Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

för bra för att vara sant? spagetti svarta bönor

2014-05-04 20:11 #0 av: Trollbus

Jag köpte dessa:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/svarta-bonor-spagetti-200-gram

Otroligt gott. Nästan så gott att jag blir misstänksam. Tittade på en påse svarta bönor på coop. Där stod det 60g kolh/100g. Hur i hela världen kan man då göra spagetti av dessa bönor som bara har runt 16g/100g? Finns olika sorters bönor, eller försvinner kolydraterna i processen?

Någon som vet? 

Anmäl
2014-05-04 20:32 #1 av: Ary

Låter det för bra för att vara sant är det allt som oftast för bra för att vara just sant..... Djävlas

Anmäl
2014-05-04 21:28 #2 av: hemul

Det kanske avser kokt tillstånd?

Anmäl
2014-05-04 21:44 #3 av: Trollbus

Det står inget om att det skulle gälla kokta. Bara näringsvärde per 100g. Det brukar ju vara näringsvärdet i den form man köper den som står på paketet om inget annat nämns.

Anmäl
2014-05-05 10:57 #4 av: [Annamaja27]

Jag antar att man gör pastan av kokta bönor. Då innehåller de ca 15g kh/100g.

vilket de även borde göra när du äter dem.

Anmäl
2014-05-05 21:21 #5 av: Zepp

Oså har pastan dubbelt så mycket protein än bönorna! Förskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-05 21:45 #6 av: Trollbus

Pastan är alltså torkad och borde ha högre koncentration av alla näringsämnen.

Jag åt ca 100g igår och idag har jag jätteont i magen, så jag misstänker att kolhydraterna inte stämmer alls. 

Jag har mailat företaget som säljer dessa i sverige och fick detta svar:

"Eftersom det är så stor skillnad på uppgifterna så kommer vi att skicka för analys även här i Sverige. Kan hända felmätt från vårt andra analysbolag, eller kan hända ren slentrianuppgift hos annat märke. Jag ber att få återkomma till dig om det här om ett par veckor."

Jag har sett att den här spagettin säljs på flera ställen som ett lågkolhydratsalternativ, så många kan ha blivit lurade. Bra att de kollar upp det!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.