Annons:
Etiketthälsa
Läst 21001 ggr
starhawk
2014-05-13 10:52

Långtidssocker

Efter ett långtidssocker test har jag fått den preliminära diagnosen diabetes, fler tester skall tas så än är det inte fastställt. Jag undrar om långtidssocker testen påverkas av det faktum att man äter LCHF och hur går testen till egentligen, vad gör dom med blodet som dom tar?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
odezza
2014-05-13 11:19
#1

HbA1c speglar hur blodsockret legat i genomsnitt under de senaste 6-8 veckorna och är ett prov som tas av vården. Det som mäts är hur mycket socker som fastnat på de röda blodkropparna, hemoglobinet. Ju mer socker i blodet under perioden, desto mer fastnar på blodkropparna.

http://www.ssdf.nu/Nyheterutifran/hba1c-pa-nytt-satt.php
Obs! Sidan är senast uppdaterad 2011. Så det nya sättet att mäta på är nog inte så nytt längre

Jag tror inte att långtidssockret påverkas negativt av att man äter LCHF.

"still lost in space and time"

hemul
2014-05-13 11:25
#2

Nej, det kan inte påverka. HbA1c är ett mått på graden av glycosylering av de röda blodkropparna, d.v.s. hur mycket socker som "fastnat" på dem. På så sätt får man ett bild av hur högt sockret legat under några veckor innan. Det är inte som med glukosbelastningstest där man dricker sockerlösning och mäter den akuta reaktionen. Då kan LCHF och medföljande insulinresistens påverka resultatet. Ska du göra ett sådan prov bör du enligt utsago äta 150 g kh i 3 dgr innan.

Beklagar de tråkiga nyheterna. 😕

hemul
2014-05-13 11:27
#3

Sorry. odezza hann posta medans jag skrev.

starhawk
2014-05-13 12:39
#4

Tack för infot!

Hmmmm… 6-8 veckor sammanfaller ju ganska väl med en period då jag "fuskade" rätt friskt, och dessutom klämde jag i mig en banan vid fikarasterna, ni vet rätt gott och framförallt gratis, vi får fruktleverans till företaget två gånger i veckan, tidigare har jag hållit emot men nu blev det en period med bananer, farliga saker det där! Vi får se hur det blir med fastesockret som jag skall ta nästa vecka, det är till att skärpa sig nu!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
2014-05-13 17:51
#5

Du får inte förhöjt långtidssocker för att du äter en banan. Hur högt hade du förresten?

Gud vad jag blir trött på mig själv! Så jäkla svårt att skilja på engelsk och svensk stavning när man skriver på datorn. Varför blir det inte så när man skriver för hand? Skumt det där.

starhawk
2014-05-14 07:52
#6

Nej en banan gör ju inte så mycket skada men tillsammans med mängder av majs, honungsmelon, vindruvor och en och annan ananas är det en annan femma. Vet inte hur högt jag hade, jag skall träffa doktorn den 28 och då får jag väl reda på det, annars frågar jag!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Zepp
2014-05-16 21:36
#7

Själv hade jag 32 i HBA1c senast jag mätte!

Sannolikt så lär om något LCHF ge väldigt lågt värde på just HBA1c.

Annars så vore hela iden med LCHF förfelad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-05-16 21:49
#8

Det var nog inte krishögt då iom att du får vänta på återbesök. Är det alarmerande suger de nog in en på en gång, vad jag har hört ivf.

Tyroidea
2014-05-27 17:43
#9

Är det någon som hört om det kan vara farligt att ha för långt Hba1c?

Förra vintern hade jag lite förhöjt fastesocker (7,5) och doktorn utropade genast att nu har du fått diabetes också! Jag var där för att kolla mina sköldkörtelvärden (har ju hypotyreos). Jag fick gå in till diabetssjuksköterskan som tog långtidssockret och det var 29! Oj oj sa hon. Jag äter lchf sa jag. Det rekommenderar vi INTE här sa hon. själv kraftigt överviktig. (inte jag alltså!) Jag bytte läkare. Nästa fastesocker var 5,3. Du har inte diabetes sa internmedicinaren. Det var ett tillfälligt "stressvärde" pga din sköldkörtel inte funkade perfekt ännu efter doshöjning.

nyttiga_jag
2014-05-27 22:51
#10

Mitt Hba1c sjönk markant när jag började med LCHF, från prediabetiker till icke diabetiker, så det är väl ganska självklart att hur man äter påverkar. Dvs fuskar du regelbundet så lär det synas.

Om man lägger om kosten för så bör det gå minst 6 veckor innan man tar om provet och det var precis vad man gjorde med mig.

Prov 1, Vecka 1, uruselt, innan LCHF.

Prov 2, vecka 7, bättre, 6 veckor på LCHF

Prov 3, efter 4 månader, strålande, 4 månader på LCHF

starhawk
2014-05-28 10:50
#11

Nu har jag varit hos doktorn och tittat på värdena första långtidssockret var 59 nästa, två veckor senare, var på 50 men fastesockret var på 8,2 så diagnosen var diabetes! Han nämnde att alternativen var tabletter eller kost och motion, själv tyckte han att kost och motion var det lämpligaste valet. Själv vägrar jag totalt tabletter, dom stressar dom langerhanska öarna så att dom dör och sen blir det sprutor, han hade inga invändningar mot den beskrivningen utan höll helt med. Han erbjöd även ett samtal med en diabetessköterska efter en viss tvekan gick jag med på det, även om det bara blir en gång så kan det vara matnyttigt menade han, jag fick även en internetadress som jag skall kolla. 

Skall bli intressant att se vad diabetessköterskan säger och hur hon ställer sig till min intention att bota den här diabetesen med strikt LCHF

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
2014-05-28 10:58
#12

Beklagar verkligen. Du är faktiskt den andra jag hör som får diabetes på LCHF. Hur det gick med den första personen vet jag tyvärr inte, hon försvann strax efter beskedet.

nyttiga_jag
2014-05-28 12:01
#13

Vet att mitt första fastevärde var på 8,1 och det var då de ville att jag skulle ta alla andra prover, vilket jag gjorde efter en vecka och då var mitt HbAc  56 med fastesockret på 6,4 (innan LCHF) och att det på 6 veckor sjönk till 42 resp. 6.0 för att sen bli 38 (inget fastesocker togs)

referensvärden är 27-42, så på 6 veckor gick jag ifrån att vara diabetiker till att ligga inom de normala värdena!

Annons:
nyttiga_jag
2014-05-28 12:08
#14

#12 Nu har Starhawk inte levt på LCHF riktigt. I inlägg #6 skrevs "Nej en banan gör ju inte så mycket skada men tillsammans med mängder av majs, honungsmelon, vindruvor och en och annan ananas är det en annan femma. Vet inte hur högt jag hade, jag skall träffa doktorn den 28 och då får jag väl reda på det, annars frågar jag!"

Man kan väl ändå inte dra slutsatsen att Starhawks har drabbats av diabetes pga att äta LCHF?!

Mängder av majs, honungsmelon, vindruvor m.m ingår i alla fall inte i min definition av LCHF :-)

När någon säger att de äter LCHF och får höga sockervärden och blir klassad som diabetiker så skulle i alla fall jag vilja veta exakt vad dom ätit! Det är väldigt många som tror de äter LCHF men som inte riktigt fattat var kolhydraterna gömmer sig.

Det skulle vara intressant vad värdet blir om TS skulle skippa allt detta och äta LCHF med max 10 E% kolhydrater!

Min personliga åsikt! Hoppas jag inte klampar på nåns tår, för det är inte meningen :-)

starhawk
2014-05-28 12:50
#15

#14: Jag har faktiskt hållit mig till LCHF men periodvis fuskat en del, den senaste perioden rätt grovt så jag har knappast fått diabetes för att jag käkat LCHF. Men nu får det bli andra bullar, dvs inga bullar 😃

Jag får se till att skärpa mig och käka riktig LCHF i fortsättningen och inte den ganska frikostiga variant jag tidvis ägnat mig åt. Så oroa dig inte för mina tår, vi är inne på samma linje där!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
2014-05-28 12:54
#16

#14 Det var ju som jag uppfattade en kortare period bara. Jag sa inte att han drabbats av diabets p.g.a. LCHF. Jag bara konstaterade att han drabbats av det fast han äter LCHF. Det är viss skillnad.😉

Också intressant tycker jag. Innan det hände tjejen jag berättade om trodde jag faktiskt inte att det kunde hända.

Zepp
2014-05-28 17:00
#17

Inkan råkade ut för samma sak.. och det gick över! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyttiga_jag
2014-05-28 19:48
#18

#15, om den senaste perioden är nån vecka av de 6-8 veckorna som långtidssockret mätts på så är det ganska självklart att det visar sig.

Jag tycker du ska hålla en strikt LCHF-diet i 6 veckor och sen ta om proverna innan du börjar äta tabletter och ens diskutera det med diabetessköterskan.

 Det är en enorm morot och sporre att ha, att man kan äta sig från diabetes! För mig var det det i alla fall!

#16, alla har olika uppfattningar om vad kortare perioder innebär. Om det är några veckor i perspektivet flera år, är en sak, men när det gäller långtidssockret så handlar det om i förhållande till 6-8 veckor.

#15 Håll oss underrättade med vad som händer med ditt sockervärde om du nu kör stenhårt, och kräv att få göra om det efter 6 veckor! Det borde VC vara intresserad av !

Lycka till!

starhawk
2014-05-28 21:12
#19

#18: Diabetessköterskan är inbokad till den 4 juni. Några tabletter blir det inte fråga om, på den punkten är jag orubblig. Långtidssockret kommer säkert gå ner till "normala" nivåer efter sex veckor men fastesockret är en annan femma det visar ju klart på diabetes 2 dvs insulinresistans hur lång tid tar det att normalisera det och hur strikt LCHF krävs är dom frågor som rör sig i mitt huvud, nån som vet?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2014-05-28 21:29
#20

Det är postprandialt blodsocker eller glukosbelastning som säger mest.

Fastesocker kan bara vara en indikation.. HBA1c är dock ett tecken på högt blodsocker.

Många diabetiker har ett bra fastesocker.. men värdelöst postprandialt socker samt oftast kasst HBA1c.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tyroidea
2014-05-29 10:36
#21

Zepp, vet du något mer om relationen mellan diabetes typ2 och hashimotos sjukdom? Det verkar finnas en ökad risk för diabetes när man har hypotyreos och i mitt fall även glutenintolerans. Kanske för att alla tre är autoimmuna sjukdomar? Jag har ju inte några andra riskfaktorer för diabetes. Har alltid haft mycket muskler och ej varit överviktig.

Zepp
2014-05-29 14:00
#22

Ja såtillvida att högt aktivt T3 krävs för att hantera högt blodsocker, vilket ofta leder till hyperinsulinemi.

Dvs högt värde av aktivt T3 och lågt rT3 är en av symptomen på prediabetes/metabolt syndrom.

Det är när tyroidhormoner inte hänger med längre som man får diabetes.. dvs då kan du inte längre utsöndra de mängder insulin som krävs för att hålla blodsockret i schack!

Vi har som regel i västvärlden extremt höga nivåer av aktivt T3!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tyroidea
2014-05-29 14:03
#23

Men borde då alla diabetiker få levaxin?

Zepp
2014-05-29 14:46
#24

Nä.. lika lite som att alla diabetiker skall pumpa på med mer insulin!

Diabetes betyder att man har problem att hantera blodsocker.. varför första åtgärd är livsstilsföränding.. dvs dra ner på sådant som blir till blodsocker.

Typ 1 behöver som regel alltid ta insulin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tyroidea
2014-05-29 14:50
#25

I mitt fall hade jag ätit GI i 10 år innan jag fick hypotyreos, gissar att alla grova vetefibrer inte var så bra för en glutenintolerant!

Sen blev jag akut sjuk och fick ett TSH på 30! Gränsen går vid ca 4. Jättelågt både T4 och T3 samt höga antikroppar.

Zepp
2014-05-29 15:56
#26

Glutenintollerant tror jag inte det finns något som heter.. däremot finns Celiaki.. vilket är autoimunt.

GI är rätt ovesäntligt.. iomed att det bara är en delmäng av GL!

GL är det som spelar roll.. och då kan man äta sådant som har högt GI.. bara man håller ner mängderna!

Och sen så är det lika med hypotyreos.. man vet inte riktigt varför det uppstår.. förutom jodbrist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tyroidea
2014-05-29 18:32
#27

Celiaki är det korrekta medicinska ordet ja, men likafullt är man glutenintolerant, ej fel term! I mitt fall diagnosticerat! http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Det jag menar är jag fick denna sjukdom trots att jag inte åt vitt mjöl etc som höjer blodsockret. 2003 var inte lchf särskilt stort. Jag läste Blodsockerblues av Paulun och tog omedelbart bort juice, vitt mjöl etc.

Annons:
starhawk
2014-08-26 16:04
#28

Jag träffade diabetessköterskan två gånger där i Juni, första gången var allmän genomgång och det var då jag såg hur behandlingen är upplagd. Det är inte fråga om att minska på sockret inte utan dom håller en ganska hög nivå men stabil, inga svängningar. Det är väl därför det går som det går med dom stackars patienterna. Jag deklarerarde klart att jag istället tänkte bota min diabetes. Hon körde mantrat att har man väl fått diabetes så har man det resten av livet, att jag påpekade att många de facto hade botat diabetesen rubbade inte hennes ståndpunkt. Hon försökte redan vid det tillfället trycka på mig en blodsockermätare men jag vägrade, skall jag bota min diabetes hade jag ingen användning av den och jag har sett diabetikers sönderstuckna fingrar och såna vill jag inte ha. Vi bokade in ett andra besök för "fotinspektion". Vid fotinspektionen visade det sig att mina fötter var utan minsta anmärkning. Hon kommer att kalla mig nån gång i oktober för ögonbottenundersökning, ett gäng från Huddinge sjukhus kommer på besök då.

Igår var jag på uppföljningsbesök med ny läkare (den gamla har gått i pension) och då var långtidssockret 42 vilket innebär att jag är nedanför strecket, läkaren påpekade att jag måste fortsätta med min kost annars "trillar jag dit" igen vilket jag förstås redan visste. Långtidssockret kommer att gå ner ytterligare eftersom jag under perioden käkat massor av kräftor och varje gång ingick det fyra rostade brödskivor, men den perioden är över nu, dessutom käkade jag dagligen två ägg på två rostade brödskivor, men nu har jag övergått till göra en omelett av äggen istället, har beställt en pannkakslagg som skall göra vändningen lättare.

Så nu kan jag sälla mig till skaran av folk som botat sin diabetes med LCHF!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: