Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2347 ggr
Trollbus
5/4/14, 8:11 PM

för bra för att vara sant? spagetti svarta bönor

Jag köpte dessa:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/svarta-bonor-spagetti-200-gram

Otroligt gott. Nästan så gott att jag blir misstänksam. Tittade på en påse svarta bönor på coop. Där stod det 60g kolh/100g. Hur i hela världen kan man då göra spagetti av dessa bönor som bara har runt 16g/100g? Finns olika sorters bönor, eller försvinner kolydraterna i processen?

Någon som vet?

Annons:
Ary
5/4/14, 8:32 PM
#1

Låter det för bra för att vara sant är det allt som oftast för bra för att vara just sant….. 😈

hemul
5/4/14, 9:28 PM
#2

Det kanske avser kokt tillstånd?

Trollbus
5/4/14, 9:44 PM
#3

Det står inget om att det skulle gälla kokta. Bara näringsvärde per 100g. Det brukar ju vara näringsvärdet i den form man köper den som står på paketet om inget annat nämns.

[Annamaja27]
5/5/14, 10:57 AM
#4

Jag antar att man gör pastan av kokta bönor. Då innehåller de ca 15g kh/100g.

vilket de även borde göra när du äter dem.

Zepp
5/5/14, 9:21 PM
#5

Oså har pastan dubbelt så mycket protein än bönorna! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trollbus
5/5/14, 9:45 PM
#6

Pastan är alltså torkad och borde ha högre koncentration av alla näringsämnen.

Jag åt ca 100g igår och idag har jag jätteont i magen, så jag misstänker att kolhydraterna inte stämmer alls. 

Jag har mailat företaget som säljer dessa i sverige och fick detta svar:

"Eftersom det är så stor skillnad på uppgifterna så kommer vi att skicka för analys även här i Sverige. Kan hända felmätt från vårt andra analysbolag, eller kan hända ren slentrianuppgift hos annat märke. Jag ber att få återkomma till dig om det här om ett par veckor."

Jag har sett att den här spagettin säljs på flera ställen som ett lågkolhydratsalternativ, så många kan ha blivit lurade. Bra att de kollar upp det!

Annons:
Krobb
5/5/14, 10:00 PM
#7

Posta gärna resultatet av deras analys när/om du får det av dem! 😉

Upp till toppen
Annons: