Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 3721 ggr
Funktion
2014-05-21 10:48

Socker till sockersjuka?

Läser i lokalblaskan om en drygt 20-årig kille som haft insulinbehandlad diabetes i ca 10 år. Han ägnar sig åt en hård fysisk idrott på elitnivå. De skriver om hur noga han måste sköta sin kost. (Namn utbytt).

"Pelle är mycket noggrann med vad han äter. En vanlig dag för Pelle brukar börja med havregrynsgröt och två mackor till frukost. Efter första träningspasset blir det ett mellanmål bestående av proteindryck och banan. Till lunch och middag äter han potatis, pasta eller ris med kyckling, kött eller fisk. Och ett till mellanmål däremellan med mjölk, äpple och två mackor. Samt havregrynsgröt med mjölk till kvällsmål."

Finns det dietister/tränare som i dag rekommenderar en sådan kosthållning vid diabetes? Är det grundat på vetenskaplig forskning? Jag blev förvånad över mängden kolhydrater som väl, trots hård fysisk aktivitet, måste kompenseras med insulin?

Annons:
[MrDiabolic]
2014-05-21 11:01
#1

Diabetes är inte en kolhydratallergi. Och typ 1 diabetes, som jag förutsätter att Pelle har, betyder att bukspottskörteln inte kan producera insulin. Även en icke-diabetiker behöver insulin för att ta hand om kolhydrater, fast icke-diabetikern producerar sitt insulin själv, medan diabetikern måste ta det utifrån. Det enda jag reagerar över där, är att mycket av kolhydraterna är så snabba; mycket frukt och potatis t.ex.

De flesta dietister rekommenderar idag att man äter i princip samma mat som friska, men att man kan dra ned på de snabba kolhydraterna, och framförallt socker i flytande form. Detta för att när man injicerar insulin, kan det omöjligt få effekt lika snabbt som om det produceras inne i kroppen.

dufva
2014-05-21 11:10
#2

Sorgligt nog har nog de flesta dietister ännu inte tagit intryck av den forskning som växt fram de senaste åren som i stort inkompetensförklarar sättet att behandla både typ 1 och 2 diabetiker

Det lönar sig alltid att äta så att man får ett så stabilt blodsocker som möjligt och inte minst behöver mindre tillsatt insulin 

Flera studier har på senare tid visat att det inte hjälper mot senkomplikationer att bara hålla blodsockret under lupp

Mängden insulin som patienten tar spelar även det en mycket central roll för hur hälsan kommer att utvecklas framöver

RobinEH
2014-05-21 11:42
#3

Ser ut att vara ett mycket bra upplägg för en typ 1 diabetiker som Pelle.

En typ 1 diabetiker måste kompensera med insulin oavsett kostval.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

dufva
2014-05-21 12:49
#4

intensiv blodsockersänkning med medicin gav fler dödsfall

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/lagt-blodsockermal-gav-fler-dodsfall-i-diabetesstudie/

Det tyder som sagt på att även förhöjt insulin måste beaktas

RobinEH
2014-05-21 13:34
#5

#4

Och då gäller det typ 2 diabetes. Inte typ 1 som Pelle mest sannolikt har.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MrDiabolic]
2014-05-21 13:56
#6

#4, #5

Vad den ökade risken att dö beror på kan forskarna inte svara på. De har inte funnit några bevis för att det skulle bero på något av de använda läkemedlen. Inte heller kan den ökade dödligheten kopplas till attacker av lågt blodsocker, hypoglykemi, även om sådana inträffade oftare i gruppen.

Det är viktigt att komma ihåg att Accord-studien gäller patienter med en rejäl riskbörda – resultatet kan inte överföras på nyupptäckta och yngre patienter utan komplikationer, säger Christian Berne.

_Han poängterar också att studien inte heller ger något argument mot att sträva mot låga HbA1c-värden hos typ 1-diabetiker.
_

En personlig reflektion. Om jag pressar ned mitt blodsocker, så att mitt HbA1c blir bättre, så blir jag också mer svängig. Jag har då alltså oftare farligt höga värden än om jag ligger stabilt lite högt. Jag ligger i regel mellan 45-50 mmol/mol, vilket motsvarar 5,4-5,8% enligt det gamla mätsystemet. Jag har sällan blodsocker över 10. Om jag pressar ned HbA1c till runt 40, blir jag mer svängig, så jag får ofta hypoglykemier, med värden en bit under 3, och även ganska ofta värden över 15.

Annons:
Lilltilda
2014-05-21 19:09
#7

Jag har ett barn i min umgängeskrets som nyss blivit diagnostiserad med typ 1-diabetes. De har fått instruktionen att det är farligare ifall han får för lågt blodsocker än om han får för högt då insulinet kompenserar. Han ska äta vanliga (kolhydratsrika) maten men undvika rena sockerprodukter (läsk, saft, godis, glass osv). Han måste äta på fasta tider och lagom mängd men behöver ingen specialkost på dagis. Dagispersonalen har druvsocker att ta till ifall hans blodsocker plötsligt sjunker för mycket (ännu ska doserna på insulinet provas ut och anpassas) då läget snabbt blir akut på ett så litet barn. 
Familjen äter normal GI-kost i hemmet och har gjort i flera år så de kommer inte att ändra på något. 

Det är stor skillnad på Typ 1 och typ 2 men många tänker att det är samma sak. Detta barn behöver insulin även om han äter lågkolhydratskost och det är alltså farligare för honom att få för lågt blodsocker än för högt.

~God loves you, and I´m trying! ~

[MrDiabolic]
2014-05-21 19:19
#8

#7 Det är inte helt korrekt att säga att lågt är farligare. Lågt och högt är farliga på olika sätt. Enkelt förklarat så är lågt farligt nu medan det är farligt på längre sikt att ha högt ofta. Och att äta på fasta tider är ju något alla bör göra, men även som diabetiker kan man göra avsteg från detta. I början, när man håller på och ställer in, är det jätteviktigt med fasta rutiner, men när allt är på plats kan man mycket väl hoppa över en måltid eller skjuta på den.

Zepp
2014-05-21 19:34
#9

Jada, jada, jada.. Typ 1 är sällan insulinresistenta.. där är det rätt.. men de kan bli.. på samma sätt och av samma skäl som typ2!

Grejen är att det främst är insulin som gör att man blir insulinresistent.. såå det gäller återhållsamhet även på detta.. vilket leder till återhållsamhet på framförallt snabba kolhydrater!

Sen så.. att ta sitt insulin via spruta/pump, kan på inget sätt liknas vid det sätt som bukspottkörtelns pulserande utsöndring.. utan man behöver vara återhållsam.

Vid pulserande utsöndring från bukspottkörteln går det åt betydligt mindre insulin.. för samma mängd glukos/protein!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2014-05-21 19:36
#10

#8 detta är alltså den instruktion som familjen och dagis fått från barnkliniken som varit mycket tydliga med sitt budskap "Ni får INTE vara rädd för kolhydraterna för det är farligare om han får för lite än för mycket"… 
Budskapet är kanske tillfälligt för att allt är så nytt och familjen fortfarande är i lite chockfas och behöver känna lugnet. 
Barnet är 2 år och ska leva med sin diabetes resten av livet. Det ska bli intressant att i periferin få följa vad som händer.

~God loves you, and I´m trying! ~

[MrDiabolic]
2014-05-21 23:06
#11

#10 Det är som sagt farligt för stunden med för lågt, och det är det de syftar på. Och kortsiktigt är det bättre att äta lite för mycket hellre än lite för lite. Men jag ville peka på, att i det långa loppet är det lika farligt att ha för höga värden, särskilt om det sker ofta och/eller långvarigt. Då ökar risken för s.k. sendiabetiska komplikationer.

Om han bara är 2 år, så kan jag hålla med om att fasta tider är bäst, eftersom han inte förstår sin sjukdom. Men när han blir äldre och får en förståelse för sin sjukdom, och kan sätta samband mellan olika kroppsliga signaler och sin diabetes, kommer han med största sannolikhet att kunna bli lite friare.

Bjorne
2014-05-22 12:50
#12

Utan att vara expert på något sätt kan man tycka att det vore bättre för diabetikern att undvika kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt.
När friska med fördel kan göra det borde det väl vara ändå bättre för den sockersjuke att dra ner på det som gör honom sjuk.
Självklart måste han då dra ner på insulinet för att kompensera för det lägre men jämnare blodsockret.
Det kan väl inte vara så att diabetiker kräver att få äta vad som helst i jämlikhetens namn även om det gör dem sjuka.
Man undrar om inte läkemedelsindustrin har ett finger med i spelet.

goliath
2014-05-22 17:41
#13

Det finns en annan fördel med ketogen kost hos diabetikern. Det är att hjärnans behov för kolhydrater blir mindre och därmed bör man bli mindre känslig för om man planerat insulin och måltider fel och får lågt blodsocker. Detta skulle i värsta fall vara livräddande då det kan hindra diabetikern att tex svimma och gå i koma.

Det finns en kalaskul gammal studie (vågar jag ens nämna ordet studie tro?) där man satte en grupp på ketogen diet. När alla var ketoadapterade så sänkte man kontrollerat deras blodsocker med hjälp av insulin. Man såg att man kunde sänka blodsockret till oerhört låga nivåer utan att personerna svimmade eller gick i koma, något som en normalkostare hade gjort direkt. Denna studien föreslår att även om hjärnan hos den ketoadapterade i vanliga fall använder ca 70% ketoer och 30% glykos, så kan hjärnan fungera och vara i medvetandet med betraktligt lägre nivåer glykos.

Detta kan tex oxå hjälpa en diabetiker med att sova bättre om natten då den kan oroa sig lite mindre för att få lågt BS under natten.. En liten försäkring kan man säga.. BS är ett ständigt bekymrande för diabetikern..

Annons:
Zepp
2014-05-22 17:49
#14

Eller uttryckt på ett annat sätt.. med lågt intag av kolhydrater sker små fel vid insulindosering.. vid stort intag stora fel!

Oså får jag väl lägga in min brasklapp.. lågt intag av kolisar för en typ1 är sällan lika lågt som för typ2!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: