Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2341 ggr
Rafflan
2014-05-21 03:06

LCHF nåt för mig?

Vad har ni fått för positiv effekt av LCHF?
Vad har förändrats sen ni började äta LCHF? var det svårt?

Hur lång tid tar det innan man märker dem positiv effekterna?

Kan man man fuska med LCHF dieten och ändå få dem positiva effekterna?

Jag har inga vikt problem men andra små problem, anklagar ganska självklart mitt extremt onyttiga livsstill, funderar på att ändra på den men vet inte vilket sätt som är rätt sätt, känner många som äter enligt LCHF för att gå ner i vikt och dem älskar det :)

Annons:
dufva
2014-05-21 10:04
#1

Här har du en bra lista på läsvärda inlägg för intresserade som funderar på att starta upp med kosten 😎

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av?discussions-1

Effie
2014-05-21 13:22
#2

Vilka förbättringar? Ja, det finns det många berättelser om, och det är ju olika från person till person. Jag vill bara svara för mig själv, och jag var fullt frisk och mådde bra innan jag började äta LCHF. Jag förväntade mig inget särskilt, så det tog väl några månader eller så innan jag konstaterade: - vaknar inte på nätterna längre - magen fungerar bra - inte antydan till ont i fingerlederna - slemhinnorna i näsa och bihålor mår bra - ingen paltkoma efter lunch - inte ständiga tankar på "när får jag äta nästa gång?" - choklad och tårta m.m. är ointressant (för det mesta:-) ). - hyn bättre; akne o dyl borta; klåda försvunnen - blir inte folkilsken om jag inte får mat i tid - fryser inte som förr, och tål värme bättre


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
2014-05-21 14:51
#3

Jag kan väl fylla på med att jag har mer än halva Effies lista som förbättringar, och att de kom ganska snart efter övergång till LCHF.

Tyvärr löste det inte alla problem, men vilken diet skulle göra det?

Och det där med tårtan är lite märkligt. Jag har alltid tyckt att tårta var något av en höjdpunkt innan jag började med LCHF, men numera har jag väldigt svårt att helt förstå att man kan tycka att tårta är gott, trots att jag själv har varit där. Vanliga tårtor är ju bara rent åt helsike för söta.

Och ändå kan jag vilja ha en sked honung i mitt te, och den går inte att ersätta med sötningsmedel eller socker. Sötningsmedel är om möjligt ännu mindre välsmakande än socker.

[Trollbjörken]
2014-05-21 17:27
#4

Jag märker att jag sover såååå mycket bättre på nätterna! Innan jag börja med lchf kunde jag vakna varannan-3e timme, nu vaknar jag max en gång, men somnar om nästan direkt, vilket gör att jag har så mycket bättre humör på dagen och mindre huvudvärk och illamående.

Sen att jag inte är lika hungrig längre, ibland kan det gå upp till 6-7 timmar innan jag blir hungrig igen, förut tyckte jag att jag var hungrig jämt ;)

Och sen att jag rasar i vikt är ju också en bonus :)

Fiana
2014-05-21 22:45
#5

Om du kan "fuska" eller ej beror väldigt mycket på vad du lägger i fusk och hur ditt liv ser ut.

"Grövre" fusk har betydligt värre konsekvenser om man äter LCHF än med många andra dieter. 

Är man frisk och helt utan problem med insulinresistens eller produktion samt fysiskt aktiv tål man mer fusk. Är man däremot redan med metabola problem är det troligt ett rejält plötsligt fusk kan orsaka värre skada än om man till vardags håller ett mer måttligt men "normalt" kolhydratsintag. Är kroppen inte van vid större mängder kolhydrater kan du få stora blodsockerstegringar vid plötsligt stora intag. (varför man inför glukosbelastning bör trappa upp kolhydraterna några dagar för att få ett rättvisande värde. 

Men handlar "fusket" däremot om att ibland äta lite potatis eller frukt eller lite ris etc. så är det nog absolut inget stort problem om du inte äter det för viktnedgång. 

Handlar fusk om att plötsligt smälla i sig ett kilo godis, jätteladdning bröd och pasta etc. då bör du se till att din kropp verkligen tål sådana svängningar, alternativt äta en lite större mängd kolhydrater generellt så det inte blir så stor skillnad. 

Alltså, hellre lite frekventare "småfusk" än plötsliga "storfusk". Hellre någon/några potatisar eller frukter om dagen än ett pastafrosseri till helgen.

Rafflan
2014-05-21 23:17
#6

Tack, läst mycket av det #0 skrev och tror jag är ganska körd på LCHF

Orsak? jag är extremt kräsen på mat, jag äter INGEN typ av sås, äter gräddsås men hatar all annan sås.

Jag äter INGA grönsaker, jag äter gurka men det räknas inte :P
Så äter tex inte pizza då jag inte gillar tomat-grejset dem har i botten ^^,

Så utan sås och grönsaker fanns det typ bara grytor kvar att äta? om man inte vill äta en köttbit bara?
äter inte pajer heller :P

Annons:
Lilltilda
2014-05-22 15:08
#7

 Ätit lchf i 2,5 år. Strikt första året, liberalare andra året och mer mot lågkolhydratskost sista halvåret. 

Fördelar: 
* Gått ner till normalvikt och har hållit nya vikten i mer än 1 år. 
* Jämnare humör tack vare det stabila blodsockret
* Lindrigare pms och regelbunden hormoncykel 
* Jag dör inte av hunger ifall jag stressiga dagar inte hinner äta lunch.

Nackdelar: 
* Med strikt lchf fick jag mycket problem med magen, tappade mängder med hår (och det nya som växt ut är inte lika fint som det gamla) och så drog jag på mig samma symtom som "Raynauds fenomen" ger, dvs extremt köldkänsliga händer och fötter som alltid känns iskalla och ibland vitnar vid kyligt väder. 
Genom min liberala kosthållning nu så håller håret sakta på att få tillbaka glansen, magen är stabilare och jag fryser inte lika mycket om händer och fötter som jag gjorde med strikt lchf. 
* DYRARE matkonto med lchf. Jag åt inte en massa skräp innan lchf så jag tillhör INTE de som kan säga att jag sparat en massa pengar genom att sluta köpa godsaker, läsk osv. Pasta och potatis är billigt, kött (speciellt eko) är DYRT!

Den liberala variant av lchf som jag äter nu (50-100 g kh gissar jag) ger mig fördelarna men gör att jag slipper en del av nackdelarna. Det dyra matkontot är dock oförändrat.

~God loves you, and I´m trying! ~

jessirene
2014-05-22 19:35
#8

Migränen har minskat till ca en fjärdedel Jag är piggare och friskare för övrigt också För min sambo som äter likadant har allvarlig ledvärk pga psoriasis försvunnit, han har också minskat sin blodtrycks medicinering. Vi har båda fått lägre Blodtryck. Han har gått ner i vikt, jag upp. Eller stabil. Ang fusk så är det ju upp till dej vad som är fusk. Själv gör jag aldrig avsteg, det är helt enkelt inte värt det. Men jag kan ändra mej map vad jag ska tillåta mej att äta, för jag söker optimering.

Upp till toppen
Annons: