Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt

Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Ibs

2014-05-23 13:32 #0 av: Junib

När man läser om LCHF och IBS verkar många ha blivit av med sina problem efter några få dagar, jag har ätit LCHF/Paleo i 4-5 veckor nu, i början var magen jättebra och knappt några gaser alls. Nu efter några veckor har jag däremot småont i princip efter varje måltid, inte lika mycket gaser men ändå besvär med dom, och omväxlande lös och hård i magen. Vissa dagar toppen andra dagar inge bra alls och dessa dagar går aldrig att förutse. Hur var det för er med Ibs egentligen, hur lång tid tog det för er att bli bra i magen av LCHF/Paleo? Jag är nog bättre nu än innan jag började med denna kost, men då jag varken klarar av att gå i skolan, söka jobb eller knappt vågar umgås med folk pga. mina problem så vill jag verkligen bli bra.. Är det någon som har tips, hur ni gjort för att bli av med er IBS? Kan tillägga att jag varken äter mejeriprodukter och undviker ägg, absolut inge gluten eller spannmål.. 

Anmäl
2014-05-23 13:51 #1 av: dufva

Kostmässigt verkar du ju göra det som brukar ge resultat..

Hur gör du med frukt?

Vad du skulle kunna testa för att förbättra läget är att försöka "mata upp" tarmfloran till en bättre status med resistent stärkelse

Här är en tråd om det

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b5c73f8e0e74441e000311-resistent-starkelse

Anmäl
2014-05-23 18:06 #2 av: Junib

Ja jag tycker också det.. Men trots att spannmål, socker, mejeri osv ofta är de stora bovarna så kanske det finns något annat jag reagerar på.. Himla svårt bara att komma på vad.

Frukt äter jag i princip inte alls, bär däremot äter jag varje dag just nu. Hallon/jordgubbar eller blåbär..

Tack för tipset :) ska läsa och se om det är något jag kan testa. Har testat med probiotika men blev riktigt dålig så gav upp det.. Annars kanske det tar längre tid för vissa än för andra att bli av med sina besvär? Jag hoppas ju i alla fall att kroppen får en chans att läka med denna kost, men att den kanske tar en sak i taget och att det tar sin lilla tid..

Anmäl
2014-05-24 07:07 #3 av: Fredrica

Precis som du skriver tar förmodligen kroppen en sak i taget - och den vet nog bäst själv vad den ska börja med! En annan sak är att det kanske främst är de som får dramatisk och snabb förbättring som skriver om det på olika typ av forum. Det är ju alltid kul att kunna komma med överraskande och dramatiska goda nyheter. Men många upplever säkert som du att förbättringen smyger sig på successivt istället.

Rent generellt (gällande alla sjukdomstillstånd och förbättring av dessa) kan jag säga att som sjuksköterska upplever jag hela tiden hur gensvar på behandling hos patienterna varierar mellan varje enskild individ. Sen är det ju också individuellt vilka symptom som är viktigast för var och en att bli av med (också menat helt generellt och inte specifikt för just IBS).

Lycka till, och "trösta" dig med att ha hittat ett kostupplägg som i alla fall är bästa preventionen mot en hel rad andra sjukdomar som du nu troligen aldrig kommer att drabbas av!

Fredrica, leg. sjuksköterska

PS. Jag läser alla "patientberättelser" på såna här forum och tar till mig för att kunna vidareförmedla till framtida patienter!

Anmäl
2014-05-24 12:39 #4 av: Junib

Tack för svaret! Det ger ju lite hopp :)

Ja jag får helt enkelt ge det tid, min kropp kanske inte helt ställt in sig på denna kost än heller. Förhoppningsvis så blir det bättre med tiden. Det är ju inte så att jag tänker byta kost då jag lärt mig att jag tyvärr mår dåligt av socker, och mjöl gillar inte magen alls.. Men min mage och kropp kanske behöver ett par månader för att ställa om sig och må bra, och inte över en natt.. Så får väl hålla ut och sålänge kanske försöka klura ut om det är något annat i kosten som kroppen inte gillar. Någonting gör jag i alla fall rätt då jag lyckats gå upp 1-2 kilo på dessa veckor (har alltid varit underviktig) och känns som att det är någon hormonell förändring på gång, vilket förhoppningsvis vore bra då jag har mycket problem vid ÄL/mens. Bara att hålla ut och se.. :)

Anmäl
2014-05-24 13:45 #5 av: Kajak11

Använder du sötnings medel? Drickar cola zero? Eller annat sött utan att veta om det? För mycket fett kan vara svårt i början. Lägg till lite mer grönsakor kanske?

Anmäl
2014-05-24 17:49 #6 av: Junib

Nej inget sötningsmedel alls.. Det enda sockret jag får i mig var mörk choklad, 80% har jag för mig. Annars är det bara bären jag äter.. Men ska vara utan chokladen ett tag och en del andra livsmedel för att se om det blir någon förbättring. Har hört att kokos kan ge en del problem, och eftersom jag är helt mejerifri blir det lätt lite kokosgrädde.. Ska testa dra ner på fettet, tycker det är svårt bara att veta hur mycket man ska äta. Ibland blir det mycket fett, ibland lite. grönsaker tycker jag redan att jag äter. Inga mängder kanske men äter lite grönsaker till i princip alla mål

Anmäl