Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Fläsksvålar-tas upp eller ej

2014-05-15 19:01 #0 av: Carinha40

Jag har läst att fläsksvålar innehåller "Värdelöst kollagenprotein med biologiskt värde 0" .

Att proteinet inte kan tas upp i kroppen och inte skall räknas in i den mängd protein man äter under en dag.

Samtidigt har jag läst att man ändå skall räkna med kalorierna från proteinet när man äter fläsksvålar.

Hur går det ihop.

Kan det inte tas upp, hur kan då kalorierna tas upp?

Vet att vi inte räknar kalorier här, men är nyfiken på hur man tänker kring detta

Anmäl
2014-05-15 20:15 #1 av: hemul

Vem har sagt det där? Låter ju helknäppt. Kollagen är inte fullvärdigt protein, men med det menas bara att inte alla essentialla aminosyror ingår. Det betyder inte att det är vardelöst, men man kanske inte ska ha det som enda proteinkälla. Självklart kan det användas för energi, så kalorierna ska du nog räkna.

Anmäl
2014-05-16 18:17 #2 av: Carinha40

Tack, då förstår jag :-)
Då kan det funka bra på flyget och så....bara för att hålla ut tills man får nåt bättre. Tack

Anmäl
2014-05-16 20:26 #3 av: hemul

Gott är det också. Och vissa menar att det även är nyttigt. Gelatin har används som "medicin" mot ledvärk och sånt.

Anmäl
2014-05-16 21:28 #4 av: Zepp

Se det som ett kosttilskott.. lite samma funktion som potatismjöl i kallt vatten.. förutom de aminosyror som du behöver för din egen bindväv.

I dag är väl snarare problemet att vi äter för lite kollagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-20 16:09 #5 av: Carinha40

Tack hemul och Zepp. Nu kan jag äta svålarna med gott samvete då :-)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.