Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5725 ggr
Will Power
2014-04-30 11:53

Bajs

Hur kommer det sig att bevattna och att sprida avföring på våra åkrar är bra. Vad är det som gör att en potatis vill ha bajs som näring? Är egentligen dom exkrementer vi ger ifrån oss bara av godo för en hållbar och ekologisk balans? Är vårt bajs vad vi ger tillbaka som tack till naturen! Om man tänker LCHF eller kanske till och med vill vara vegan…. Vår avföring bidrar till ett hållsammare liv!? Vi är inte veganer och inte vegetarianer heller…. Vi äter lagom växta grönsker odlade i bajs… åsså en klick smör på det! Humor!

Annons:
Inkanyezi
2014-04-30 13:26
#1

Jag tror att du har missuppfattat kretsloppet. Det är ett par steg till innan våra exkrementer når gurkan och jordgubbarna. Man kallar det för att dyngan brinner, och det är bakterieverksamhet.

Temperaturen i en dyngstad kan bli uppemot 70 °C och de flesta patogena bakterier dör då. Vid lägre temperaturer blandas dyngan om och förändrar karaktär genom att inte bara mikrober bearbetar den, utan också dyngbaggar och andra småkryp. Vår avföring, och också den från kreatur, innehåller en hel del fett och också mineraler, som är väl värda att ta vara på. Fettet är vad dyngbaggarna främst är ute efter tillsammans med en del annat.

Så visst ska vi lämna tillbaka skiten till naturen, men att blanda upp den med vatten först och skicka den tiotals kilometer i rör är en rätt ineffektiv metod, särskilt som samma avloppssystem tar upp en hel del som inte borde få vara med i kretsloppet. Bättre är att ha en förmultningstoalett, eller som man har på landet, dyngstad.

Förmultningstoaletter finns i flera olika modeller, och man kan bygga en själv, men det förutsätter att man bor i en kommun där det är tillåtet. Clivus Multrum var den första som såldes kommersiellt, men det har följt några till. Fortfarande tycker jag att Clivus hör till de bättre. Man kan kombinera med en toalettstol som separerar urin, som kan återföras till kretsloppet obehandlad, men inte bör gå direkt ner i grundvattnet. Det finns också kombinerade toalettsystem som använder en vattenklosett, men det är mer komplext att leda det till förmultning.

De flesta tätortskommuner tillåter inte öppna system för förmultning (dyngstad), och det varierar vilka förmultningssystem som godkänns.

Det har byggts några "ekobyar", som helt tar hand om sitt avfall, och där avloppsvatten (gråvatten) renas i växtbädd på ytan. För ett hållbart samhälle bör man satsa på att inget avfall kommer ut i naturen utan att hamna på rätt ställe.

Will Power
2014-04-30 13:55
#2

#1 av Inkanyezi Tack för ett bra svar!

Will Power
2014-04-30 14:03
#3

Konstigt ändå att det inträffar mer sjukdomsrelaterde sjukdomar beträffande en allt hägre befolkningsmängd och med det mera avföring. Eller det kanske det redan gör…. Kom och tänka på Haiti efter deras jordskalv, 2001? London under kriget… en fin balans mellen att vara frisk eller att dö i kolera!

Linnea
2014-04-30 14:54
#4

#3 I de fallen handlar det om att avloppsvatten osv inte tagits om hand på rätt sätt, läckt ut i vattendrag etc innan bakterierna har fått göra sitt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Torin
2014-04-30 16:35
#5

Problemet med att sprida avloppsslam på åkrarna är att det kommer med mycket tungmetaller. Kadmium är ett. Det tas upp av växterna och skadar njurar.

Köp därför grönsaker som odlats på kravmärkt mark. Gäller även kött.

Läs mer på Gunnar Lindgrens sidor.

http://www.gunnarlindgren.com/

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Halvdansken
2014-04-30 19:39
#6

Just potatis är en av de minst näringskrävande växterna, så de behöver inte "bajs". Tomater däremot, men de får hönsgödning hos oss.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Will Power
2014-05-01 05:52
#7

#6 av Halvdansken Är hönsbajs bättre än människobajs när man odlar tomater? - vaffödå? Det vi äter från en potisväxt är inte dess gröda som växer ovan jord och därför är en potatis inte en växt i ordets rätta bemärkelse! Varför fungerar hönsbajs bättre och vad gör detta till ett bättre alternativ? Jag utgår ifrån #1 av Inkanyezi argumentation… behöver hönsbajs inte gå igenom samma cykel?

Linnea
2014-05-01 12:31
#8

#5 Om slammet innehåller tungmetaller måste dessa kommit nånstans ifrån. Om avföringen inte innehåller tungmetaller så gör inte slammet det heller alltså har vi redan fått det i oss.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
2014-05-01 17:30
#9

Människobajs kan innehålla bakterier som kan vara farligt att äta (e-coli). Hönsgödning är från en helt annan art, dessutom vegetarisk. samma med ko och häst. Denna typen av gödning är dessutom väldigt kväverik, vilket är bra för de flesta växter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-05-01 17:33
#10

Givetvis är potatis en växt, vad skulledet annars vara? Vad anser du rädisor, morötter och jordärskockor är?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torin
2014-05-01 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Odling och gödsel

Med stor förvåning ser jag att det finns människor som är okunniga om gödsel och dess innehåll. Men så kommer jag ju på att jag hållit på med odling sedan 1980-talet och ju faktiskt gått på en ettårig kurs här i Skattungbyn där vi odlade mat som vi själva skulle äta. Utöver detta har jag ju i sedan jag blev vegetarian intresserat mig för hälsofrågor och matens innehåll.

Numera odlar jag den mesta maten själv. Jag använder en teknik som heter täckodling som är det närmaste man kan komma naturen själv.

När träden om hösten fäller sina löv så tar med tiden våra vänner daggmaskarna hand om den. De äter upp löven och lämnar efter sig matjord. Detta kan vi kalla maskarnas bajs, och den ingår i kretsloppet. Maskarna luftar f.ö. även jorden med alla sina gångar så var rädd om maskarna.

Täckodling

Själv täcker jag marken i min odling med halm som jag får gratis från bönder. Det är ”Elefantägg” som  blivit skadade och där hö eller halm börjat att mögla eller i vilket fall inte kan användas till djurfoder. Vår och höst lägger jag ut detta organiska material och maskarna tar hand om det. Täckodlingen innebär att jag slipper rensa ogräs. Sedan sätter jag plantor i jorden under halmen och får giftfri mat. Jag kan naturligtvis gödsla på hösten ovanpå halmen för att få kraftigare tillväxt, men det är i princip inte nödvändigt.

Hönsgödsel som nämndes tidigare innehåller mycket fosfor och ger en mycket kraftig tillväxt. Själv har jag fått sådan gödsel men använder den inte direkt, jag komposterar den först. Det innebär att den får vänta ett år och ligga och gotta sig med lite halm eller jord.

Konventionell odling

Då gräver man, plöjer eller harvar jorden. Antingen lägger man på kogödsel eller också tillför man konstgödsel. Det senare koncentrerar näringsinehållet men har nackdelen att det ofta innehåller tungmetaller såsom kadmium.

I en vanlig trädgård får man med denna metod rensa ogräs, bönderna däremot sprutar gifter över grödan som på olika sätt skall döda ogräs eller insekter. Det påstås att gifterna försvinner (vart?) men ofta kan de spåras till matens innehåll.

Avloppsslam

Den största negativa uppfinningen var vattentoaletten. Allt hamnar ju i den. Vi kissar eller bajsar ut rester av mediciner och i avloppet hamnar också tvättmedel som vi använder för att få våra kläder rena. Importerade kläder är ofta behandlade med svampdödande medel och när plagget tvättas så hamnar det givetvis i avloppet. Detta går till kommunala reningsverk där man separerar fasta föremål, bindor, kondomer osv. Vätskan går sedan ut i sjöar och vattendrag. Det har visats att fiskar intill avloppsverkens utsläpp påverkats ex. vis av P-pillerrester. Reningsverken menar att det finns fina näringsämnen såsom fosfor i avloppsslammet och tycker att det skall tillbaka till åkern. Det låter ju bra, men man glömmer att i slammet finns medicinrester och många tungmetaller, ex. vis koppar, kommer från vattenledningsrör. Men även annat som kommer från okända källor. Det finns ännu ingen tillräckligt billig teknik för att separera de olika ämnena, därför ger ofta avloppsverken bönderna slam att använda som gödning på åkrarna. För ett par år sedan reagerade njursjukas förbund på att kadmiumet reagerade med folks hälsa. Det slår med tiden ut njurarna.

KRAV

Bönder och för all del även trädgårdsodlare som nekar slam och konstgödsel, odlar efter föreningen KRAV:s regler. Köper du Kravmärkt mat så gör du en insats för din egen hälsa men även för kommande generationer.

Läs om odling här

http://www.fobo.se/nyheter/index.shtml

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Will Power
2014-05-01 18:23
#12

#10 av Halvdansken Växtens…. (rot) frukt!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Will Power
2014-05-01 19:09
#14

#11 av Torin Iintressant läsning, tack!

Halvdansken
2014-05-01 21:57
#15

Jo, men potatis m.fl är ju växter oasvet vilken del man äter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: