Annons:
Etikettövrigt
Läst 4969 ggr
[Jennifer71]
2014-05-22 10:09

Aktiva kolhydrater, hur funkar det?

Hej, Ibland stöter jag på information om olika mängd kolhydrater i en produkt. Nu senast idag när jag kikade på Questbars, där står det att en sådan innehåller mellan 4-6g aktiva kolhydrater per bar. Innehållet säger sedan att det är 24g kolhydrater per bar, vilket är ganska stor skillnad om man vill köra riktigt strikt. Kan någon förklara hur kroppen i så fall skippar 20g kolhydrater? jag får det inte riktigt att gå ihop. •Praktiskt mellanmål eller måltidsersättning •Hög proteinhalt – 20 gram per bar (1 bar väger 60 gram) •Högt fiberinnehåll – mellan 17 och 19 gram per bar •Lågt kolhydratinnehåll – mellan 4 och 6 gram aktiva kolhydrater per bar (kostfibrerna borträknade) •Innehåller lika mycket näring som en näringsriktig måltid Per bar: Protein: 20g Fett totalt 5g Kolhydrater totalt: 24g Sockerarter: 3g Kalorier: 170kcal Kalorier från fett: 45kcal

Annons:
Gronstedt
2014-05-22 10:16
#1

Människokroppen kan inte ta till sig alla kolhydrater.  Jag antar att "aktiva" avser dem som tas upp.

[Jennifer71]
2014-05-22 10:27
#2

Jag kan ha en tendens att vara lite trög ibland, men jag fattar inte hur kroppen skiljer dem åt, inte heller hur tillverkaren vet vilka som är aktiva respektive passiva, varför är inte all 24 passiva i så fall?

Gronstedt
2014-05-22 10:34
#3

Det är biologiskt mätbart vilka kohydrater människan kan ta upp. Människokroppen saknar de kemiska förutsättningarna för att bryta ned dem. Vi kan till exempel inte byta ned cellulosa för att tillgodogöra oss näringen i den - men det kan många andra djur.

Kroppen "vet" ingenting om saken, men saker som inte kan smältas passerar förbi utan åtgärd. Om du sväljer en guldpärla kommer den ut igen baktill utan att varken den eller du påverkats kemiskt.

Vissa sockeralkoholer är till exempel inte möjliga att ta upp, men de består av 100 % kolhydrat. Vanligt socker består också av 100 % kolhydrat, men av en sort som tas upp.

Alla 24 är förmodligen inte passiva för att en del av dem är socker. Tillverkare har hällt i en del socker och en del annat, helt enkelt.

Det är som med energi - det måste vara i en smältbar form. Det finns massor av energi i bensin, men du blir inte fet av att dricka det.

jiim
2014-05-22 13:40
#4

Det där ska man vara väldigt försiktig med… Exempelvis marknadsför CarbZone sina chokladkakor likadant. De räknar helt bort sockeralkoholen malitol, som till mer än hälften påverkar blodsockret.

Jag avstår helt från produkter med "netto kolhydrater" osv. Jag bedömer att jag har varken kunskap eller tillit för tillverkarna att konsumera produkter med "netto kolhydrater".

mvh

Gronstedt
2014-05-22 13:46
#5

#4: Man bör observera att ingen påstått att de inte påverkar blodsockret.

nyttiga_jag
2014-05-22 16:43
#6

Man kan ju alltid räkna baklänges om man utgår från att förteckningen med fördelningen stämmer:

"Per bar:
Protein: 20g
Fett totalt 5g
Kolhydrater totalt: 24g
Sockerarter: 3g
Kalorier: 170kcal
Kalorier från fett: 45kcal"

1g protein=4kcal

1g kolhydrater=4kcal

1g fett=9kcal

Om man då vill veta i detta fall hur många kolhydrater som räknats in så tar man

20g protein x 4=80kcal

5 g fett x 9=45 kcal

170kcal-80-45=45 kcal kvar som måste vara kolhydrater

45 kcal/(4 kcal/g)= 11.25 g kolhydrater.

Det finns kolhydrater som är digererbara och andra som inte är det.

Kolhydrater indelas i mono-, di- och polysackarider. Googla gärna och läs på mer.

Annons:
Zepp
2014-05-22 18:38
#7

Eh.. är det luddiga begrepp som tex "aktiva kolhydrater".. så är det skumt hur som helst.

Annars så duger såå himla bra att bara redovisa innehållet enligt svensk eller internationell livsmedelslagstiftning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ClausKlettermaus
2014-05-23 07:08
#8

De använder sig mycket av inulin, en kolhydrat som kroppen inte omvandlar till glukos. Du hittar den naturligt i kron- och jordärtskockor. Grönsaker med högt kolhydratinnehåll men som gör nada för ditt blodsocker.

Upp till toppen
Annons: