Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3650 ggr
[postmortum91]
2014-04-30 20:43

dyrbara tips inför lchf?

Imorn börjar jag med Lchf och jag vill ha så många olika tips som möjligt för att göra det lättare att klara.

Exempel: Borde jag köpa hem olika LCHF-vänliga nötter att ha i skafferiet om jag blir sugen på någonting att tugga på?
Hur mycket sådana nötter får jag äta?
Hur mycket bär får jag äta?

Hur kan jag göra för att det ska bli så enkelt som möjligt att klara av det?

Annons:
Halvdansken
2014-04-30 20:54
#1

Slappna av. Du får äta vad du vill. Håll dig borta från ris, potatis, bröd o pasta i största möjliga mån.
Det finns inga måsten i LCHF, eller förbjudet. Bara mindre mängder kolhydrater och mindre fettskräck.

Berätta vad du vill du uppå så är det enklare för oss att komma med goda råd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KunskapÄrMakt
2014-04-30 23:26
#2

Det är omöjligt att svara på hur mycket av ett visst livsmedel man kan äta för det är så individuellt. En del kan äta många nötter, andra väldigt få. I viktminskningssynpunkt talar vi nu. Precis som #1 säger beror det ju också på vad du vill uppnå med kosten.

AndersAA
2014-05-01 08:45
#3

Och var inte rädd för fettet :-)

AVigortsson
2014-05-01 12:15
#4

Mitt bästa tips är nog att rensa ut eventuella saker som du vet kan fresta dig själv för mycket. Sen är det ju upp till vilket mål du har. Om målet är att äta saker utan tillsatser/sockerbomber: kika om du har något av dessa i skåpen. Finns de inte hemma är de svårare att få i sig, för då måste du ju aktivt köpa hem dem igen 😉

Lycka till!

Tripod
2014-05-01 12:23
#5

Felpost

Tripod
2014-05-01 12:25
#6

Läs kostdoktorns nybörjarguide javascript:nicTemp();

Annons:
annamanna
2014-05-01 13:22
#7

Ägg och smör, ha alltid gott om ägg och smör hemma! Lycka till!

Zepp
2014-05-01 18:10
#8

Se till att bara har bra mat hemma och inget olämpligt.. blir du sugen/skithungrig blir det till att steka/koka ägg.. oavsett på dygnet!

Du får äta hur många bär som helst.. så länge du plockat dem själv i skogen!

Pratar vi köpta bär.. är det godis.. avnjuts på högtider typ midsommar och egen födelsedag!😕😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[postmortum91]
2014-05-01 18:54
#9

Mitt mål är väl att gå ner så mycket som möjligt i vikt, jag är iallafall 10 kg överviktig. Sedan har jag hört hur bra det är för kroppen att inte äta massa kolhydrater så även måendet är ett mål, men främst vikten.

Jag tänkte ha det här som livsstil, fast att släppa lite på det längre fram. Jag vill nu i kanske ett halvår, år vara stenhård och verkligen äta minimum med kolhydrater och massa fett, sedan med tiden (om ett år kanske) kunna unna mig någon smörgår och potatis då och då och samtidigt kunna kontrollera intaget, vilket jag inte kan idag. 

Idag började jag ju, och till frukost åt jag äggomelett med salami, purjolök och ost i. Till middag käkade jag stekt chorizokorv med bacon och tomat och lök. 

#8 Varför är det värre med bär från affären?

Zepp
2014-05-01 19:04
#10

#9

För att vilda bär i skogen har en begränsad säsong.. förbrukar mer energi/kolhydrater än de ger.. om man plockar dem själv!

Det finns inga bra/dåliga bär vad jag vet, bara bra/dåliga matvanor.

Bästa.. och mest hardcore är att bara äta hemmalagad mat från de bästa råvaror du kan få tag i.. gärna villt/gräsbetat/ekologiskt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
2014-05-02 03:48
#11

Läs de 13 trådarna här så får du säkert svar på alla frågor du kan tänkas ha.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av?discussions-1

Sarah-S
2014-05-02 08:07
#12

#9 Bra start, men jag tror att du behöver öka på fettintaget

Lycka till

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: