Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Gör jag rätt?

2014-05-29 08:43 #0 av: Novelia

Jag är helt ny på det här med LCHF (började i måndags). Nu efter några dagar tänkte jag kolla med er om jag gör rätt.

Såhär kan en dag se ut:
Frukost: 3 ägg kokta eller scrambled i riktigt smör. Grönt te eller massa vatten till.
Lunch: lax med broccoli.
middag: hemmagjorda pannbiffar i ett stort salladsblad med sås gjord på turkisk youghurt 10% fett och en gnutta sweet and chili sås.
Mellanmål någon gång under dagen tex: ett halvt glas smoothie gjord på blåbär och turkisk youghurt 10%. Toppad med lite linfrö och eventuellt hasselnötter. Kanske en skiva banan.

Imorse blev jag inte riktigt mätt på frukosten så jag tog några skedar turkisk youghurt och blandade i en banan och lite jordnötssmör (93% jordnötter

Är det sista okej? Är frukt okej över huvudtaget? Jordnötsmöret?

Anmäl
2014-05-29 08:56 #1 av: Sarah-S

Jag tycker att det låter som du äter för lite fett, vad hade du för fett till lunch?
Turkisk yoghurt på 10% är inte mättande utan det är bättre om du gör sås på creme fraiche, majonäs eller grädde.

Som ny har du nog heller inte riktigt koll på hur mycket kolhydrater du äter totalt sett under en dag, det du räknar upp blir en hel del.
Normal LCHF är ett totalt intag på max 25gr kolhydrater under en dag och då får det inte plats så mycket turkisk yoghurt, bär, banan och sweet chili sås.

Öka på fettet och minska på kolhydraterna så bör du stå dig bättre mellan måltiderna och kan skippa mellanmål

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-05-29 12:56 #2 av: Agnez94

Gör såsen (till pannbiffen) på lika delar majonäs och creme fracih (eller smetana + ev. olivolja). Precis som föregående talare sa så verkar det vara lite lite fett. Frukosten verkar bra dock!

Frukt kan man äta måttligt. Men det beror helt på ditt mål med LCHF. Vill du gå ner i vikt? Ingen frukt skulle jag säga. Äter du LCHF för hälsan skull? Lite frukt är okej. Jordnötssmör är heller inget jag skulle rekommendera om man vill gå ner i vikt men annars så går det ju. Ett tips till en nybörjare som du är att räkna på maten de första veckorna eller månaden, då får du en bättre bild av hur mycket du stoppar i dig. 

Som tillägg måste jag ändå påstå att turkisk yoghurt är ganska kolhydratrikt så var sparsam med det (om du nu vill tappa några kilon) 

Återkom gärna med fler frågor!

Anmäl
2014-05-29 15:32 #3 av: jiim

#1 och #2 tycker jag sammanfattar väldigt bra :)

Anmäl
2014-05-29 15:46 #4 av: obstitant

Jag tycker det låter som en bra början! Alla måste inte vara jättestrikta, och den här nivån kanske räcker för dig.

Frukt är inte direkt LCHF så det får du kanske skippa om du märker att du inte får de resultat du vill ha. Likaså jordnötter och sweet chili-sås - som är väldigt söt, även om man oftast tar en ganska liten mängd.

Sen beror det ju mycket på vem du är, varför du äter LCHF, om du är mycket överviktig osv.

Anmäl
2014-05-29 16:00 #5 av: Zepp

Det kommer att slita till sig.. det ser hyfsat ut för en nybörjare!

Annars när man väl kommit igenom omställningen och brytit med en massa ovanor är det inte helt ovanligt att man bara äter två gånger om dagen.. men det kan ta ett halvt år.

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-30 08:40 #6 av: Novelia

#1 När broccolin/hericovertsen/annat har kokat så kan jag ibland lägga en stor klick äkta smör på så att det får smälta över. 

Jag har läst att det man äter får innehålla max 5g kolhydrater/100g. Turkisk youghurt har 4.5 g. Men det stämmer alltså inte utan det är max 25 g/dag som gäller? 

#2 tack för tipset!! =) Ska göra så istället. 

53 Tack för en bra länk! 

Anmäl
2014-05-30 12:50 #7 av: Sarah-S

Man ska använda sig av livsmedel med under 5gr/100gr men man kan inte äta hur mycket kolhydrater som helst på en dag och fortfarande äta LCHF
Max 25gr per dag är normal LCHF, räkna på hur mycket du äter på en dag så du vet hur stort intag av kh du har på en dag

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-05-30 15:14 #8 av: Fiana

Lite OT men önskar verkligen den där "5-gram regeln" försvann. 

Läst om mycket mycket få som hamnat rätt med den, desto fler som hamnat tokfel. Den behöver så mycket extra förklaringar för att det inte ska vara slump att funka att den inte alls fungerar som någon lätt regel att ta till sig. 


"förbjudet" enligt regeln:

vitlök (ca 16 gram kolhydrater om jag minns rätt) - men en normalstor klyfta kommer inte ens ge 1 gram

svartpeppar ca 40 gram kolhydrater - jag vill se den som lyckas äta 100 gram svartpeppar och "live to tell about it". (vissa kryddor kan dock ligga närmare 60-70 gram så de som används matskedsvis kan finnas viss anledning att fundera över om man gillar mycket)

Tomatpuré - brukar ligga ca 11-14 gram de flesta märken. Så länge man inte överdriver utan använder någon matsked så är det inga problem alls.

"tillåtet" enligt regeln:

mjölk - 5 gram/100 gram kolhydrater. Ett LITET glas 10 gram kolhydrater! 

Krossade tomater - (de flesta listor verkar referera till betydligt mindre koncentrerade varianter än de flesta du hittar i affären) 4.5 gram kolhydrater/100 gram är ganska "standardvärde". En normal burk 400 gram 18 gram kolhydrater på en burk. 

Falukorv  - i princip alla sorter ligger under 5 gram/100 gram, lite variation men 4 gram är en hyfsat låg sort. 200 gram verkar vara vanlig portion för många som inte har ett kolhydrat tillbehör (intressant nog har jag en hel del gamla recept där en korvportion ska vara ca 75 gram, men har aldrig mött någon idag som äter så små korvportioner). inte särskilt stor i alla fall. Så då 8 gram från korven utan att några tillbehör lagts till. 


Så jag lägger definitivt en röst för att det snarare är totalintaget (per måltid eller per dag, eller tja per vecka kan funka också - för de flesta är per dag lämpligt, för t ex diabetiker kan per måltid vara viktigare) är det man ska titta på "som ny" än ett ur luften taget värde per 100 gram. (energiprocent kan ha sina egna poänger att titta på - men ofta lite krånligt att komma in i att räkna som ny för många och framförallt förstå konceptet av).


Varför just 5? det både inkluderar varor som för de flesta inte funkar alls och exkluderar bra saker som funkar alldeles utmärkt samtidigt. Och har man 25 gram/dag som tanke blir det ännu fånigare. Har ännu att träffa någon (utan ätstörningar) som äter mindre än 500 gram mat totalt en dag. 

Långt och OT blev det så:

tl; dr - läs Sara S inlägg här ovan :)

Anmäl
2014-05-30 18:42 #9 av: Zepp

#6

Vill du ha regler eller effekt?

Och vilken effekt vill du ha av dina matval!

Det finns inga magiska siffror.. mest förslag som för det mesta har sitt ursprung ur någon teori som kan var mer eller mindre väl underbyggda!

Grejen är att folk tar till sig lite olika saker.. så då förekommer olika råd.

Annars så kan du få ytterligare ett förslag av mig.. lika kryptiskt.. dvs max 5 E% kolisar.. under omställningen!

5% innehåll handlar för det mesta om att man bara köper rena råvaror.. och de gånger man köper blandade matvaror tex charkuterier.. så är 5% en hyfsad regel.. däremot kommer inte allt att stållas på huvudet om någon korv skulle innehålla 6%!

Rent kött,, från friska djur kan innehålla upp till 3 % kolisar i form av glykogen!LedsenLiparDreglar

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-30 21:11 #10 av: Kajak11

Är lite jordnöttesmör så dåligt? 8 gram kolhydrater pr. 100 gram typ..

Anmäl
2014-05-30 21:18 #11 av: Novelia

Alltså allt det ni skriver är ju minst sagt en motivationsdödare... tror jag måste säga upp mig på jobbet om jag ska äta lchf för det verkar kräva en massa studier och granskning av ALLT.

Det här är för svårt för mig. Trodde för en gångs skull jag hade hittat en diet som är simpel och framförallt lätt att hålla men den här verkar ju svårare än dom flesta.

Anmäl
2014-05-30 21:21 #12 av: Novelia

-varning.för bittert inlägg ovan- förhoppningsvis känner jag annorlunda imorgon. Dålig fredag ;-)

Anmäl
2014-05-31 00:20 #13 av: Fiana

# 11 I praktiken är det faktiskt inte särskilt svårt alls. Tyvärr är det en hel del av "nybörjar-informationen" som leder en lite tokigt. 

Sen är det så smidigt att ju enklare och "renare" mat man väljer desto mindre kolhydrater blir det automatiskt.

I början innan man har automatisk koll vad som funkar för en själv kan man göra överslag på ungefär hur mycket kolhydrater det blir.

Kika på förpackningen och fundera på ungefär hur mycket du vill äta - gör ett snabbt överslag och gör ditt val från det. 

(exempel: mjölk 5 gram/100 gram - vill dricka ett glas (ca 2.5 dl för normallitet) - ca 12 gram kolhydrater i ett glas - ungefär halva "dagsdosen", mja väljer något annat. Korv 2.5 gram kolhydrater, vill äta halva paketet med 400 gram - ca 5 gram kolhydrater för portionen. Känns helt ok)


Så nu ny enkel "regel". Sak med riktigt låga kolhydratsmängder (säg 0-2 gram/100 gram) - helt ok i ordentligt stora portioner. Sak med lite mer mängd kolhydrater (kanske 3-6) ok på kanske 100 gram/1 dl. Saker som äts i pyttemängd (några få gram här kommer de flesta kryddor och smaksättningar in) - skit i kolhydratsmängd överhuvud taget. Är mängden 2 gram så kan det inte bli mer än max 1-2 gram kolhydrater totalt även om det så är 100% kolhydrater. 


När jag ändå är igång så en enkel variant av upplägg:

Ät i "normalportioner" eller något mer: Rent kött, fisk, fågel och skaldjur.

Ät så många du någonsin orkar: ägg :) (dock blir nog 50 per dag för många :P)

Lägg till ordentliga portioner av vad du gillar av följande:

Gröna bladgrönsaker (sallad, spenat etc.), gurka, vitkål, broccoli, blomkål

Lägg till i rimliga mängder om du gillar:

Tomater, paprika

Krydda med lite mer begränsade mängder:

Lök av olika slag, morot (helst rå)

Snåla inte på smör och välj hellre fetare delar än magrare.

Låter du basen av maten bestå av det behöver du inte tänka så himla mycket mer. Ju mer man lägger till desto krångligare riskerar det att bli - men några vanliga "tillägg":

Lägg till lite blandade nötter (undvik cashew och jordnöt) - ca 1 dl är rimlig portion/dag - undvik att sitta med en hel påse.

Lägg till lite flytande mejerier av så fet sort som möjligt - någon dl per portion till t ex sås.

Ost gillar många. Det är dock koncentrerad mjölk så flera hundra gram om dagen är kanske inte rimligt. 


Så - nu behöver du inte göra någon mer research alls förrän du kommit in i det hela och kan göra justeringar efter vad som fungerar just för dig. 


Men ok då om vi ska begränsa det än mer för att göra det ännu enklare så lägg bara 2 riktlinjer på det du säkert redan läst:

1. Välj när så möjligt den fetare sortens kött (karré istället för kotlett, entrecote istället för biff etc.)

2. Var sparsam med mejerier som inte är smör, det är lätt att man är van vid väl stora portioner av dessa så låt de inte vara huvuddelen av måltiden. (t ex en skål yoghurt funkar oftast inte så bra men någon dl grädde eller cremé fraiche i såsen etc. funkar oftast bra)


bonus 3:a

3. Ägg är king. Du kan i princip aldrig äta för många ägg så länge du gillar dem och inte är allergisk naturligtvis


Anmäl
2014-05-31 06:30 #14 av: Novelia

#13 Tack! Det där var betydligt mycket lättare. Den ska jag skriva ut och utgå ifrån =]

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.