Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3622 ggr
maluttan
2014-05-14 21:06

Vill ha något sött

Hejsan, jag har gjort LCHF i 2 dagar nu…och jag kan inte tänka på något annat än söt saker.  När kommer det här att släppa taget om mig?  Om någon annan känner så här, vad gjorde ni?  Finns det något som man kan ge ett förslag på något bra som man kan ta en bit av.  Jag hatar att jag är så här….tänker på skit mat hela tiden….men det är ju lika bra att vara ärlig, och be om hjälp. 

Tack så jätte mycket i förhand!

Annons:
Sarah-S
2014-05-14 21:14
#1

Det är bara att stå ut, det tar olika lång tid för alla

Jag drack ett glas vatten, eller tog fettkaffe. Fett dämpade mitt sötsug

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

maluttan
2014-05-14 21:19
#2

Ja just det, jag läste om det.  Ska kolla runt och se hur man gör fettkaffe. Det kan jag tänka mig kan hjälpa mig. 

Tack Sarah-S

gullan67
2014-05-14 21:34
#3

Mycket fett var tricket för mig med! Det gav inte bara mättnadskänsla utan tog bort suget efter att stoppa i sig något (som tidigare typiskt varit kolhydratrikt).

Det funkar likadant idag (7 år senare), slarvar jag med fettet så blir jag mer sugen på kolhydrater. Äter jag tillräckligt mycket fett tänker jag inte ens tanken på att "fuska" och vill inte heller ha mellanmål.

maluttan
2014-05-14 21:37
#4

Mera Fett! Mera Fett!! Jag får komma ihåg det.  😉

Jag ska kolla runt efter fettkaffe recept, och även göra persiljesmör till maten i kväll.  Det är ju så otroligt gott…och det är mera fett! 

Tack så mycket Gullan67!

Ary
2014-05-14 22:15
#5

Att inte bejaka sockersuget är det enda som funkar också för mig. Börjar jag fuska med socker blir det oftast början till en ond cirkel. Fuskar jag inte till att börja med somnar sockerbegäret till, iaf om jag äter ordentligt. Går jag hungrig eller drar ner för mycket på kcal kommer suget som ett brev på posten. Hur lång tid det tar är nog personligt.

Zolunia
2014-05-14 22:23
#6

Vill bara säga lycka till och kämpa på. Den perioden går över så småningom!

Annons:
maluttan
2014-05-14 22:46
#7

Tackar Tackar…jag hoppas att det går över snart.  2 dagar är klarade, inget sött.  Lite stolt är jag över mig själv, det är svårt ibland att hålla emot och inte äta sött….för mig i alla fall.  Det är därför som jag vill prova med LCHF, jag hoppas att det kan få mig ut ur socker-träsket som jag har varit och trampat i i alla år. 

Ary, du har ju helt rätt, om jag tillåter mig själv att ta en liten bit….så kommer jag inte att klara det här. Jag känner mig. Så tack för det!  Jag antar att jag inte är ensam.

Tack igen alla, jag känner mig gladare och starkare nu efter era svar!

Praefatio
2014-05-14 22:48
#8

För mig brukar det mest akuta sockersuget försvinna efter en till två veckor. Helt och hållet försvinner det förstås inte, men tillräckligt för att man inte ska vrida sig i plågor.

TesseM
2014-05-15 15:12
#9

Detta skrev jag :e maj, då hade jag ätit LCHF sedan 30 april efter min diabetsdom. Nu är det lugnt :D Kan å några skov men ingen ara alls och jättefint blodsocker plus -5kilo på vågen! Håll ut! Det går! "Sjukt är det…Mina celler skriker efter socker och idag är absolut ingen bra dag…Skulle kunna göra allt för en chokladkaka…Jag skulle må så mycket bättre då inbillar jag mig… Jag önskar ingen detta mående av sockerdetox…Idag känner jag mig deprimerad och lite (läs mycket) choklad skulle dämpa ångesten…Sjukt som sagt, som vilket drogberoende som helst…Begäret och avsaknaden av det vita… giftet som gjort mig sjuk gör att jag nu har tokont i kroppen, sockerdricka i benen, kramp i vaderna, jag skakar och darrar och har huvudvärk och öronsus och det kryper i hela kroppen, mest av allt mår jag så jävla ILLA…Va fan! Jag vet att det är övergående men just nu känns inget värt något…Mornarna är värst…Den som inte har problem med detta kan nog inte förstå…Jag söker inga sympatier, vill bara berätta hur sjukt det är och hur starkt det påverkar mig…Det har inget med "dålig karaktär" att göra men jag känner en sådan jävla sorg över att inte äta godis och choklad samtidigt som jag känner en sorg över att det gjort mig sjuk tillsammans med andra bidragande orsaker…Skrämmande hur fast jag egentligen är…Men jag ska kämpa på och hålla ut…Men som sagt ingen bra dag idag…"

TesseM
2014-05-15 15:14
#10

5:e maj ska det stå :D

Layza
2014-05-15 16:12
#11

Bitten Jonsson som skrivit Sockerbomben i din hjärna vet allt om detta. Googla på henne.

Lycka till!

maluttan
2014-05-15 20:04
#12

#9 TesseM… Det är som om jag skrivit det själv.  Helt ärligt så är det en drog för mig.  Spelar ingen roll om jag är skit mätt på mat, och kan igentligen inte ära en bit till….så skulle jag kunna sluka i mig en stor choklad kaka, utan problem.  Och även att jag vet att jag kommer att må apa efter, så vill jag ha den. 

3e dagen nu, och jag kan inte säga att det har blivit lättare. Jag vill bara ha söt saker.  Men jag ska göra allt jag kan för att låta bli.  Jag vill så jätte gärna kunna säga nej, och mena det, till godis. 

#8…jag har läst av andra att det verkar vara runt 2 veckor som det kan lätta lite.  Så jag hoppas att jag är en av dom. 2 veckor kan jag hålla ut.  Jag måste säga till mig själv VARJE DAG att godiset kommer inte att försvinna, det kommer att finnas i affären i morgon oxå, så var stark och håll emot!!!  Det är en fight varje dag.

#11…. Jag ska kolla up Bitten Jonsson, tack så mycket för det info!!!

Jag provade Fett Kaffe i går, men kaffe, smör och kockosolja…men min mage höll på att explodera, det funkade inte för mig.  Jag får kolla och prova mig fram och se vad som passar mig. 

Tack igen så jätte mycket för alla svar!

TesseM
2014-05-15 21:01
#13

Heja heja :D

Annons:
Ary
2014-05-15 23:02
#14

Kokosfett får man börja med liten mängd och sedan trappa upp långsamt. En halv till en hel tesked i början…

Funkar inte ordentligt med mat mot suget alls?

Heja på er. Med tiden kan det verka som att godis inte är lika gott, men sant inte så här i början. Jag slutade tex röka för 22 mån sedan och jag mår lite illa tom. när någon röker nära mig, magiken är borta..

maluttan
2014-05-15 23:24
#15

Ary, jag tror ärligt talat att mat funkar bra. Men att det är min hjärna som fortsätter att tro att jag behöver söta saker.  Det är vana som gör att jag vill ha godis.  Men jag känner mig stark nu, jag vill, vill, vill göra det här!!! Jag vill känna det där lugnet som folk pratar om, jag vill ha en mage som inte är stinn och spännd och gör ont. Jag vill gå ner i vikt….122 kilo…ush fy.  Jag vill känna mig stolt över mig själv…i stället för besviken och äcklad varje kväll efter jag tänker på vad jag ätit varje dag.  

Jag ska prova igen med kokosfettet, inte i dag, men snart.  Och jag ska prova en liten plutte bit i kaffet.  Och sen hoppas att det funkar.  För jag älskar den smaken!

Och GRATTIS till att sluta röka. Själv är jag nere på 2 cigg om dagen.  Men hoppas att ju mera jag går ner i vikt och ju mera jag är stolt över mig själv, så kommer jag att vilja sluta totalt.

Ary
2014-05-15 23:35
#16

Grattis 2 cigg är ju bättre än 15 eller hur många det var innan. Har gått ner 24 och vill gå ner 10-15 kg till. Mina viktproblem minskade def med lchf och jag insåg snart att röka gjorde mig inte smalare vid ngt tillfälle. Däremot var röksluten en jojobantning utan like. 12 kg + på 4 mån var inte kul. 🤦‍♂️ Sedan kom lchf/lowcarb, 😉 då minskade faktiskt röksuget i samma veva. Dock är det ingen "mirakelkur" en del av jobbet får man allt göra själv. 🙂

Zolunia
2014-05-16 05:11
#17

#9 Tack för att du delade med dig av detta. Nu var det ett tag sedan jag var där själv, men din beskrivning tror jag passar alla oss som levt på godis och choklad dagligen. Till TS, kämpa på! Jag känner på mig att du kommer att klara detta. Du verkar vara mycket målmedveten och ha en stark motivation. Kämpa kämpa!

Kajak11
2014-05-16 11:13
#18

Har du kollat peanut butter…en tesked…när du har sötsug?

maluttan
2014-05-16 22:21
#19

Hejsan Hejsan, #18 jag har peanut butter hemma, och det kommer nog att komma ut snart.  Jag försöker att hålla mig så länge jag kan utan att ta till något.  

Ary, tackar, 2 cigg är okay.  Men det kommer att bli skönt när man kan lägga ner det helt.  Jag har kommit över det där med att alltid behöva tänka på om man har ciggen med sig om man går utanför huset, det är skönt.  Men det som allt annat, är något som man får jobba på.

Jag har varit jätte duktig och jag är faktiskt stolt över mig själv, att jag har klarat av att inte äta kolhydrater.  Det var lite jobbigt i går kväll, jag tyckte nog att allt som jag fick äta, blev lite slimigt….yuck… Men så köpte jag mig en påse fläsk svålar och tuggade på, och då blev saker bättre.  I kväll så ska jag laga kycklig och cole slaw…det blir gott!!

Ha en härlig helg alla!!

: )) kram
2014-05-17 17:15
#20

Just nu dricker jag varm lchf choklad - mandelmjölk med lite kakao i och stevia. Det är en sådan räddare i nöden!!

Hjärta

Annons:
Kajak11
2014-05-18 21:52
#21

jag använder peanutbutter som smörmedel om det fattas fett, och sedan gir det lite mättnad i magen. Har en ovana med för mycket nötter för tiden då jag skall dra mig undan för ost…ett tak.

Mandel smör och kokostmjölk kan man ochså ta en tesked av:-)

byggarn30
2014-05-19 16:07
#22

Lite hemgjord glass med stevia, kung markattas lakritspulver, lite riven citronzast. lakritspulvret innehåller förvisso kolhydrater men väger inget. Samtidigt harmonierar det med den lite anisaktiga smaken som stevia kan ha. Massa grädde och äggulor. Nyttigt. :)

Allamanda
2014-05-19 16:33
#23

Jag är också sockerberoende och min erfarenhet är att man ska hålla sig borta från allt sött, inklusive sötningsmedel, eftersom hjärnan går igång av allt sött 🤪

Men om man absolut behöver något att stoppa i munnen, brukar jag göra Ketobollar eller vispa grädde som jag smaksätter med lite kakao el vaniljpulver.

Man blir väldigt mätt av båda och man har inte lust att stoppa något mer i munnen på ett tag 😛

Lycka till!

Manges
2014-05-19 17:14
#24

De gånger som suget dyker på justerar jag det smidigt med en skiva rökt lax, är nog en combo av fetttet samt den kraftiga smaken som sitter kvar en bra stund i gommen ;-)

Praefatio
2014-05-19 18:00
#25

#14 Upplever samma effekt med riktigt vällagrad ost. Det är säkert Sony säger, en kombination mellan fett och kraftig smak!

Upp till toppen
Annons: