Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Den moderna människans fysiska förfall

2014-05-06 16:31 #0 av: Robb

Det här blir iaf jag taggad av att läsa! Inspiration för att slänga ut all mjölmat, stänga av sin smart phone och sticka ut och träna!

http://www.outsideonline.com/fitness/bodywork/the-fit-list/How-Far-Fitness-Has-Fallen.html

Anmäl
2014-05-06 17:22 #1 av: Kajak11

Ja cutt ut skrivbordet:-) och tekniske finesser.
Tankar: Visp din grädde i hand och lev simple living....då upptäckar man hur svårt ett vardagsliv var för bara typ 50 år sedan. Det tok hela dagen att göra maten och huset i ordning...Eller hur? Och sedan var det vedklyvning efter att veden var häntat in. Och odling....inte mycket muskel försvinnande där.

Anmäl
2014-05-06 18:44 #2 av: goliath

Thank god att det inte är som förr säger jag bara ;)

Anmäl
2014-05-06 21:08 #3 av: Kajak11

Ja Goliath. Det är tankaväckande.....pratat med en mand gör 14 dagar sedan. Han kunde berätta om en granna på 91 år som inte hade vatten indragen och fortfarende hämtade vatten i elven och klyvade ved. Hans stuga var liten. Han avled i vintras nästan 92 år! Hann inte komma på åldershem någonsinde:-) Respekt.....

Anmäl
2014-05-06 22:51 #4 av: Sindri

#2 av goliath 

Ja, det säger nog många av oss. Men vad säger våra kroppar......

Anmäl
2014-05-06 23:34 #5 av: goliath

Jodå.. Jag ser absolut poängen kajak och sindri! :)

Men levde man längre och var friskare förr? Verkligen? Man hade inte de sjukdomar vi har idag, men man hade andra sjukdomar. Sjukdomar man kunde dö av då, som vi enkelt botar idag tack vara medicinska framsteg eller som inte ens existerar längre pga vacciner. Och vi fryser inte ihjäl idag tack vara teknologiska framsteg.. Vi dricker inte förgiftat vatten.. etc..

Anmäl
2014-05-07 00:25 #6 av: hemul

Nä, och därför är vi degenererade, därför att det svaga överlever. Se på oss här bara! Skrattar

Intressant läsning. Lite konstig inledning på artikeln bara med tanke på innehållet, att jordbruket gjorde oss svaga. "If you were to cross paths with one of your farming ancestors". Pre farming hade varit klatchigare, tycker jag!

Anmäl
2014-05-07 01:17 #7 av: goliath

"Nä, och därför är vi degenererade, därför att det svaga överlever. Se på oss här bara! "

Skrattar

Har du sett filmen Idiocracy??

Spana in öppningsscenen på filmen! Say no more ;)

Anmäl
2014-05-07 01:44 #8 av: hemul

Ja, men jag minns den inte så väl.

Anmäl
2014-05-08 06:42 #9 av: Kajak11

Jag får titta film...det blir när lite mer tid.
Ja visst var det in nte vara goa gamla dagar förut men jag är inte säcker på att genomsnittrt av moderna folk har en dtärk benstomme i dag om inte de tränar eller annat. Förut var alla stärka...ungar kan fortfarande bära tunga vattenkar men på spinkiga armar...dom är vana att arbeta. Inte lycka nä men gir tankar... nu ser man plufsiga unga med hög fettprocent som inte kan promenera särskilt mycket. Inköpsvagn använda som rollator av medelålders i köpcentre...ja you name it.

Anmäl
2014-05-08 11:26 #10 av: hemul

Tjockisar har stark benstomme, speciellt i benen, därför att vi belastar den hårdare än andra, även om vi inte går så långt. Sägs det ivf.

Anmäl
2014-05-08 19:17 #11 av: Kajak11

Hoppas inte jag har trampat i klaveret med kommentaren men jag har upplevt landsbyflickor i Indien med magra armar lyfte vattenkar som inte ens jag kunde lyfte...och på andra sidan upplevt att den lilla promenad på 45 min som vi brukar att ta kändes som en mycket mycket långt av folk vi vet kan promenera....och dom är yngre än oss...och inte tyngra...speciellt.

Anmäl
2014-05-08 20:35 #12 av: Kajak11

Goliath...Idiocracy...ja är det verkligen 500 år framme? Ja......kanske 100 år fram i tiden? Bra film...

Anmäl
2014-05-09 01:31 #13 av: goliath

hehe.. har du sett den? Ja, det är en skojig film det där.. Älskar öppningsscenen ;)

Det där skulle nog lätt kunna vara om 100 år bara :)

Anmäl
2014-05-09 02:07 #14 av: hemul

Måste nog se om den och fräscha upp minnen. Tror jag har den.

Anmäl
2014-05-09 02:14 #15 av: goliath

haha ja gör det hemul.. Men du måste ta den för vad den är ;)

gillar han som sitter och ser på skräp-tv och kastar i sig chips och skit.. Det visar sig att fåtöljen har en inbyggd toalett så att han ska slippa resa sig från den överhuvudtaget haha

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.