Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Börjar bli orolig

2014-05-14 06:59 #0 av: eemj

Jag tror jag har hamnat ur ketos!

På en vanlig dag brukar jag väga mig på morgonen och på kvällen.
Normalt sett sågår jag ALLTID ner uner natten. Har alltid gjort sen jag började med detta i september.

Jag har testat ketostix och dom visar stark färg för ketos. Men ändå händer absolut ingenting med min kropp överhuvudtaget.

Jag vet själv att jag åt för mycket kolhydrater den här helgen som var.

Vad ska jag göra?
Jag äter strikt lchf och tränar varje dag, har jag hamnat ur ketos?

Det enda som händer är att jag går upp i vikt men aldrig ner.
Med eller utan min fasta så som jag gjort var enda månad annars.

Anmäl
2014-05-14 07:09 #1 av: SpurtAnne

"Jag vet själv att jag åt för mycket kolhydrater den här helgen som var.

Vad ska jag göra?
Jag äter strikt lchf och tränar varje dag, har jag hamnat ur ketos?"

Du vet kanske själv vad du behöver göra när du läser vad du har skrivit.

Anmäl
2014-05-14 07:12 #2 av: eemj

Nej det vet jag inte annars hade jag inte skrivigt?
Jag har ätit kolhydrater då och då tidigare men detta har aldrig skett innan. Aldrig någonsin har jag stått still på samma vikt från kvällen innan.

Anmäl
2014-05-14 07:56 #3 av: SpurtAnne

Om du äter strikt och tränar kan du inte ramla ur ketos. Om du äter för mycket kolhydrater på helgen så kan du trilla ur.

Varför du inte går ner är ju ganska svårt att svara på med den knapphändiga informationen du tillhandahåller.
Vad väger du? Hur tränar du? Vad äter du och hur mycket?

Anmäl
2014-05-14 08:03 #4 av: eemj

Jag tränar crosstrainer på högsta motstånd runt 35-40 minuter minst en gång om dagen ibland 2.

Äter 1-2 ggr om dagen varierad kost.. ofdast typ en liten bit köttfärsgratäng och sen senare ett fröbröd.

Jag väger just nu 71.8.

Anmäl
2014-05-14 08:54 #5 av: Inkanyezi

Tre siffrors noggrannhet? Lite realism skulle inte skada.

Om du inte är vääääldigt kort, en och en hal meter eller mindre, så kan du inte vara särskilt tjock, och om du är som de flesta, omkring 165 cm eller längre, så är det inte någon särskilt stor övervikt. En viktnedgång eller uppgång kan man inte se på vägning morgon och kväll, eller att man skulle gå ner under natten om man inte har en precisionsvåg som är placerad på fast underlag och inte flyttas. Helt oavsett om du väger dig så går du ner under natten, men det är väldigt lite.

Variationen för en kvinna i fertil ålder kan vara ganska stor över en månad, och för alla kan variationen över några dygn vara ett par kilo upp eller ner utan att det är något särskilt att oroa sig för.

Viktnedgång vid obetydlig övervikt är sällan särskilt snabb. Ett kilo i månaden är en snabb viktnedgång. Om du har högst tio kilo att tappa så kan det ta ett år, och det syns inte annat än statistiskt över flera månader.

Är det kul att stå och nöta på en crosstrainer?
(Man går inte ner i vikt av det.)

Anmäl
2014-05-14 08:59 #6 av: [Jennifer71]


Hej,

De flesta väger mindre på morgonen än på kvällen oavsett vilken kosthållning de har. Jag tycker du verkar stressad, att väga sig två gånger om dagen, varför+ Jag stycker liksom #5 att du ska ta det på längre sikt. Väg dig en gång varje vecka och vid samma tidpunkt. Dik kosthållning ska sedan vara en sådan du vill hålla "retsen av livet", träna för att det gör dig gott, hets ger sällan bra resultat.

Anmäl
2014-05-14 09:04 #7 av: eemj

Jag vet hur jag brukar stå till..
Jag har hållit på med det här sen september och då jag väger mig morgon och kväll och varje annan gång har sett att det gått ner antingen den mäng jag gåt upp under dagen eller mer än det så på grund av det borde jag väll veta när vågen står helt still eller inte?

Jag vet att de är något som är fel för såhär har de inte hänt sen jag började i september. Aldrig någonsin. Men nu har det varit såhär i 2-3 dagar på raken. Så någonting är fel imot hur det var en vecka sen.

Då mina ketostix ger utslag så känns det ännu mer konstigt.

Jag är 170 och har hitintills gått ner runt 33kg sen jag började.
Jag går ner 10 kg på ungefär 1-2 månader, inte ett år.

Anmäl
2014-05-14 09:20 #8 av: Inkanyezi

Jag menar verkligen allvar om det där med realism.

Att väga sig morgon och kväll och tro på viktnedgång av flera kilo i månaden vid 170 cm längd och omkring 70 kg vikt är verkligen orealistiskt och verkar mycket stressat. Jag skulle nog tycka att det verkade lite stressat att stå och nöta på en crosstrainer trekvart också i hopp om att snabba upp den eventuella nedgången.

Inse att du inte har en stor övervikt, och försök förstå vilken vikt som är rimligt att nå, om du nu är så centrerad vid vad du väger.

Ännu bättre kan vara att göra dig av med den där vågen eller åtminstone ställa undan den och inte ta fram den alltför ofta. Kanske en gång i månaden eller så.

Du borde snarare inrikta dig på att må bra än på att gå ner i vikt. Vikten är mest en siffra, och allt som väger är inte fett eller skadligt. Däremot kan det vara skadligt att stressa upp sig över vikten, eller att den inte går ner synbart över en månad. Det är helt normalt.

Jag ser det som rimligt att du går ner högst tio kilo, och eftersom ditt BMI är strax under 25 är du normalviktig. Det är helt enkelt orimligt att tro på snabb viktnedgång, och det är kanske inte ens hälsosamt att gå ner mycket mer än du redan har gjort.

Ketos behöver inte kontrolleras med stickor, utan det beror helt och hållet på om man har ett överskott av kolhydrater eller inte. Om kolhydraterna ligger lågt, så hamnar man i ketos, så enkelt är det. Därmed inte sagt att man minskar i vikt. Om man äter tillräckligt mycket, så kan man hålla den vikt man har.

Så om du har en fixering kring vikten, kanske du ska fråga om något helt annat än hur du skulle kunna gå ner mer och fortare.

Anmäl
2014-05-14 09:50 #9 av: eemj

"Så om du har en fixering kring vikten, kanske du ska fråga om något helt annat än hur du skulle kunna gå ner mer och fortare."

Det är definitivt inte en fråga som jag har stället här, det enda jag har frågat vad är det som kan ha gjort att det helt säger tvär stopp. Och om det är för det jag åt som extra i helgen hur lång tid tar det innan det rättar till sig igen.

Anmäl
2014-05-14 10:27 #10 av: Lilltilda

#9
Du är normalviktig och då blir kroppen mer ovillig att släppa ifrån sig vikt. 
När jag till mina 177 cm kommit ner till 80 kg så bromsades min dittills snabba viktnedgång hastigt upp och det gick inte alls lika snabbt att gå ner några kilo till. Kroppen var väl nöjd antar jag. Under ett halvår tappade jag några kilo till innan jag landade på en stabil vikt (74 kg +-2 kg beroende på tid i månaden m.m.). 
Jag har sagt det förr till dig tror jag, i någon annan tråd, att du har en för stor fixering vid vågen och att du tenderar att äta galet lite i förhållande till din storlek och dina motionsvanor. 

När jag under viktnedgångsperioden gjorde avsteg från lchf så tog det ca 5 dagar innan viktnedgången kom igång igen, men jag tror inte att den ökade mängd kolhydrater du påstår dig ätit i helgen är orsaken till att vikten uppför sig annorlunda än du är van. 

Anmäl
2014-05-14 10:29 #11 av: bluegoose

Om du överåt kolhydrater i helgen kan det vara så att du har samlat extra vätska i kroppen just nu. Om du nu äter din normala LCHF-kost igen så kommer du sannolikt att kissa ut det extra i dag eller inom de närmsta dagarna.

Sen beror du på hur känslig din kropp är för den här typen av avsteg. En del klarar att släppa loss och ha ätardagar och sen går de snabbt tillbaka till normalvikt eller viktnedgång. För andra kan det ta flera dagar eller rentav flera veckor att komma tillbaka till utgångsläget.

Eftersom du redan verkar ha gått ner mycket i vikt kan det också vara så att din kropp tycker att det räcker nu. Det är vanligt att folk hamnar på platåer, där viktminskningen går långsamt eller upphör helt. I så fall får man 1) ha tålamod och stanna kvar på platån ett tag för att låta kroppen vänja sig, 2) (efter 2-3 månader) analysera sin kost och sin livsstil och börja skruva på olika parametrar (om man verkligen behöver gå ner mer i vikt - men det är en annan fråga).

Om jag vore du skulle jag försöka att inte stressa upp mig alltför mycket (stress påverkar vikten negativt), utan i första hand hålla min vanliga kost utan förändringar i 2-3 veckor och se vad som händer.

Lycka till!

Anmäl
2014-05-14 10:32 #12 av: Inkanyezi

#9 Den frågan kanske du inte ska ställa här, eftersom forumet främst handlar om att äta lågkolhydratkost och få den mesta energin från fett.

Du har inte fått något "tvärstopp", utan du är helt enkelt normalviktig och det är inte rimligt att inom det viktspann som omfattar normalvikt gå ner väldigt fort. Du kan gå ner uppemot ett kilo i månaden, men det är inte säkert att det är lämpligt. Om du bara äter enligt LCHF, och inte bryr dig om att väga dig alls, kanske du går ner några kilo till inom ett år.

Frågan som du har ställt handlar om vikt och ketos. Frågan om ketos är enkel. Man kommer i ketos när man har fett som energikälla och har gjort slut på de mest lättillgängliga kolhydraterna. Men det är inte ett binärt fenomen, utan mer en gradvis övergång. Om man inte har ett överskott av ketoner, kommer de inte i urinen, utan används där de behövs. Ketosen är alltså inget problem, och du kan lugnt sluta med Ketostix. De är en onödig utgift.

Vikten däremot, den är svårare att sia om. Du kanske har upp till tio kilo som du kan gå ner utan att det är direkt ohälsosamt, men mer troligt kommer du inte att gå ner så mycket om du håller dig någotsänär vältränad. Kanske fem kilo, och det kan ta ett år.

Det kommer inte heller att synas särskilt mycket, annat än att om du tränar så får du mer definierade muskler - särskilt musklerna som du tränar.

Att försöka gå ner så mycket att du har ett statistiskt relevant utslag på vågen inom en månad eller ett par är kanske inte hälsosamt.

Vilken målvikt har du tänkt dig? När tycker du att det är okej med "tvärstopp" i viktminskningen?

Anmäl
2014-05-15 06:53 #13 av: AndersAA

Eemj min vän, du märker kanske att du för det mesta får samma svar i det här forumet som hos kostdoktorns, dvs att du måste slappna av lite och inse att en kropp inte är en maskin utan en levande, föränderlig mekanism. Och tur är väl det. Du skapar ett problem som inte finns och oroar dig i onödan.

Du har ju gjort en fantastisk resa och gått ner massor på kort tid! Gläds åt det och acceptera att det inte alltid kan gå spikrakt utan att det kan variera. Om du läst på dessa olika forum, så antar jag att du sett att många har betydligt större problem med platåer och utebliven viktminskning än det du hittills drabbats av.

Var stolt över det du åstadkommit istället för att oroa dig :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.