Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5396 ggr
loas27
2014-05-02 22:06

Mår illa av mat.

Tja. Jag har nu kört LCHF i två dagar och varje måltid jag ätit så har jag mått väldigt illa. Vad beror det på? Är det bara att kroppen inte är van att man smäller i sig fett som en dåre? Sen är jag också hungrig nästan hela tiden. Har det också nåt med ovana att göra? Vore mindre trevligt om detta skulle fortsätta en längre period.

Annons:
Lena69
2014-05-02 22:30
#1

Måste du äta så mycket fett då? Ta lite mer kött och grönsaker istället och känn efter om du mår bättre av det.

jiim
2014-05-02 22:34
#2

Om du precis börjat äta lågkolhydratskost så är du garanterat i omställningsfasen. Kroppen ställer om sig till att använda fett som bränsle. Vilket medför huvudvärk för de flesta…

Det är inte ovanligt att man känner sig hungrig under omställningen.

Håll ut! När du kommer in i äkta ketos så känner de flesta ingen hunger, huvudvärk etc. Du kan gå en hel dag utan mat och ändå vara klar i huvudet :)

loas27
2014-05-02 22:51
#3

#1 Jag har hört från flera ställen att man inte ska ta mer kött utan att man ska ersätta det man åt till köttet med fett. Eller har jag fattat fel? #2 Okej, det låter ju lovande! Då är det bara att kämpa på då. : )

Inkanyezi
2014-05-02 23:23
#4

Nja, i många fall behöver man inte tillsätta något mer fett, eller åtminstone inte särskilt mycket. Det handlar alltså om att äta i stort sett samma köttmängd som tidigare, och att ersätta den energi man inte får från kolhydrater med energi från fett. Man tillför alltså ytterligare ganska lite fett, eller väljer en fetare variant av köttet. I praktiken äter man alltså lite mindre, sett till volymen. Så småningom kan det innebära att man genom att man håller sig mätt (eller ohungrig) lite längre, att man inte äter så mycket som förr, och då kan man minska i vikt.

Om du har satt i dig onödigt mycket fett är det inte konstigt om du inte tycker att det verkar riktigt bra.

Så fel har du inte fattat, i princip, men du kanske har lagt till mer fett än vad som behövs. Energin i en potatis är samma som en ganska liten klick smör, eller för den som tidigare har skurit bort fettet, att helt enkelt äta det fett som finns på och i köttet.

Många skär ju bort fettranden, men om man äter den får man i sig mer energi. Fettranden på en kotlett kan innehålla mer än en potatis. Om man väljer köttfärs 20 % i stället för att ta den magra, så behöver man inte tillsätta mer fett alls, men om man gör det, kanske det räcker med lite grädde i stekskyn.

Ta det rätt lugnt i början tills du har vant dig, och excesser som smörrullar är kanske inget för dig, även om en eller annan gärna rullar ihop en ostskiva med en skiva smör och kanske en bit skinka.

Jag tror att det kan vara en eller annan som föreställer sig att det handlar om att vräka i sig fett, men LCHF innebär inte att man ska vara omåttlig med fett; mer att man inte ska rata det.

Zepp
2014-05-02 23:46
#5

Det kan vara så enkelt att du äter överdrivet mycket fett.. alternativt att din kropp inte ännu hanterar större mängder ännu.

För mycket fett gör lätt att man blir illamående.. är man frisk räcker det som regel med att man inte är fettskrämd, lagar mat med smör,cocosfett, olivolja.. i normala mängder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

loas27
2014-05-03 13:35
#6

Hmm, okej. Har nog missuppfattat det lite i så fall. Då ska jag ta lite mindre fett hädanefter. Tack så mycket för alla svar. Det uppskattas verkligen!

Annons:
kaisakavat
2014-05-03 15:47
#7

Tror det är ganska individuellt hur omställningsreaktionerna yttrar sig, där i början. Jag var också vrålhungrig i kombi med illamående efter måltiderna under de första veckorna. Tappade helt aptiten, samtidigt som jag var vrålhungrig. Mysko liksom.. 😛

Men hade läst diverse varningar om att konstigheter kunde uppträda i början, så jag var envis som synden och efter ett par veckor var pärsen över och jag började må fint.

Så.. Håll ut. Det rättar till sig med största sannolikhet.

Hungerflickan
2014-05-03 17:07
#8

Jag mådde också illa i början, spec när jag ätit för mycket fett i kombination med för lite kolhydrater, t.ex lax med skirat smör och liknande. Dämpade illamående med att äta lite kolhydrater. Visst hade jag kunnat ta en tablett istället men jag är skeptisk till värktabletter. Det är en prioriteringsfråga. Men att ha lite frukt hemma kan vara bra när illamåendet är som värst.

Mooniq
2014-05-03 17:39
#9

gör det enkelt, tänk så här:

ät kött, fisk,fågel, ägg & skaldjur - fri mängd

Lägg till ovanjordgrönsaker så det ser trevligt ut på tallriken

Eventuellt lite sås/dressing/steksky/kryddsmör

Några av oss kan äta stora mängder mejerier/ost utan att gå upp i vikt, andra av oss får dra ner på den matgruppen för att tappa vikt.

Tänk på att dricka mycket vatten, då kroppen rensar ur i början.

OM du får krypningar i benen/kramp så ät tillskott på Cal-Mag tabletter.

Du behöver inte smälla i dig fett - utan äta riktigt mat, så du blir mätt, inte proppmätt.. 

Att ha kokta kalla ägg i kylen är världens bästa o snabbaste snabbmat , att ha en blandad sallad eller vitkålssallad (pizzasallad) likaså

Kör i vind… ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: