Annons:
Etikettom-sajten
Läst 9740 ggr
Margareta
2014-05-23 10:02

#6 Tack Trule

för kommentaren i tråden Margareta, du har rätt.

Kif startades 2006 för OSS som tänkte precis som du säger. Vi var hatade och ej välkomna på alla de kostforum som då fanns och Kif var vårt andningshål. Många har därför kallat det för sekt för att vi inte ifrågasatte någonting. Det var inte för att vi inte ville ifrågasätta, vi behövde inte. Jag äter själv idag exakt lika som jag gjorde när jag startade Kif, både med och utan "forskning".  Jag har lärt mig nya saker och tagit till mig, men jag har aldrig ifrågasatt grunden.

Den som vill ha ett forum med en annan inriktning än det här är välkommen att starta det. Kif har aldrig varit en allmän institution där det är fritt fram att göra som man vill bara för att man har lust. Det har funnits regler (som jag numer raderat) och det har inget med yttrandefrihet enligt svensk lag att göra, för det här är ett privat forum, precis som en privat blogg.

Jag fick starta eget precis som Kostdoktorn gjorde. Han var en anonym medlem (Doc_) här från början, blev så småningom av mig tillfrågad att ta över "Fråga doktorn" efter Annika (trådarna efter båda finns kvar i vänsterkanten). Först då klev Andreas ur garderoben och blev Andreas Eenfeldt från Karlstad. Jag var först att få veta hans rätta identitet. Jag bjöd in honom på en föreläsningsdag arrangerad av Bo Zackrisson och presenterade honom för Annika, SSS och resten av gänget. När han något halvår senare tyckte ankdammen Kif blev för liten skapade han Kostdoktorn. Han ifrågasatte inte mina intentioner om att bevara mitt virtuella vardagsrum. Han hade en annan vision som också har växt sig väldigt stor parallellt med Kifs existens. Det finns alltså plats för båda. Läser man hans kommentartrådar så är det en annan inriktning. Han talar från en scen, medan folket lyssnar och håller med eller inte håller med. Min intention var att lämna ordet fritt dvs vem som helst kan stå på scenen och tala (skapa egna trådar) men det är för den skull inte fritt att såga sönder det andra skriver och försöker få fram. Vill man framföra en åsikt startar man en egen tråd.

Ganska snart ville Andreas att vi skulle flytta hela forumet till Kostdoktorn och jag sa nej, man rör inte en vinnare. Du får starta eget forum var mitt svar. Han gjorde det och det fungerade inte. Nu har han gjort ett nytt försök som fungerar bättre. För att ta hela forumhistorien ville vd för LCHF.se även ta över alla medlemmar på Kif och göra ett betalforum (där jag skulle få vara med gratis). Jag sa nej även till det.

Det har runnit mycket vatten under broarna och hade jag varit lika het på gröten - för vår sak (det finns ett tyst gäng bakom mig) - hade jag slagits för att behålla Kif som var tanken, men jag har gett upp. Jag har tagit konsekvensen av utvecklingen och lämnar som jag sa Kif som det är just nu, eftersom det är så de mest aktiva vill ha det.

Det finns nya nick som öppnats de senaste dagarna och det enda de används för är för att skriva elaka kommentarer och därför raderas de och får skrivförbud. Den typen av nya medlemmar tillför inte forumet något.

Gamla troll finns kvar och de agerar. lilltilda har drabbats av troll i en tråd, men jag har lagt tillbaka de kommentarerna eftersom jag annars blir anklagad för att auktoritärt radera. Ni får stå ut med trollen hädanefter. Jag spiller inte min tid på dem för att göra miljön trevligare.

Det kommer klagomål på automodereringen fortfarande och jag försöker stänga av den. Jag har inte för avsikt att radera någonting hädanefter (mer än nya användare som inte fyller någon vettig funktion). Det är nackdelen med möjligheten att vara anonym.

När man inte trivs i ett forum är det som sagt fritt fram att flytta och starta eget och det är precis vad jag gjort. Ett nytt virtuellt vardagsrum där det är fritt från påhopp och högt i tak för diskussioner om vad vi mår bra av och inte. Den som är intresserad kan skriva ett PM till mig för mer information.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Lilltilda
2014-05-23 10:28
#1

Tack Margareta för att du la tillbaka kommentaren från "trollet" i min tråd! 🙂 Han var inget troll utan är en "speciell person" med vissa problem, som visserligen retat vansinne på många här på kif under olika användare, men JAG har inget otalt med honom! 

Tack för dina förklaringar med. Kif har onekligen förändrats och blivit något annat än det varit förr. Jag kom in relativt sent (2012) och då tror jag att det var strax under 18000 medlemmar (eller var det 17000?). Det har hänt en hel del bara under de åren jag varit med. Jag har upplevt både "bu och bä" här. Fått vänner för livet, upptäckt människor som jag verkligen INTE har nåt gemensamt med,  lärt mig mycket, blivit rejält sårad, blivit glad och upplyft, känt mig utanför, känt mig välkomnad osv. Jag har sagt det förr i tråden om sajtens klimat att jag blev rejält skrämd då jag hade problem med mitt inlogg och startade en ny användare. Jag fick ett helt annat bemötande som den användaren än jag fått som Lilltilda. Det var en aning omskakande och fick mig att fundera lite på hur nya medlemmar blir bemötta

~God loves you, and I´m trying! ~

Margareta
2014-05-23 10:34
#2

#1 När Kif startade hälsade vi alla nya medlemmar välkomna både i PM och deras gästböcker. Vi arbetade stenhårt på att ingen skulle ha 0 kommentarer och att alla skulle bli bemötta på ett varmt sätt.

I takt med att forumet växte och folk började byta nicks beroende på åsikt (jag hade tillgång till IP under den perioden) så var det inte kul längre. Det kändes inte meningsfullt.

Idag finns det ingen som tar personligt ansvar för nya medlemmar utan var och en som kommer får slå sig fram som på alla andra forum. Det var väl det du drabbades av.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lilltilda
2014-05-23 10:54
#3

#2 nja, det var inte det som var skillnaden. Sajtledningen gjorde inget "fel" i bemötandet, utan det var mer hur medlemmar rent allmänt bemötte en nykomlings åsikter och tankar. Kanske det som är att "slå sig in", men jag har inte upplevt det i andra intresseforum dit jag kommit som ny. Det var i alla fall en nyttig lärdom som fått mig att tänka till kring hur jag själv bemöter nya

~God loves you, and I´m trying! ~

VildaVittra
2014-05-23 14:47
#4

Om du nu ville att inget skulle ifrågasättas på denna sajt, varför står inte det då i sajtbeskrivningen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Margareta
2014-05-23 15:08
#5

Det är inte ifrågasättandet som varit problemet utan hur det framförts. En egen eventuellt avvikande åsikt framförde man då forumet var nytt i en ny egen tråd, inte genom att kidnappa andras trådar. Där var man gäst och behandlade ts med respekt. Då kunde de som var intresserade stöta och blöta bäst de ville, medan andra slapp. Fritt val. Sajtbeskrivningen är redigerad efter omorganisationen. Nu är det enligt önskemål fritt fram för allt i allas trådar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2014-05-23 15:23
#6

Hemligheten bakom det här forumets stora utveckling är att alla nya som kom möttes med respekt och fick uttrycka sig på sin nivå i sina egna trådar. Det var inte tillåtet att trycka ner någons självförtroende med långa haranger långt utöver vad ts frågat efter. Dessa haranger fick också plats, men i helt egna trådar. Någon Medarbetare vaktade varenda tråd och varenda kommentar och bad den som ville diskutera annat än vad ts startat tråden om flytta diskussionen till en egen tråd. Till slut fortsatte vanliga medlemmar vänligt men bestämt att påpeka samma sak och forumet var under många år själgående. Det sättet att moderera fungerade fram till 2011/2012 ungefär, minns inte exakt, vet bara att jag 2012 flyttade själv sen dess har jag fram till nu bara agerat när någon klagat. Från och med 2014 i maj är det ingen styrning alls. Det blir säkert jättebra för dem som valt det. Det är så lite trafik nu mot i början att man snabbt lär sig vilka trådar man ska hoppa över om man inte är intresserad.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
VildaVittra
2014-05-23 15:28
#7

Fast de som varit otrevliga är ju de "troende", så det lär ju inte bli någon skillnad alls mot hur det varit sedan jag blev medlem i iFokus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Margareta
2014-05-23 15:32
#8

Det har inte med tro/icketro att göra. Det handlar om RESPEKT oavsett tro.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

VildaVittra
2014-05-23 15:46
#9

#8 Vilket inte emotsäger det jag skrev, ändå skuldbelägger du de "icke-troende" i flera trådar.🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
2014-05-23 16:28
#10

#8 nu tycker jag också att det blir konstigt här. Du skuldbelägger de icke troende precis som vilda vittra säger. Dessutom förstår jag inte vad det har med respekt att göra att framföra forskningsresultatet det är informerande och man sätter en kritik och gör inga personangrepp!

Vad vissa andra dock har gjort är att handlat respektlöst mot de icke troende som bara lagt fram bevisande saker, med att klanka ner på dem och då undrar jag vad du uppfattar som respekt?

Det är bara att respektera andras tankar och vad de skriver och det går inte emot respekten att länka forskningsresultat och komma med fakta? Man vill ju bara hjälpa och gå emot att saker missupfattas som nu till exempel vetemjöl och gluten. Kanske är det lätt att blanda ihop, men om någon ger ett svar som är fakta undrar jag vad som är felet med det?

Just nu pratar du faktiskt mot en vägg Margareta och som jag har märkt är det inte bara de icke troende som varit respektlösa, inte för att peka ut nu, men jag tror de flesta vet att du varit "respeklös" mot goliath :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

goliath
2014-05-23 16:55
#11

Fint inlägg, Margareta, och kudos för allt du sytt ihop! :)

Det är bara en grej som jag inte allt lyckas se. Du målar upp en bild av "2006 gänget" som en skara hånade outsiders som inte fick vara med i några klubbar, som hittade sin fristat här. Som ett hippiekollektiv där alla är vänliga och snälla och alla var varmt välkomna.

Jag har inte vart här sedan 2006. Jag kom i 2011. Men saken är att jag inte lyckas se den bild du målar upp alls. Inte i 2011 iaf. Möjligt det var så mellan 2006 och 2011?

Jag fick inte alls känslan av att vara varmt välkommen här eller att det var högt i taket här. Blev direkt mött med personangrepp och ombedd lämna forumet. Jag läste sajtreglerna och tyckte absolut inte att jag stridit mot dem. Det tycker jag fortfarande inte jag gör. Jag var bara undrande till hur denna kost fungerade. Ingenstans läste jag att det bröt mot sajtens inrikting eller regler. Jag var ju intresserad av lchf och lågkoliskost och önskade diskutera de och lära mig mer. Ingenstans stod det att man inte fick ifrågasätta. Så jag tycker din och andras kommentarer om att "Den som vill ha ett forum med en annan inriktning än det här är välkommen att starta det" är helt felplacerade och faktiskt lite… hmm… kan inte riktigt sätta ord på det… anyone? Som vilda vittra skriver så hänger inte riktigt detta argument ihop med sajtbeskrivningen.

Jag vet jag inte är bäst på att packa in saker i trevliga format utan säger saker precis som jag tänker dem, men min ton blev nog ganska fort hårdare härinne och mina piggar vände utåt. 

Idag tycker jag forumet är bra! Och mina piggar är inte vända utåt. Forumet uppfattar jag som stort sett tolerant och det finns massa kunniga folk härinne. Sällan ser jag folk bli påhoppade. Jag har en par gånger deltagit i kommentarfältet i kostdoktorn men fort blivit bedd om att gå och kamma mig. Aldrig mer där…

hemul
2014-05-23 17:12
#12

Jag har försökt hänga med i svängarna här, fast jag inte sagt så mycket. Men nu förstår jag inte hur du menar, Margareta. De som vill ha info om det nya forumet, den slutna gruppen eller vad det är, ska skicka ett PM till dig. Men du har ju deklarerat att du slutat läsa PM. Men du kanske menade att du skulle sluta svara/reagera på PM om KiF?

misty09
2014-05-23 20:41
#13

Blev bemött med påhopp, mobbing och personangrepp från första dagen då forskningsbevis och sidhänvisningar krävdes på allt jag skrev, trådstölder var vanligt och besserwissrar hetsade varandra så man tillslut bara grät….detta var från 1/1- 2010. Så känner inte igen det du skriver Margareta.

Annons:
Margareta
2014-05-23 22:21
#14

#12 precis så hemul. Som vanligt har du förstått mig ordagrant. Tänkte på det häromdagen när jag påstods ha avgått. Klaga på forumet/enskilda medlemmar via pm fungerar inte längre. Jag varken hinner eller har lust. Få tips om vart vi tagit vägen kan jag däremot ställa upp på. Det tar någon minut jämfört med privat konsultation och förklaringar om vad som hänt och reda ut om åtgärd ska vidtas eller ej. Det är ju toppen om de som nu är aktiva har trevligt och sköter sig själva. Då behövs ingen moderering. #13 jag förstår vad du menar och tycker själv det är bedrövligt. Dålig respekt för enskildas behov.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Trule
2014-05-24 07:54
#15

Hej Margareta,

Du har ju skapat denna tråd med rubriceringen "#6 Tack Trule" så det vore oartigt av mig att inte skriva en enda kommentar.

Anledningen till att min kommentar kommer så sent är att jag också har svårt att förstå vad du menar.

Du skriver att den som tyckte annorlunda än ts skapade en ny tråd förr i tiden. För det första är det inte sant, och för det andra blir isf varje tråd sönderhackad.

Ett konkret exempel, det är alltid bra när förvirring uppstår;

1. Ts skapar en tråd med en fråga om vad som är värst, socker eller mjöl (den tråden känner vi nog alla till även om den så behändigt försvann ;-)

2. Medlemmar svarar med sina åsikter och teorier. Bland annat tror du att mjöl med sitt gluten är värst.

3. Så kommer Goliath med en studie som påvisar att det nog inte är gluten som är boven i mjölet, vilket många med mig trott.

Menar du nu att Goliath i detta läge skulle ha startat en ny tråd som hette "Gluten och mjöl" eller ngt ditåt för att inte anklagas för att kidnappa ts tråd?  Den forskning han refererar till är ju högst relevant för ts fråga.

Ts uttryckte inte heller en åsikt utan ställde en fråga. Det var du som uttryckte en åsikt som gick på tvärs med den studie Goliath presenterade.

Men ponera att ts verkligen startade sin tråd med ett påstående; "Mjöl är värre än socker" med ett inlägg där ts beskriver hur dåligt vi mår av gluten. Skulle då Goliath med "sin" studie även då vara tvungen att starta en ny tråd "sin" studie om gluten?

Förutom att forumet av rimliga skäl aldrig fungerat på det sättet (jag har deltagit i trådarna med jämna mellanrum genom åren) så skulle trådarna här aldrig utveckla några diskussioner, framför allt inte med sakligt innehåll (eftersom forumet inte ska belastas med forskningsresultat) utan bara en massa medjamsanden och tyckanden, både i ts tråd och i Goliaths.

Det skulle också bli vansinnigt obekvämt för de som är intresserade av gluten att hoppa mellan ts tråd och Goliaths. 

Men jag kanske har missuppfattat dig? Som jag skrev, jag har svårt att förstå hur du menar.

misty09
2014-05-24 08:43
#16

#6 av Margareta

Hemligheten bakom det här forumets stora utveckling är att alla nya som kom möttes med respekt och fick uttrycka sig på sin nivå i sina egna trådar. Det var inte tillåtet att trycka ner någons självförtroende med långa haranger långt utöver vad ts frågat efter.

Jo…det var tillåtet…dagligen i flera trådar. Man tryckte ner flera som skrev inkl mig själv. Fanns ett gäng som alltid skrev i många trådar och …det var inga snälla ord. Goliath och Zepp kom däremot ofta med svar på den fråga man var intresserad av.

**Någon Medarbetare vaktade varenda tråd och varenda kommentar och bad den som ville diskutera annat än vad ts startat tråden om flytta diskussionen till en egen tråd.  
**

Nej så gick det inte till. Kanske någon gång men vanligtvis inte. Kan ta ett exempel där jag i en tråd blev kallad för kattmisshandlare för att under diskussionens gång kom det fram att min katt inte gick lös utan i band. Påhoppare drev detta mycket hårt i en tråd som handlade om något helt annat.

**Det sättet att moderera fungerade fram till 2011/2012 ungefär, minns inte exakt, vet bara att jag 2012 flyttade själv sen dess har jag fram till nu bara agerat när någon klagat.
**

Jag kom med i forumet 1/1 2010 och detta fanns redan i trådarna jag läste 2009  och de som jag sen deltog i när jag gick med när jag började med LCHF.

De som fick mig att stanna var de som sakligt och respektfullt skrev svar, hänvisade till forskningsresultat, länkade sidtips mm så att jag kunde lära mig mer om LCHF men naturligtvis även de som tog upp egna upplevda tips. Mig störde det inte om tråden tog en ny utveckling…så länge TS inte tar illa upp. Ofta ger detta en dimension till. Det störde inte heller att man hänvisar till forskningsresultat hela tiden…vilket var supervanligt 2010-okt 2013 och gud hjälpe den som skrev något utan att kunna hänvisa till forskning. Den blev snabbt halshuggen. Det som störde mig var dessa "gamlingar" som ofta sågade allt man skrev och aldrig med respekt…för dom visste minsan bäst. Om man inte såg detta i trådarna mellan 2010-okt 2013 då måste man ha silat det man läste.

Förstår inte det du skriver Margareta då inget av det är sant.

Margareta
2014-05-24 15:33
#17

Forumet startade 2006 och jag skriver om 2007, 2008 och 2009…. Jag tror inte ens vi orkade vakta hela 2009. Inte jag personligen i alla fall. Vi försökte…. Drt lovar jag. Trule jag svarar när jag har ett tangentbord.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

parsley
2014-05-25 11:15
#18

Vad som än hänt och vad du väljer att göra i framtiden, så vill jag att du ska veta att du gjort ett fantastiskt jobb med KiF och att sajten betytt väldigt mycket för både för mig och för många andra.

Trule
2014-05-27 19:30
#19

#17; Margareta; Jag vill inte stressa dig men väntar på ditt svar på mitt inlägg när du fått tillbaka ditt tangentbord. Jag tror att det är viktigt för många av oss att förstå hur du tänker, hur du tänkt att trådarna ska fungera.  Det skulle förklara varför du reagerat som du gjort, vilket för mig och många här varit obegripligt.  🤔

Margareta
2014-05-27 22:29
#20

Jag tycker väldigt många förstått vad jag menar.
Reaktionen har med att lyssna på vad ts vill veta och inte vad jag själv önskar berätta. Vill jag berätta något kan jag starta en ny tråd om det.

Det spelar ingen roll nu eftersom man får göra som man vill.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
VildaVittra
2014-05-27 22:36
#21

#20 Fast om TS försöker förmedla något som är helt felaktigt? Ska man då inte påpeka det så att det inte blir en av alla helt galna forumsmyter som florerar på nätet?

Ett exempel så att du förstår vad jag menar, så skrev en här att diabetesförbundet inte ens funderade på huruvida LCHF kunde vara något för diabetiker i en skrivelse. Då påpekade jag att det faktiskt stod att de borde titta på olika livsstilsförändringar och att det ordet innefattar kost. Så där hade ju TS misstolkat texten. Skulle jag varit tyst då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Trule
2014-05-28 17:12
#22

#20: Jag läste bara vad du skrev i ditt inlägg #17. Så jag har väntat på din kommentar…Men den är visst inte aktuell längre.

Upp till toppen
Annons: