Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

i och ur ketos, skadligt?

2014-05-14 22:35 #0 av: luddet77

Är det på nåhot sätt skadligt för kroppen om man hoppar i och ur ketos?

Anmäl
2014-05-14 22:57 #1 av: Ary

Skadligt är det väl inte men lite förvirrande kanske för kroppen att byta kost ofta.

Anmäl
2014-05-15 23:48 #2 av: luddet77

fast jag byter ju inte kost. jag äter mer eller mindre av olika ämnen.

Anmäl
2014-05-16 06:12 #3 av: bluegoose

Det beror nog på sammanhanget. Om jag fattat det hela rätt är alla människor i ketos på morgonen efter nattens fasta, tills de äter frukost. Alltså även vanliga kolhydratätare. Den växlingen tror jag inte är skadlig i sig, utan något våra kroppar är gjorda för att klara.

Sen finns det många som vill vara i ketos av hälsoskäl eller för att gå ner i vikt. För dem brukar viktnedgången avstanna om ketosen bryts - och sen kan det tydligen ta upp till flera veckor innan viktnedgången sätter fart igen. Om det sedan är direkt skadligt för kroppen eller ej vet jag inte, men det kan ju effektivt stoppa en viktnedgång, om det är ett av ens syften med ketosen.

Anmäl
2014-05-16 09:23 #4 av: luddet77

Är verkligen alla i ketos på morgonen. De med ambitiösa som mäter blod och luft säger ju att de långt ifrån alltid är i ketos och då är det ändå människor som äter rätt lite kolhydrater.

Eftersom det är ganska svårt att hålla sig i ketos för vissa så tvivlar jag på att jag gör det eftersom jag äter ganska liberalt. Jag undrar därför egentligen om steget mellan lite kolhydrater och innan ketoner bildas sliter på kroppen

Anmäl
2014-05-16 10:06 #5 av: bluegoose

Nej, du har rätt angående ketos på morgonen - jag misstog mig.

Och det där med om det sliter på kroppen att gå in och ut ur ketos vet jag inget om heller. Så hittills har jag inte tillfört nåt alls i tråden! Skäms

Anmäl
2014-05-16 14:23 #6 av: hemul

Det är nog också frågan om hur man definierar ketos.


Anmäl
2014-05-16 15:45 #7 av: Zolunia

Jag har förstått det som att om ketonerna går dit de skall, alltså, går jämt ut, så ger de inte utslag på stickor. Men jag kan ha fel. Att alla skulle vara i full ketos på morgonen oavsett kost har jag svårt att tro.
Så, ytterligare ett inlägg som inte tillför särskilt mycket. Hoppas på att du kan få svar snart! Vill också veta...

Anmäl
2014-05-16 17:18 #8 av: goliath

Hoppas ingen känner sig tillplattade eller att jag har en osympatiskt eller översittande ton nu.. Men per definition är vi inte i ketos efter en natts fasta. Det tar flera dagar innan ketonkoncentrationen i blodet bli tillräckligt hög.

Jag har inte ens mätbara blodketoner på morgonen i blodet efter 2 dygns lchf. Det händer att jag jag mäter blodketoner på patienter och jag gör samma iaktagelser där.

För att vi per definition ska vara i keton måste först eventuella kolisar från kost clearas (några timar). Sen måste de lagrade kolhydraterna i levern clearas (ca 30h). Parallellt med att glykogen i levern töms så ökar glykoneogenesen altså leverns egenproduktion av glukos. Först när denna är på topp och har varit där en stund så börjar fettdrift och ketonproduktion komma igång. Så inte förrän efter minst 48h börjar vi få ökad ketonkoncentration i blodet..



Anmäl
2014-05-16 17:39 #9 av: goliath

TS,

jag har undrar över detsamma. En sak jag undrat över är om man förlorar onödigt mycket protein genom att hatta fram och tillbaka.. Proteinet förlorar man sålänge levern måste producera glukos till hjärnan (glykoneogenes).

Jag har inget svar till dig men några tankar..

Enligt mina iakttagelser tar även för någon som normalt äter lchf ett par dagar innan man har ketonproduktion igen efter ett ordentligt avvik en dag. Bl.a. pga man har glykogenlager igen i levern som måste tömmas. Och under perioden när man har sjunkande glykogen i levern och ökande glykosproduktion (glykoneogenes) så förbrukas protein.

Ni som mäter ketoner, vad är era erfarenheter vi ordentliga avvik?

Och om man hattar fram och tillbaka betyder det att man ofta är i perioder med hög glykoneogenes och högt proteinförbruk..

Om man konstant är i ketos så är glykoneogenesen konstant låg eftersom hjärnan använder primärt ketoner som bränsla.

Och om man ätet konstant mycket kolisar så har man konstant tillräckligt mycket kolisar till hjärnan att man inte behöver producera så mycket själv på bekostnad av protein.

Enligt detta resonemang bör man antingen ligga i eller utanför ketos.. Men, jag köper inte helt mitt eget resonemang här.. Evolutionärt sett tror jag inte man låg kostant i ketos. Då och då hittade man ett fruktträd och storåt frukt ett par dagar..

Anyway, förutom en möjligen större proteinförbruk så tror jag inte det är skadligt. Och om man äter lite extra protein borde inte det vara någon big deal det heller.


Denna graf är kul och visar hur förbruket av protein går ned under fasta. Det är just därför vi har ketos -för att minska behovet av glukosproduktionen och förbruket av protein.. Sätt ihop de två graferna och se sambandet :)

Anmäl
2014-05-16 22:13 #10 av: hemul

Enligt Kwasniewski finns ytterligare en källa till glukos - enzymer som inte längre behövs. Lite relaterat till ämnet är det väl, för vad jag förstår byggs det behövliga enzymsystemet upp snabbt igen om man börjar äta mer kolhydrater.

Han skriver det här ang. diabetes men det handlar ju om hur lång tid det tar att bli av med kroppens "sockerförråd", så jag tycker det är relevant. Jag klistrar in det rakt av. Tycker det är intressant, men kan inte bedöma riktigheten. Men han brukar ju ha rätt så.

In theory, a 10- to 15-fold reduction in consumption of carbohydrate should "cure" the diabetes in one day. However, that is not the case. Each cell in the body of a diabetic contains large quantities of many enzymes (proteins) used in the metabolism of sugar. All together the body  contains  a  few  kilograms  of  these  enzymes.  Following  the introduction of the optimal nutrition, over 50% of these now-redundant enzymes are quickly removed (converted) into glucose. One kg of these proteins may produce up to 560 grams of glucose - or a 10- to 12-day allowance of glucose on the optimal diet, not counting the sugar eaten daily. Thus, in the first few days (weeks) following the change-over to the optimal diet most of the sugar comes from within the body rather than from external sources. The quickest cure from diabetes - within a week - can be achieved in children but only in those on low doses of insulin and at the initial stages of the disease. At the latest, the cure will be achieved within 8 to 12 weeks.


Anmäl
2014-05-16 23:05 #11 av: goliath

känner inte till något om det men intressant! Vad hittar du texter från honom? Jag har sökt lite grann tidigare, men har svårt förr att hitta saker från honom på läsbart språk..

Anmäl
2014-05-16 23:13 #12 av: luddet77

jättetack för era tankar!

Jag har också funderat på det där med protein och om det kanske blir en muskelnedbrytning om kroppen får för sig att det är svält på gång....

Jag funderar också på om det är stressande för kroppen och därmed mer skadlogt för de med utmattade binjurar.

några tankar om det?

Anmäl
2014-05-16 23:14 #13 av: hemul

Den engelska upplagan av hans bok Homo Optimus, sid. 164. Tyvärr är han sällan så informativ som i det här stycket.


Anmäl
2014-05-16 23:15 #14 av: goliath

tänkte inte på just den där texten, men generellt. Finns det böcker han skrivit på engelska?

Anmäl
2014-05-16 23:21 #15 av: goliath

#12

Muskelnetbrytningen/proteinnedbrytning inträffar bara i starten av lchf, typ de första 2-4 dagarna +-. Så långvarig lchf har inte detta problemet. Men så blir frågan vad som händer när man går in och ut av ketos och ofta befinner sig i de där 2-4 dagarna..

Men sålänge du käka ok med protein så bör inte dina muskler behöva ta stryk av detta -sålänge inte kroppen prioriterar kroppsegna proteiner framför protein du fått i dig i kosten och det tror jag inte (hade faktiskt en duktig föreläsare en gång som påstod detta, men jag förstår inte hur detta skulle kunna stämma).

Om det ar stressande för kroppen vet jag inte. Levern måste jobba lite extra för att konvertera protein till glukos. Men om detta är så jobbigt eller stressande vet jag inte..

Jag känner inte till att detta skulle belasta binjurarna.. Har du hört någonting om det?

Anmäl
2014-05-16 23:45 #16 av: hemul

Bara två är översatta till engelska. Homo Optimus och den tidigare Optimal Nutrition. Men som sagt, man får inte så mycket kött på benen.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.