Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Kalorier och förbränning

2014-05-08 21:37 #0 av: Hungerflickan

Vet att jag tagit upp något liknande förut men är nu extra nyfiken på kaloriernas betydelse om man vill minska i fettvikt. 

Jag har aldrig räknat kalorier. Är helt enkelt dålig på matte. Så jag undrar lite om hur man kan bränna fett på bästa möjliga logiskt-tänkande-sätt.

Så jag undrar..

1. Hörde nåntans att "det är när man är hungrig som kroppen tar av fettet". Men samtidigt har jag hört att svält gör att man bränner mindre. vilket leder till sämre förbränning och en kropp som inte vill förbränna. Vad är mest sant? Man vill ju inte gå hungrig i onödan.

2.  Vad är effektivast för att förbränna fett: Minska kolhydraterna så mkt som möjligt eller att minska kaloriintaget om man samtidigt äter liberal lchf? Känns lite väl hårt att kombinera både reducerat kolhydrat och kaloriintag.

Vad säger ni som vet? Eller tror er veta :)

Anmäl
2014-05-08 21:45 #1 av: Lia

På nummer 1 skulle jag svara: ät dig inte proppmätt! Ät när du är hungrig, i lagom mängd.

Sen på nummer 2 så låter det som om du beskriver samma sak, för hur ska du kunna skära ner på kolhydraterna utan att öka på protein, tex? Förklara lite mer.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-05-08 22:01 #2 av: Kajak11

För fettförbränning måste du skära av kolhydraterne om "brasen skal brinna". Annars tar kroppen av kolhydraterne först då det är lättare att förbränna dom. Alltså inte båda mycket fett och mycket kolhydrat på samma tid, då läggas extra vikt till. Mätnadskänslan kommar på fett och protein. Men om du mäter kalorier och vill ha färre kalorier då är det kanske ett 5:2 uppläg der funkar, då kroppen inte enbart går på 500 kcal om dagen, men bara enstaka dagar i veckan.  då kan man äta mer dom andra dagar. Men inte börja på den för din krop har vänjat sig til LCHF om det är den kosten du vil följa. Det rekomanderes inte att börja på den heller om man har hatt ätstöringer.

Om man varje dag äter 500 kcal då blir det för lite och förbränning störas och muskler försvinnar.

Det var en hellt praktisk kommentar.

Anmäl
2014-05-08 22:16 #3 av: Zolunia

Angående svält så tar det ca. 60 timmar av svält för att kroppen ska sänka sin förbränning. Min erfarenhet är att svält eller hunger är onödigt då man går på lchf. Vill man boosta sin viktnedgång så kan man nolla kolhydraterna ett par veckor och se vad som händer. Att räkna kalorier och gå på liberal lchf kräver mer eftertanke och självdisciplin och det är inte säkert att man klarar av att gå ner på det. Själv mixtrar jag med detta då sockersugsmonstret dog för länge sedan samt har jag magkatarr som gör det svårt att äta så stor andel fett som när man nollar. Tycker det går bra. Går ner ca 0,5kg varannan vecka. Lagom för mitt liberala lchf. När magkatarren lugnat sig ska jag återgå till "äkta" lchf... (Vad det nu än är)
(Jag har dock valt att vid flera tillfällen fasta i 10 dagar i sträck, med syftet att minska magsäcken samt avgifta kroppen.)

Anmäl
2014-05-09 05:18 #4 av: jiim

Vill kommentera punkt 2:
Du skär framför allt ner på kolhydraterna för att du ska dämpa hungerkänsla och sötsug.

Det gör att det blir DU som bestämmer när du ska äta och inte hungern/ätberoende/sötsug osv.

Anmäl
2014-05-09 08:24 #5 av: Sarah-S

Bästa sättet att bränna fett är att hamna i ketos, och det gör man genom att plocka bort kolhydraterna så att kroppen istället går över på fettdrift

http://www.jonasbergqvist.se/sidor/fettforbranning-och-ketos/

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-05-09 11:42 #6 av: Dollan

Jag kör 5:2 och äntligen har min vikt börjat minska. Ca 4 kg sedan börja av mars. De dagarna jag äter mera så äter jag liberal LCHF. Jag märker de dagar som jag jag äter mindre att min urin har en annorlunda doft. Jag antar att det beror på att jag är i ketos. Jag väger nu 67 kg, började på 71 kg. Planen är att jag ska gå över till 6:1 när jag känner mej nöjd med min vikt och jag tror att det blir runt 65 kg. Jag är kvinna, 59 år och längd 169 cm. Jag har ätit LCHF i ca 3 år och mår bra av det, även om den förväntade viktnedgången inte kom igång ordentligt förrän med 5:2. Jag är inte helt strikt de dagarna jag äter mindre utan drar bara ner på maten rejält.

Anmäl
2014-05-09 15:33 #7 av: Zepp

"1. Hörde nåntans att "det är när man är hungrig som kroppen tar av fettet". Men samtidigt har jag hört att svält gör att man bränner mindre. vilket leder till sämre förbränning och en kropp som inte vill förbränna. Vad är mest sant? Man vill ju inte gå hungrig i onödan."

Grejen med LCHF/ketogena dieter/lågkolhydratkost.. är att man som regel slipper att vara hungrig iomed att man har lättare att bränna fett från depåer.. iomed det så kan man om det vill sig väl äta färre kalorier.. utan hunger/svält!

"2.  Vad är effektivast för att förbränna fett: Minska kolhydraterna så mkt som möjligt eller att minska kaloriintaget om man samtidigt äter liberal lchf? Känns lite väl hårt att kombinera både reducerat kolhydrat och kaloriintag."

Skit i vad som teoretiskt är mest effektivt.. det är alltid svält/kalorirestriktion.. koncentrera dig på vad som fungerar för dig i långa loppet.. där du kan äta god mat utan hunger och som leder till normaliserad vikt och god hälsa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.