägger lock på magsäcken hjälper. Fråga på apotek.

Vet inte om det kan ha med hjärtat att göra.

Många alternativ…Jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen. De vet vilka frågor som skall ställas och vad som kan vara viktigt att få vård för eller vad som kan egenbehandlas.

Lycka till

sosanna
6/6/14, 4:51 PM
#2

Tack! Men om det vore mgsyra skulle jag väl känna av halsbränna vilket jag inte gör.

Oj hoppas verkligen det inte är ngt med hjärtat, den tanken hade jag inte ens tänkt men det är ju rätt högt upp så.

ashe
6/6/14, 5:04 PM
#3

Läckande magsyra kan kännas av som just halsbränna, men också som diffus värk/smärta mitt i bröstkorgen. En del känner inget alls..

Men jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen..jag kan inte mer än det jag själv råkat ut för och dit hör inte (ta-i-trä) hjärtproblem.

kaisakavat
6/6/14, 10:19 PM
#4

Hej! 🙂

Detta kan verka underligt men jag har en fråga: Har du känt av kramp i benen e dyl? Det kan man få på LCHF och det brukar kunna handla om brist på magnesium.

Jag har haft nåt liknande några gånger. En trötthets-kramp-smärta-värk på vänster sida under/vid revbenen. Ganska så jobbigt ont faktiskt - och värre och värre blev det. Hade inte en susning vad det berodde på, men det försvann helt otippat när jag började ta extra mg mot benkrampkänningar som jag också hade haft en tid men inte alls kopplat ihop med vartannat.  Varje gång det har uppstått har det hjälpt med mg, faktiskt. Slumpen? Jag tror inte det, men vet gör jag ju inte. 

Kanske är det samma för dig, eller inte.. Hoppas du får bukt med det hursomhelst, vad det nu är fråga om!

Trippelmormor
6/7/14, 7:49 AM
#5

Ring sjukvårdsupplysningen! Smärtor på vänster sida i bröstet ska man alltid ta på allvar //Christina

Upp till toppen
Annons: