Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3313 ggr
Carinha40
2014-05-15 19:01

Fläsksvålar-tas upp eller ej

Jag har läst att fläsksvålar innehåller "Värdelöst kollagenprotein med biologiskt värde 0" .

Att proteinet inte kan tas upp i kroppen och inte skall räknas in i den mängd protein man äter under en dag.

Samtidigt har jag läst att man ändå skall räkna med kalorierna från proteinet när man äter fläsksvålar.

Hur går det ihop.

Kan det inte tas upp, hur kan då kalorierna tas upp?

Vet att vi inte räknar kalorier här, men är nyfiken på hur man tänker kring detta

Annons:
hemul
2014-05-15 20:15
#1

Vem har sagt det där? Låter ju helknäppt. Kollagen är inte fullvärdigt protein, men med det menas bara att inte alla essentialla aminosyror ingår. Det betyder inte att det är vardelöst, men man kanske inte ska ha det som enda proteinkälla. Självklart kan det användas för energi, så kalorierna ska du nog räkna.

Carinha40
2014-05-16 18:17
#2

Tack, då förstår jag :-)
Då kan det funka bra på flyget och så….bara för att hålla ut tills man får nåt bättre. Tack

hemul
2014-05-16 20:26
#3

Gott är det också. Och vissa menar att det även är nyttigt. Gelatin har används som "medicin" mot ledvärk och sånt.

Zepp
2014-05-16 21:28
#4

Se det som ett kosttilskott.. lite samma funktion som potatismjöl i kallt vatten.. förutom de aminosyror som du behöver för din egen bindväv.

I dag är väl snarare problemet att vi äter för lite kollagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carinha40
2014-05-20 16:09
#5

Tack hemul och Zepp. Nu kan jag äta svålarna med gott samvete då :-)

Upp till toppen
Annons: