Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Aptitförlust

2014-05-12 19:02 #0 av: Hungerflickan

Ibland drabbas jag av perioder där mat känns motbjudande. Framförallt nyttig lchf-mat. Och dessa episoder brukar vara 1-2 veckor, tills jag slutligen tvingar mig att äta bra mat.

Det enda som känns ok att äta under dessa perioder är snacks, rostat bröd och pommes med ketchup för att dra några exempel. Kött är helt otänkbart. Växer i munnen om jag tar en tugga fläskfilé tex.

Det händer ungefär en gång varannan månad. Har en sån period nu. Har inga andra symptom. 

Har ni några teorier om varför det blir så här? Jag finner ingen rimlig lösning. Det är trist att tappa aptiten för nyttig mat. Men äta bör man och äter man inte orkar man inget.

Anmäl
2014-05-12 19:12 #1 av: Kajak11

Jag tror du kanske har ätit för strikt. Lägg till fler grönsakor..enstaka morötter? alltså "bra" kolhydrater. Vet inte om du äter grönsakor nu? Kanske du har lite kött och fett trötnad? Jag äter ovenjords grönsakor men har ibland nog av grädde och smör. Äter mindre smör och grädde än det första året på LCHF vill jag tro.

Anmäl
2014-05-12 20:12 #2 av: odjuren

Följer!
Har själv samma problem, dock inte lika ofta... de enda jag får i mig är godis o andra onyttigheter

Anmäl
2014-05-12 22:12 #3 av: Hungerflickan

#1 Jag äter inte strikt. Tränar mycket och äter lite frukt, potatis och mkt mejerier. Någon skiva glutenfritt bröd dagen innan veckans hårdaste pass. Håller vikten. 

#2 Då hoppas vi på att få svar på våra åkommor Skrattar.

När du nämnde godis och andra onyttigheter måste jag erkänna att.. Idag var jag på spinning. Orkade lika mycket som vanligt.. Försökte få i mig lite fläskytterfilé med bea och stekta champinjoner + lite stekt potatis efteråt. Tog ett tag att laga, och jag hoppades att aptiten skulle dyka upp nånstans under tillagningen. Normalt min favoriträtt.. 

Allt ligger i kylen nu och jag sitter här med en skål sockerfritt godis och en skål popcorn. Är inte hungrig, inte törstig, inte trött. Det är som om hjärnan och förståndet vill äta men kroppen stöter ifrån allt som är hälsosamt och mättande.

Kan det vara så att jag har ätit för mycket under en tid och kroppen säger ifrån att den inte behöver så mycke mer nu på ett tag?

Anmäl
2014-05-12 22:13 #4 av: Hungerflickan

Hungerflickan har aptitförlust

Nästan lite roligt Förbryllad

Anmäl
2014-05-13 08:36 #5 av: odjuren

Mmm jag har varit påväg tillbaka till gamla ätbeteenden med mitt godis!! Trott att de varit för att jag valt ensam hemma men fått samma bekymmer även när gubben är hemma!
Känns inte bra att de blir så!!

Men jag är nästan helt tillbaka i mina bra ätbeteende.. älska lchf!!!

Anmäl
2014-05-13 08:54 #6 av: Sindri

Om du inte känner för kött och vill "lura" kroppen att få i sig lite nyttigt så pröva äggmjölk med kakao!

1 ägg (ev. + en äggula), 1 tsk-msk kokosfett, 1 tsk-msk smör, 1 tsk kakao, ev. lite stevia eller sukrin+vaniljpulver. Grädde efter behag.

Häll på kokande vatten och mixa. Smakar som vanlig chokladdryck, men är betydligt nyttigare.

Kakaon kan bytas ut mot t ex avocado, lite spenat och/eller grillad squash.

Det kan vara ett sätt att lotsa över kroppen på nyttigare mat.

Anmäl