Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hälsan

2014-05-04 11:56 #0 av: Emeely

Hej 

Jag vänder mig till er här då jag tycker att ni är mycket mer kunniga än nån annan sajt. 

Det är nämligen så att jag har ätit LCHF i över ett år sen. Jag har skiftat mellan strikt och liberal. Det senaste halv året har jag drabbats av cystor och mitt ena bröst svullnar upp nån vecka innan mensen. Mensen har blivit oregelbunden och i bland vid samlag blöder jag. Mina händers senor gör ont och kan inte hålla på länge med tex att sitta och skriva . 

Jag äter oftast ägg, kyckling, blomkål, tomat då och då, grönsallad en eller 2 ggr i veckan. Fisk då och då. Nötter äter jag kanske en påse i veckan. Rör på mig som vanligt samt snabb promenad varannan dag.

Läkarna hittar inget så min fråga är;

Hur mycket tror ni att det har med kosten att göra?

Anmäl
2014-05-04 12:04 #1 av: tankgirl

https://www.youtube.com/watch?v=d5wfMNNr3ak

Anmäl
2014-05-05 08:58 #2 av: tankgirl

http://www.collective-evolution.com/2014/01/12/78-year-old-vegan-bodybuilder-might-make-you-reconsider-your-diet/

Anmäl
2014-05-05 10:38 #3 av: hemul

Och det var relaterat hur? Förbryllad

Emeely, jag har inte hört om sådana problem. Det enda något relaterade jag hört är några stycken som fått problem med mensen, längre blödningar och mellanblödningar tror jag det var frågan om, men minns inte säkert.

Anmäl
2014-05-05 23:55 #4 av: Emeely

Tack till er båda. Kommer hålla mig till lchf sålänge och hoppas att det lugnar sig.

Anmäl
2014-05-07 07:07 #5 av: SpurtAnne

Vad äter du för tillskott?
Du säger att läkarna inte hittar nåt, vad har de kollat?

Anmäl
2014-05-07 15:47 #6 av: KarinJ46

En liten undran...Äter du inget fett?

Anmäl
2014-05-07 16:20 #7 av: dufva

LC är inte LCHF

Lägg tex till fet fisk för att inte få fel omega3/6 balans

Fel balans = inflammationer

För lite fett ger också dåligt upptag av d-vitamin och K2

Viktigt för kalciumbalansen senor ligament och stödjevävnader

Anmäl
2014-05-07 16:25 #8 av: ashe

Hur gammal är du?

Anmäl
2014-05-07 19:39 #9 av: Beate

Det kan vara så att du inte får i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver. Du skulle kunna prova att registrera din kost under t ex en vecka på nån sajt såsom Matdagboken för att se hur du ligger till. Om du inte får i dig via kosten så kanske du behöver ändra vad du äter eller komplettera med tillskott. 

Sånt som kan vara bra att få i sig varje vecka är t ex fet fisk, inälvsmat, hemkokt buljong eller gelatin.. 

Kanske kan besvären bero på att du äter för strikt, du skulle kunna prova under ett par veckor att äta LITE potatis elle ris och se om det hjälper.

Anmäl
2014-05-08 08:09 #10 av: Emeely

Oj, vad man missar när man inte är inne så ofta :) Tack 

Det enda tillskottet jag tar är mitt val kvinna och magnesium och jag är 32 år gammal

Fisk  äter jag en gång i veckan borde nog äta mer men är ej så förtjust i det.

Kaffe dricker jag ca fyra koppar om dagen och har alltid grädde i (blivit beroende av det)  innan drack jag endast svart kaffe.

Man kan säga att jag äter allt utom pasta, potatis, mjöl mm.

Använder alltid olivolja till stekning.

Vikten skiftar mellan 1 och 2 kg, men inget jag oroar mig över. Borde gå ner minst 8kg till

Kan nog vara fel som dufva på kvoten omega3/omega 6

Tänker införskaffa mig mig kosttillskott men vilken är det man ska köpa.

Läkarna har kollat blodvärden. Järn, b12, varit och röntgat skallen, kollat hjärtat, sköldkörteln. Vet inte hur många gånger jag varit där men de verkar tro nästan att jag är hypokondriker så jag har slutat gå dit. Känns inte som man blir tagen på allvar tyvärr. 

Anmäl
2014-05-08 08:46 #11 av: SpurtAnne

D-vitamin ska du absolut äta! Även omega 3 är bra. Båda är antiinflammatoriska. Bra att du äter magnesium!
http://www.kostdoktorn.se/omega-3/
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Anmäl
2014-05-08 09:12 #12 av: [Jennifer71]

Hej,

Underskatta inte kokosfett!

http://superfood-sverige.blogspot.se/2012/07/fordelarna-med-att-ata-kokosolja.html

Anmäl
2014-05-08 09:18 #13 av: ashe

Jag tänker: hormoner, och skulle vilja kollat med en bra gynekolog om jag var du.

I mitt landsting kan man ringa och få tid direkt hos kvinnokliniken på sjukhuset. (Nåja, efter några veckor...) Behöver inte gå via vårdcentralen. De kan betydligt mer om bröst och underliv och hormoner och pcos och allt annat som kan strula hos en kvinna.

Jag tycker du verkar äta bra nog för att det inte skall vara maten som strular till det.

Det är svårt att vara patient med många symptom som inte pekar åt ett visst håll. Man vill berätta alla för läkaren, själv vet man ju inte vilka symptom som är viktiga. Så det gäller att vara beväpnad med tålamod och hoppas på en nyfiken och vettig läkare. Gärna skriva ner vad man har som inte är "som vanligt" och gärna ta med sig någon som moraliskt stöd till läkarbesöken.

Hypokondriker tror jag inte att du är. Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.