Annons:
Etikettom-sajten
Läst 9022 ggr
korseett
2014-05-15 14:05

Om sajtens klimat

Sajten drivs av en värd och medarbetare- de bestämmer hur klimatet ska vara inne på sajten. Får man en hint om att ens sätt att skriva och framföra saker inte kan tas av alla och rent av att man tar illa upp och i många fall av en mästrande ton så ja då får man helt enkelt ta den kritiken och försöka ändra på sitt sätt att skriva så att fler kan ta sig an ens texter utan att känna sig tillplattade. 

De som ofta känner sig mästrade eller tillplattade av "välmenande" personer är de som med hjärtat i halsgropen äntligen vågar sig ut i cybervärlden för att ställa frågor eller göra inlägg. De som äntligen tagit steget och vågat. Men även diskussionsvana personer väljer bort forum om klimatet inte känns bra. Hur många personer har vi inte sett starta sina första trevande frågeställningar och sedan tas tråden över av diskussioner och vips har trådstartaren en parantes runt sitt namn för de har valt att träda ur forumet.

Vi finns här alla men vi behöver av hänsyn till varandra tänka oss för och läsa igenom det vi svarar en extra gång innan vi trycker på knappen. Man kan av hänsyn till frågeställaren fråga om den vill ha länkar till studier, artiklar eller bloggar som behandlar ämnet. 

Även en enkel fråga som "hur menar du nu?" är bra att skriva för att ytterligare få hjälp med att förstå ett inlägg istället för att gå till anfall och det blir en massa missförstånd. 

Om du som läser det här tar illa vid dig av min text så ber jag dig att fundera på varför du gör det. Istället för att se det som smisk på handen så ta tillfället i akt och se det som en möjlighet att lära dig mer för att nå ut till ännu flera personer! Det är ju det som är så fantastiskt att vi lär oss saker på olika sätt och med olika erfarenheter.

Så nu hoppas jag att vi tar mer hänsyn till varandra.

Annons:
Effie
2014-05-15 15:35
#1

Ja, det är en svår balansgång, det här. Visst minns jag när jag var ny, och inte vågade skriva något alls, förrän någon jätteförsiktig kommentar efter flera veckor. Å andra sidan tycker jag det är intressant med diskussion och nya kunskaper. (och fruktansvärt tråkigt med en massa länkar till en massa studier som jag ändå inte klarar att bedöma om de är relevanta eller ej).

Och sedan är det svårt med hur saker uppfattas. Jag har nog mer än en gång läst på andra fora om de hemska människorna på kolhydrater iFokus. Och då har jag försökt ta reda på vad det gällt, läst trådarna, och sett omtanke, vänliga frågor, många förslag som tips för att lösa problemet, kanske lite obekväma fakta ibland (men vem är hjälpt av bara medhåll, i alla lägen?); på det stora hela hjälpsamhet och vänlighet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Jennifer71]
2014-05-15 16:29
#2

Jag tycker att man själv genom hur man väljer att uttrycka sig är ansvarig för hur klimetet är. Alla som skriver ett inlägg eller väljer att svara på ett inlägg har ett ansvar för att ha en bra och trevlig ton! Jag tycker att man absolut har rätt att ifrågasätta, vara nyfiken och söka kunskap. Jag tycker också att man ska respektera det TS frågar om. Jag tycker dessvärre att väldigt många trådar väldigt snabbt handlar om att man ska verifiera sina erfarenheter och tankar/åsikter med studier, gärna av rätt dignintet i fråga om omfattning, tillvägagångssätt och en bifogad länk. Jag säger inte att studier inte är intressanta men man måste få dela erfarenheter och tankar utan att det i alla lägen är kopplat till en studie. Ibland är det mer intressant att ta del av andras erfarenheter, oavsett ev studier inom området. Kanske finns det ett behov av att skapa ett ämne/flik som heter studier där alla som i detalj vill diskutera någon del av en studie kan göra det? Jag tycker också att man som trådskrivare måste förstå att om man väljer att skriva en tråd så kan man inte utgå ifrån att alla ska hålla med om det man skriver. Är man inte beredd att någon kan svara med en avvikande åsikt utan att känna sig sårad kanske man inte ska skriva här. Det var mina åsikter :-)

korseett
2014-05-15 20:58
#3

tack för era åsikter! Mycket tänkvärt.

Lilltilda
2014-05-15 21:51
#4

Saxar delar av detta ur ett av mina inlägg i en annan tråd och riktar detta till människor som har varit här länge. Gör gärna detta som ett experiment och testa på hur det känns att komma hit som nybörjare. Det lär höjas ett å annat ögonbryn…

"Skapa gärna ett pseudonymkonto och prova att skriva inlägg på kif så ska du se vad som händer. Förvänta dig inte att alltid få svar, för är du "Okänd" så är det inte säkert att någon "ser" dig! Men prova ändå._
Testa att skriva:
1. En "uttjatad"nybörjarfråga
2. att skriva om någon negativ upptäckt du gjort med din första tid med lchf.
3. att du tvivlar på att det är så bra i längden
4. att du verkligen saknar något från kolhydratstiden och inte tycker att lchf-alternativen är lika bra. 
5. att du har någon medicinsk krämpa och fråga om lchf kan hjälpa
6. att du är ledsen och orolig över ett bemötande hos läkaren och därför funderar över att sluta med lchf
7. Berätta att du valt att bli liberal pga att du upptäckt att lchf gett såna negativa biverkningar att du inte vill vara strikt längre. Vittna om att den liberala livsstilen gett dig hälsofördelar"
_
Ett problem som jag personligen upplevt är att det görs skillnad på folk och folk. Ett tag hade jag problem med mitt inlogg på iFokus, så jag fick starta ett alternativt konto som jag använde under en kortare period. Döm om min förvåning då jag fick ett helt annat bemötande under min nya användare än jag var van att få som "lilltilda". Det var en lite otäck upplevelse som fick mig att tänka till. Efter det har jag varit ännu mer noggrann med att försöka ge människor ett sånt bemötande som jag själv vill ha.

~God loves you, and I´m trying! ~

korseett
2014-05-15 23:50
#5

Tack Lilltilda för din berättelse!

Dags att vi tar till oss av detta och ser oss med nya ögon. Vi måste alla tänka på hur vi agerar mot andra och skapa ett bättre klimat. Jag har märkt att aktiviteten har minskat drastiskt på det här forumet och det finns en orsak till det och vi är säkert alla mer eller mindre goda kålsupare i detta. Så gör om gör rätt! 

Alla är lika välkomna- allt från nybörjare till erfarna, från de som gärna läser studier och bloggar på allehanda språk till de som bara vill berätta och ha funderingar av den upplevda erfarenheten. 

Vi har alltid "nyfrälstheten" hos de som blivit friska och mår bättre av att byta kost. Kom ihåg att alla har vi varit där med skepsis, nyfikenhet, uppgivenhet och så finner man slutligen sin egen väg i LCHF-landet. Den vägen är inte samma för alla eftersom våra kroppar är unika.

Börjar en tråd spåra är det så enkelt att starta en ny och klistra in en länk i den gamla så kan de som vill, fortsätta i annan tråd med det "urspårade ämnet".

Septima
2014-05-16 13:46
#6

Ber om ursäkt för ett LÅÅÅNGT inlägg. Men temat är otroligt engareande (min åsikt). Om jag hade ork och tid skulle jag vilja forska om diskusionsforum på Internet! 

Jag har de senaste 10-15 åren varit med i ett flertal olika med olika inriktning men alla har gått samma öde till mötes. Väldigt aktiva och spännande i början, mer och mer urspårningar, gräl och prestigekamper varefter. Fler och fler som tillkännager att de är sårade och hoppar av. Återkommande försök att antingen via kraftfullt modererande eller självreflektion bland deltagarna, återta den tidigare formen. Misslyckande och en ökande stagnation där så småningom endast en visst typ av inlägg dominerat.  Om detta är en nödvändig utveckling vet jag givetvis inte och inte heller om min erfarenhet är representativ för hur det i allmänhet fungerar.  Men nog kan man undra över vilka mekanismerna bakom upplösningen är. 

Jag tänker att det som händer på diskussionsforum på nätet också kan lära oss något om mänskliga relationer och kommunikation i allmänhet. Den upplösning (som kanske kan förklaras med kaosteori?) som sker väldigt snabbt på ett diskussionsforum på nätet sker ju ofta i alla andra sociala sammanhang också, fast inte så tydligt och mer utdraget.

För att sociala och interaktiva fenomen ska fungera räcker sannolikt inte att  "behandla andra som du själv vill bli behandlad" utan det krävs en social medvetenhet och en ambition att försöka förstå ett visst samtals karaktär och syfte. "På vilket sätt kan jag själv bidra i just det här samtalet?" snarare än "jag måste säga det jag anser är viktigt". Men jag vet inte om en sådan social mognad är möjlig.

I KiF och andra forum som handlar om hälsa finns också som jag ser det ett annat ansvar. Via forum av detta slag sprids väldigt snabbt påståenden om faktaförhållanden av olika slag. Sådana kan faktiskt bli farliga. Genom att vi inte alltid är klara över skillnaden mellan  "åsikter" och "påståenden" ökar risken för sådan spridning.

Påståenden om generella orsakssammanhang  är per definition inte "åsikter"  utan just påståenden. Genom att vi inte alltid gör skillnad mellan det ena och andra så kan en fråga av typen "hur vet du det?" göra att man blir sårad och mena sig nekad rätten att hävda egna åsikter. 

En åsikt är en värdering av något slag. Oftast förknippad med en normativ idé - typ "socker borde förbjudas" medan yttrandet "socker orsakar övervikt" inte är en åsikt utan ett påstående. 

Påståenden kan man tro på eller inte, men sättet att pröva giltigheten är genom frågor som "hur vet du det?"  Eftersom vi till stor del grundar vår verklighetsuppfattning på induktiva resonemang (alltså genom att dra generella slutsatser utifrån erfarenhet) är sådana frågor alltid jobbiga. Dessutom tror vi oss ofta veta hur det generellt är genom att iaktta andras utsagor om samband. Har vi sett ett påstående tillräckligt många gånger tror vi att det är sant att det är så.  (Jag gör just nu ett generellt påstående som jag borde ange källor för!) Det senare är faran med diskussionsforum på nätet. Därför behövs jobbiga och kritiska ifrågasättanden! De som står för den typen av ifrågasättanden kan drivas av en demokratisk vision om ett samhälle där inte fördomar får styra våra beslut. 

Att diskutera egna erfarenheter och ventilera sina känslor är också något annat än att göra generella påståenden eller hävda åsikter. Sådana samtal är förstås otroligt viktiga i ett hälsoforum. Jag tror att orsaken till upplösningen bland annat är att det även i sådana samtal är väldigt lätt att blanda in både generella påståenden och värderingar. Påståendena utlöser ifrågasättanden, åsikterna debattlusten. Och så skenar det iväg….

Annons:
Trule
2014-05-20 18:28
#7

Jag tror det vore ett lyft för tråden om mobbingen minskade. Att Goliath blev påhoppad av Margareta var inte ok, och nu är han bannlyst från tråden och har skrivförbud en vecka därför att han försvarade sig.

Min kommentar om att det var skönt att Margareta försvann (eftersom jag annars inte vill skriva i tråden, vilket vore trist) - som många uppfattade som elak - är kvar.

Men min ursäkt för densamma är bortplockad. Tycker adm. att det är god idé att jag uppfattas som elak men en mindre god idé att jag inte är så elak som jag lät?

Angående trådens klimat. Inte lovande för framtiden.

Lilltilda
2014-05-20 18:48
#8

Hur fungerar censuren här på kif? Vem avgör vilka inlägg som ska rensas bort och finns det någon form av "autorensning" om tillräckligt många klickar "anmäl"? 

Det har definitivt hänt något här på kif senaste tiden då MASSOR av inlägg i trådar nästan lite godtyckligt rensas bort och med en avstängning (om än tillfällig) av en medlem som många inte anser gjort nåt fel som krona på verket. 

I tråden "Socker eller vetemjöl???" saknas många inlägg och "storyn" går inte längre att följa, men för oss som varit där och läst sedan start och minns, märks det hur borttagna inlägg plötsligt får vissa personer att hamna i en helt annan dager. Vissa blir "bovar" utan anledning och andra "förskönas".

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
2014-05-20 19:04
#9

Ja, det hela känns riktigt obehagligt.

korseett
2014-05-20 19:48
#10

Ursäkta men vad håller ni på med? Moderering sköts automatiskt när ett visst antal har tryckt på anmäl inlägg så försvinner inlägget. Då det har hänt mer sen jag var Sajtvärd men jag har för mig att det finns en funktion som blockerar en användare vars inlägg har blivit anmälda många gånger. Så sluta upp med att anklaga folk när det finns ett system bakom som jobbar

Maria
2014-05-20 19:51
#11

Systemet är ett hjälpmedel för sajtens moderatorer.

Man kan mycket väl ändra och lägga tillbaka inlägg. Det är inte tänkt att systemet ska vara helt "självgående"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

korseett
2014-05-20 19:53
#12

Men nu är det nog självgående.

Trule
2014-05-20 20:13
#13

Och det gör det hela än mer konstigt, nu när vi behandlar sajtens klimat, varför man plockar bort en ursäkt för ett inlägg som uppfattades som elakt men inte inlägget.

Det säger en hel del om sajtens klimat.

Om man vill påbörja ett förändringsarbete så kanske man ska fundera över detta.

Och varför Goliath fick skrivförbud.

Annons:
Lilltilda
2014-05-20 20:15
#14

#10 Tack för förklaringen, det var exakt det jag ville veta då det uppstått en massa frågetecken kring hur censuren går till. Mitt inlägg var mest undrande, men om censuren sköts per automatik så finns det ju en delförklaring till konstigheterna.

~God loves you, and I´m trying! ~

korseett
2014-05-20 20:16
#15

Det är det jag menar om att inläggen tas bort automatiskt när ett visst antal personer tryckt på anmälknappen. Alltså är det andra personer som kanske tryckt på den knappen för inlägget och då tas inlägget automatiskt bort

goliath
2014-05-20 20:23
#16

#15

Jag har sällan sett inlägg försvinna. 20 inlägg har plötsligt försvunnit från socker och vetemjöl tråden.

Nästan samtliga av margaretas inlägg försvar nästan på en gång.

Förklarar du verkligen detta med att det enbart handlat om att folk anmält dessa inläggen och försvunnit automatiskt?

korseett
2014-05-20 20:26
#17

Jag ger en del av förklaringen på det sätt jag vet att den automatiska modereringen fungerar. Det är lätt att anklaga folk till höger och vänster när det i många fall inte handlar om det. Sen så har sajten fler moderatorer så ni som känner er utsatta tycker jag ska fråga dem om händelserna. Eller så ta det hela med ifokusledningen.

korseett
2014-05-20 21:14
#18

Sen är det så om inlägg som lagts tillbaka röstas bort igen så försvinner de igen. Eftersom inte sajten har en värd så är den här automatiska funktionen antagligen aktiverad fullt ut. Så även om det finns Medarbetare som försöker att lägga tillbaka inläggen så blir inläggen borta så fort det blivit ett visst antal igen som anmäler. Så om alla slutar med att anmäla varandra så lugnar det nog ner sig. För övrigt tror jag att taggarna ska dras in på samtliga och vi agerar mer normalt igen.

Maria
2014-05-20 21:17
#19

Får en iFokussajt stå utan värd?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

korseett
2014-05-20 21:19
#20

Ja det får den men då kan den komma att lyftas ur det synliga nätverket.

Annons:
Maria
2014-05-20 21:24
#21

Den bör väl snarast döljas om ingen värd finnes.

Varför inte bara byta Sajtvärd?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

korseett
2014-05-20 21:25
#22

Det är en fråga jag inte kan svara på

goliath
2014-05-21 04:55
#23

Jag anmäler mig härmed frivillig till värvet som Sajtvärd om ni har brist på kandidater 😉😉

dufva
2014-05-21 08:56
#24

…eller så startar du goliath.ifokus istället eftersom du inte längre tycks finna dig hemma i dom ursprungliga intentionerna för forumet

Trule
2014-05-21 17:22
#25

#24; What? Hur tänker du nu? Förklara dig.

goliath
2014-05-21 17:36
#26

Wow… Konstruktivt, Dufva. Blir mer och mer imponerad över hur administrationen/värdar uppför sig..

goliath
2014-05-21 19:15
#27

Där försvann hela socker och vetemjöl tråden faktiskt.. Hur förklarar ni detta då, administratörer? Att med tillräckligt många anmäl klicks så raderas hela trådar nu oxå? Automatiskt förstås..

Annons:
korseett
2014-05-21 19:26
#28

Jamen ta och ge dig nu. Hur svårt kan det vara att släppa taget om detta?

[tick]
2014-05-21 19:40
#29

#28, hm. Att en hel tråd försvinner utan förklaring eller vettig anledning är väl ändå rimligt att ställa sig undrande till? Det är en helt ny fråga. 

(Och det finns fortfarande inte, åtminstone vad jag sett, någon trovärdig förklaring till varför vissa inlägg tagits bort manuellt, så jag ser ingen anledning till att "släppa taget" om det heller.)

Lilltilda
2014-05-21 19:41
#30

#27 Det är sällan trådar raderas, men det har hänt förr. Trådar som "spårat ur totalt" brukar det då handla om. 
Det gjuts olja över vågorna helt enkelt. Ibland bra, ibland mindre bra. Blev nästan förvånad över att den var kvar så länge som tills nu.

~God loves you, and I´m trying! ~

Trule
2014-05-21 19:44
#31

Va?

Försvann hela tråden?

Varför?

Kan någon av er som raderade förklara varför, please?

[tick]
2014-05-21 19:56
#32

#30, ok, tack för förklaringen. Att (tillfälligt eller permanent) låsa tråden så att den hade funnits kvar hade kanske varit bättre (går det?). Då hade man kunnat starta om sakdiskussionen om man ville eller bara läsa den igen.

goliath
2014-05-21 20:05
#33

#28

"Jamen ta och ge dig nu. Hur svårt kan det vara att släppa taget om detta"

Margareta tog bl.a. upp min "ton", något jag tagit till eftertanke. Nu ska jag ta upp din ton:

Det är nedlåtande och förminskande och bagatelliserar andras behöv att att uttrycka missnöje eller kräva förklaringar.

"Hur svårt kan det vara att släppa taget om detta?"

Hur svår kan det vara för administrationen att ta tag i detta?

Septima
2014-05-22 08:39
#34

Fortsatta reflektioner av mer allmän karaktär… Har läst avhoppade värdinnans förklaringar av hur det hela fungerar. (Med bortplockning etc). Spekulationer kring hur moderering fungerar är också ett mönster jag känner igen från tidigare forum jag varit med i. När väl förtroendet rubbas och den sortens spekulationer uppstår verkar det som att det tar ett bra tag innan någon slags ny ordning etableras. 

Jag har för egen del inte varit särskilt aktiv i KiF som skribent (men läser i stort sett varje dag en del inlägg) men jag minns hur otroligt upprörd jag kunde bli av att hamna i diskussioner där jag upplevde mig medvetet misstolkad eller där de personer jag samtalade med helt enkelt inte verkade lyssna utan fortsatte svara (på ett inte sällan nedlåtande och raljerande sätt) som om jag skrivit något helt annat än det jag gjort. Jag var med i några olika forum med inriktning mot filosofi och språk och sådana lockar nördiga tankeekvilibrister med skolning i analytisk filosofi så väl som trevande tonåringar som söker efter "meningen med livet"  eller nyandliga yngre tanter som ville tala om vikten av att "följa sitt hjärta." (Det kunde bli rätt intressanta krockar som man inte skulle ha fått uppleva i r l. )

Jag kunde bli så upprörd att jag fick svårt att orka med mitt vanliga sociala liv. Därför slutade jag medverka i den typen av forum. Jag minns också hur starkt jag kunde reagera på ingrepp från moderator - inte för att jag själv drabbades men för att jag upplevde att intressanta men utmanande inlägg plockades bort. Jag tyckte att hela idén med diskussionsforum rubbades om man inte lät dem växa av sig själva (bortsett från lagbrott och rena kränkningar förstås). 

Men jag var också inne på att man kunde se ett forum som skaparens eget vardagsrum och i så fall hade man ju att ta seden dit man kom. Kanske är det som sagts att KiF tidigare var som ett mer personligt hem där de medverkande uppträdde som artiga gäster och tog hänsyn till hur värdinnan ville ha det. Troligen krävs en väldigt aktiv och ständigt tydlig närvaro av lägenhetsinnehavaren om de som medverkar verkligen ska känna sig som gäster på det sättet. Här motverkar antagligen KiFs grafiska design den möjligheten - bloggen däremot kan designas så att det verkligen känns som att man är hemma hos någon. Ju mer andra sociala media utvecklas desto mer kanske traditionella diskussionsforum kommer att fungera som allmänna platser med de risker som också finns på sådana?

En annan reflektion- jag har också varit med om tidigare att moderatorer offentligt kritiserat enskilda medlemmars inlägg. Men det har alltid varit en viss typ av skribenter som fått kritiken - påtagligt välutbildade medlemmar. De har antingen varit mycket skickliga skribenter eller djupt faktakunniga akademiker (eller i värsta fall båda delarna). Andra som skrivit elaka inlägg eller långa och mer eller mindre oläsliga (illa skrivna tex) personliga bekännelser som inte alls handlat om ämnet för tråden har däremot skonats. Kanske känns det mer OK att slå "uppåt"?  (Och det kanske det är - men att det är "uppåt" är ju en tolkning.)

Annons:
nyttiga_jag
2014-05-22 09:03
#35

Margareta skrev i sin senaste tråd att nämnda tråd skulle raderas. Så tolkade jag det i alla fall.

Upp till toppen
Annons: