Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Protein

2014-04-29 19:31 #0 av: fiskenihavet

Jag vet at det är negativt for kroppen att äta för mycket protein. MEN när jag skär ner till riktig mängd får jag i mig allt för lite mat. Dvs jag äter rikligt med fett, men kan inte äta mängder av feks grönsaker för det triggar mitt sockerberoende. Ja, faktiskt. Att äta fett får mig till att gå ner i vikt och jag blir ett vandrande skelett. Har inte mycket att ta av. Erfarenheter någon?

Anmäl
2014-04-29 21:27 #1 av: Ary

Det kan mycket väl vara dåligt för viktnedgång att äta för mycket protein, men annars är det väl mest vid njurbesvär, gikt etc som det är negativt. Du verkar ju knappast gå ner i vikt låter det som.

Jag har hört allt mellan 0,5 och 2 g (0,5 verkar alldeles för lågt) per kilo kroppsvikt eller per kilo önskad kroppsvikt lite beroende på vem som säger det och om man tränar mycket eller lite. 

Hur många gram rent protein kommer du upp på ung och vad väger du?

Anmäl
2014-04-29 23:26 #2 av: hemul

Och hur lång är du och har du ett kön och i så fall vilket? Skrattar


Anmäl
2014-04-29 23:37 #3 av: fiskenihavet

Kvinna, 1.64 lång och väger 50

Anmäl
2014-04-29 23:52 #4 av: Lurtz

I och med att du är på gränsen till underviktig (enligt BMI-skalan iaf) så skulle jag inte oroa mig över "för mycket" protein, det är farligare att mindre än det rekommenderade än att äta mer, särskilt för någon som inte väger mycket. Så se till att äta mycket mat, se till att äta fett också, men absolut inte så mycket fett att du tappar aptiten.

Anmäl
2014-04-30 00:11 #5 av: hemul

Hur mycket protein är det du försöker hålla dig till då? Hur mycket kcal blir det totalt?


Anmäl
2014-04-30 07:14 #6 av: SpurtAnne

Jag har haft lite svårt att få i mig tillräckligt med protein så jag har börjat med proteinpulver. Det har hjälpt mig att gå upp 3 kg i muskler. Kombinerat med träning förstås. Är lika lång som du och har vägt 57 kg i princip hela mitt 46-åriga liv. Haft som mål att väga 60kg men att öka i muskler. Försökte med allt möjligt men har som sagt svårt att få i mig tillräckligt med mat varje dag för att komma upp i vikten och stanna där. Det räcker med ett par dagar som jag inte äter ordentligt så vips har jag tappat ett par kilo igen.
Proteinpulver är så lätt. Jag blandar 2dl med ekologisk lantmjölk och lite funlight stevia sen ställer jag den i kylen så har jag i 24 timmar. Alltid bra när man är på språng.
Whey 80 kör jag.
För övrigt äter jag vanlig lchf-mat.

Anmäl
2014-05-01 13:05 #7 av: fiskenihavet

Greja är att jag har hört att för mycket protein er skadligt. Jag kan gärna äta kött etc i mängder. Blir lätt för mycket. Vad kan jag göra för att minska mängden utan att bara ha fettmängden kvar? Jag triggar på grönsaker. Är sockerberoende. Vad kan jag äta bortsett från överdrivet mycket protein? 

Anmäl
2014-05-01 13:19 #8 av: Sammet1

Hur mycket är "överdrivet"? Hur äter du nu under en vanlig dag?

Anmäl
2014-05-01 13:25 #9 av: hemul

Och, igen, hur mycket protein och kcal när du försöker hålla igen?


Anmäl
2014-05-01 14:13 #10 av: fiskenihavet

Tja, äter mycket protein, kanske 3, 4 pr kilo vikt. Har hört att det skal ligga på 0,5 - 1 g pr kilo vikt. När jag drar ner på proteinet blir det ca 1 - 2 g pr kilo. Då blir det ju inte någe mat!!

Anmäl
2014-05-01 14:16 #11 av: jiim

fiskenihavet: sidfläsk och bacon brukar ligga mellan 11-13gr protein per 100gram. det är ungefär hälften mot vad kycklingfilé har.


exempelvis har Coops sidfläsk 11gram protein och 41gram fett på 100gram. äter du 1kg så får du endast i dig 110 gram protein ;)

Anmäl
2014-05-01 14:21 #12 av: fiskenihavet

#11, så jag bör äta mer av "lågprotein" mat för att kunna äta mer; det kan jag tänka mig att göra. Fler tips än gris? Är inte så fan av gris...  

Anmäl
2014-05-01 14:40 #13 av: jiim

Kalvsylta har 11gram per 100gr. tror det är 8gram fett. :)

om vi tänker på köttprodukter... dock är det en del tillsatser i det.


Jag tar också tacksamt mot "köttprodukter" som har låg proteinhalt. :D för ibland springer det iväg med antalet gram protein per dag...

Anmäl
2014-05-01 15:20 #14 av: hemul

Jag kan äta mycket och jag kommer inte upp i 2 gram protein om det inte är typ julbord och rent frosseri! Men jag äter ju en massa fett också.

Hur länge har du hållit på med lowcarb? Det är nämligen vanligt att underviktiga först går ner lite för att sen börja gå upp. Leta efter gamla trådar skrivna av Glennart. Han var väldigt mager och blev musklig och fin. 


Anmäl
2014-05-01 16:18 #15 av: Sarah-S

Är det inte lätt att "överäta" protein om man äter lite för lite fett
Mätt på fett så får man ofta inte i sig för mycket protein

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-05-01 17:32 #16 av: fiskenihavet

#15. Det har jag inte några problem med alls. Jag äter mer fett ift protein, men iom att jag väger lite och vill hålla mig innanför det som är bra ift proteinmängd blir det väldigt lite mat med 1g protein pr kilo vikt.

Anmäl
2014-05-01 18:06 #17 av: Zepp

#10

Ta siffrorna med en nypa salt.. oså.. 0,5-1 gram/Kg är LCHFs motsvarighet till svältbantning!

1-2 gram/Kg är mer i överenstämelse med vetenskapen och en normal aminosyrobalans!

Sen så.. funderar lite på hur du äter.. kan inte vara speciellt mycket fett i din kost?

4*50 blir 800 Kcal bara av protein.. cirka halva energibehovet för någon som väger 50 Kg!

50 Kg är inte så mycket för någon som är 164!

Lägg på dig 5-10 Kg muskler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-01 18:36 #18 av: fiskenihavet

#17 Då måste jag ju orka träna. Mer protein behöver jag väl då? Läst att det ska vara skadligt att gå över 2g protein pr kg. Stämmer inte det? Ift fett äter jag mycket fett, så det er inga problem. Problemet ät att jag äter för mycket protein. När jag skär ner på det är det inte mycket till mat kvar. Hu mycket bör man träna om man kan äta mer protein? Eller måste man hålla sig på 1-2 g/kg också när man tränar?

Anmäl
2014-05-01 18:56 #19 av: hemul

Jaha, det lät som om du var lite försiktig med fettet för att du tyckte att det fick dig att tappa vikt.

Hur mycket äter du totalt då, kcal?


Anmäl
2014-05-01 19:08 #20 av: Zepp

Man får sätta in det i sitt sammanhang.. är man undermusklad så lär man ha extra behov av protein.. och energi.. och fysisk aktivitet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-05-01 19:34 #21 av: [tick]

Du skriver att du äter upp till 4 gram protein per kg vikt, som är 50 kg. Det innebär 1 kg kött per dag. Äter du verkligen så mycket kött? Jag kan inte låta bli att tro att du har missat att 1 gram kött inte är 1 gram protein (vilket även påpekas i andra inlägg ovan).

Anmäl
2014-05-02 09:19 #22 av: spirit

Glöm inte att eskimåerna brukar äta 43 E% protein och 54 E% fett och hela 3 E% kolhydrater.

Protein är inte farligt att äta, ger inte sjukdom. Överskott på protein bränns av som energikälla (protein omvandlas till korta fettsyror) Det är bara ett dyrare bränsle än fett per kcal.

1 g kött brukar innehålla 0,2 g protein och 0,8 kcal

1 g fett brukar innehålla 9 kcal

Så ät som du vill, du vet redan att du inte bör äta kolhydrater på grund av ditt sockerberoende. Då återstår kött, fisk, ägg och valfritt animaliskt fett + kokos.

Anmäl
2014-05-02 09:36 #23 av: peoy

Så de som aldrig blir mätta (jag), kanske hellre blir ohungrig av 2-3kg kött/dag ?

Anmäl
2014-05-03 18:37 #24 av: kaisakavat

fiskenihavet - Flera har frågat och nu frågar också jag:

Vad äter du under en dag? Vilken sorts mat? Hur mycket kött, vilket sorts kött? Hur mycket fett, från vilka källor? 

'För mycket' och 'väldigt mycket' är väldigt vaga begrepp. 

Sen, viktigt tror jag - i alla fall för många: HUR äter du? Äter du måltider eller småäter du??

Om man äter stadiga måltider så blir signalerna till kroppen tydliga. Hunger- och mättnadskänslor brukar 'hoppa rätt'. 

För mig är småätande ödesdigert, det tar bort min aptit så att jag till slut knappt äter alls.. En tugga.. sen inte mer, hittar mina upplagda portioner på sina tallrikar på köksbänken långt senare. Hoppsan, trodde jag hade ätit. 

Medan för andra blir det tvärtom, man blir aldrig nöjd. 

Men kanske är det inte ditt problem, bara en tanke.

Anmäl
2014-05-05 13:26 #25 av: goliath

"Läst att det ska vara skadligt att gå över 2g protein pr kg. Stämmer inte det?"

Nej. :)


Anmäl
2014-05-05 16:31 #26 av: fiskenihavet

#25 Men då måste man väl vara aktiv och träna för att kunna äta mer protein? Annars "måste" man väl hålla sig till 2g/kg?

Anmäl
2014-05-05 17:41 #27 av: goliath

Nej. Detta är felinformation.

Du kan fint äta mer än 2g per kg även om du är helt inaktiv om du vill det.

Det man är bekymrad för är att den ökade mängden kväve, som frigörs i proteinmetabolismen, kan skada njuren då det är via njuren kvävet (överskottet) lämnar kroppen.

Det är dock aldrig visat några skadliga effekter på njurarna upp till 3g per kg kroppsvikt och sålänge du har normalt fungerande njurar så kan du antagligen äta mer än det oxå utan att vara bekymrad.

Men vanligen så kommer man inte upp i dessa mängderna. Säker på att du har räknat rätt när du kommer fram till att du får i dig 3-4 g protein per kg kroppsvikt?



Anmäl
2014-05-05 18:01 #28 av: hemul

Ja, det lär vi väl aldrig få veta.Blinkar


Anmäl
2014-05-05 18:05 #29 av: fiskenihavet

Iaf 3g. Det är inte några problem. Om jag hade ätit mer kolh och generellt grönt hade det kanske vart ett större problem. Många som skriver att det skulle vara svårt att komma upp i de mängderna, men det kan jag inte förstå... 

Anmäl
2014-05-05 18:06 #30 av: fiskenihavet

# 28 ??


Anmäl
2014-05-05 18:16 #31 av: goliath

#29

Om du önskar äta lchf men önskar reducera ditt proteinintag så är det bara att blaska på med med smör och grädde och mindre kött :)

Fast om du hittat ett ätande du mår bra av, och plånboken har råd med alla proteiner, så bara fortsätt. Du tar inte skada av 3g pr kilo och med stor sannolik inte av mer heller :)


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.