Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9715 ggr
MjauMu
2014-05-30 17:48

smulpaj till bär?

Har någon ett bra recept på en smulpaj som passar till blåbärspaj? Det gör inget om det är en del kolhydrater i men det är till en som inte tål gluten så vetemjöl går inte.

Annons:
Zepp
2014-05-30 18:59
#1

Finns det så finns det här?

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-05-30 21:10
#2

Man kan nästan alltid byta ut vetemjöl mot rismjöl. Har bakat helt OK formbröd på rismjöl, ägg, vatten och bakpulver till en som inte tål några vanliga spannmål och inte jäst heller. Smulpaj har jag tock inte testat med rismjöl, men om jag gjorde det skulle jag nog ta finhackad/mald mandel, smör och rismjöl för att få det mera deglikt än det blir på bara mandel/nötter. Är kolisarna inte ett problem - mer rismjöl. Är de det - mindre.

Praefatio
2014-05-31 00:20
#3

Ej LCHF men glutenfritt: 100 gr kallt smör, 2 msk socker och 2 dl glutenfri mjölmix. Nyp ihop. Viktigt att smöret är kallt så att mjölet kapslar in fettmolekylerna, om det är varmt/mjukt så blir degen bara till smörig gröt på bären. Blanda bären men någon msk potatismjöl för en fast och fin fyllning, den blir vattnig utan.

spirit
2014-05-31 16:29
#4

100-150 g smält smör

1 dL vatten

3-4 dL havregryn

½ dL socker om man vill

Blanda ihop i kastrullen där du smälte smöret till en lagom lös deg

Lägg bär/rabarber i botten på en form, strö över en matsked potatismjöl och, om bären är mycket sura, ½ msk socker.

Klicka degen över bären och in i ugnen 175ºC tills lagom färg.

Vaniljsås här:

http://kostkunskap.blogg.se/2012/january/bjorns-vaniljsas.html

MjauMu
2014-05-31 17:28
#5

Tack för alla tips.

#4 Men den länken funkade inte

Praefatio
2014-05-31 18:43
#6

Glöm inte att havregryn måste köpas från glutenfria hyllan, sk Ren Havre, annars blir vi intoleranta sjuka.

Annons:
konichiwa
2014-06-01 10:36
#7

Inget av de här recepten ovanför är LCHF?

Här är ett recept som jag modifierat (bytt ut bake pro) från Annika Rognebys 'Bakglädje med LCHF':

75 gr kallt smör i tärningar

3/4 dl sukrin/steviablandning (ICA sötströ)

1 dl mandelmjöl

½ dl mixad fibrex (mixa dem innan de blandas i annars blir otäcka segtorra bitar i täcket)

½ dl kokosnötsmjöl

lite vanilj

Kör allt i mixer (inte bullit,funkar inte) tills det bildas ärtstora bitar, stoppa mixern genast innan det klumpar ihop sig. Har man ingen mixer får man hacka ihop för hand.

Strö över sötade bär eller frukt och sätt i 200 grader ugn ca 30 min.

hemul
2014-06-01 12:02
#8

"Det gör inget om det är en del kolhydrater i men det är till en som inte tål gluten så vetemjöl går inte."

MjauMu
2014-06-01 14:26
#9

#8. Ja det är klart att det är ett plus om det är lchf då skulle även jag kunna äta av den. Men gästerna är inte lchf-frälsta utan "bara" glutenintolleranta.

hemul
2014-06-01 22:14
#10

Jag har en kompis som nästan inte tål någonting. Inte kött, bara kyckling och fisk. Det enda fett man kan använda är olivolja. Inte spannmål. Inte tomater, inte potatis, inte citrusfrukter, inte socker o.s.v. o.s.v. Inte jättelätt att improvisera en middag med honom som gäst!

helvete
2014-06-02 12:34
#11

Jag använder Risentas majsmjöl! Byter rakt av från vetemjöl till pajer. Har en "glutenfri diabetiker" bland vännerna och han tål hellre lite socker än gluten. Efterrätter blir som väl är sällan, inte köttpajer heller.

Upp till toppen
Annons: