Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Orolig för min mormor.

2014-04-29 12:36 #0 av: Roshallon

Hej!

Ny här på kolhydrater... Nu är det så att jag börjar bli orolig för min gamla mormor. :(
Hon har problem med njurarna och går numera på dialys, med nån vätska som hon byter själv hemma. Vet inte hur det fungerar men var 4:e timme kopplar hon i en slang i magen och tömmer ur senaste vätskan och genom samma slang fyller hon på med ny vätska när den gamla är ute.
Sen har hon diabetes också.
Pga dialysen så tar den här vätskan med sig för mycket proteiner ut ur kroppen, så hennes kostrådgivare har skrivit ut en specialdryck/shake åt henne. Denna ska innehålla extra mycket proteiner, dock innehåller den också väldigt mycket socker vilket har medfört att mormor måste öka på insulindosen ganska mycket varje dag.
Hon har inte mycket till aptit och där har ändå drycken varit till stor hjälp och hon har kunnat äta mer än innan.

Det jag är orolig för är just sockret i denna ersättningsdryck, varför trycker dom i en diabetiker socker!?

Finns det verkligen inget annat lättätet/-drucket som min mormor skulle kunna äta istället för denna sockerdryck?

Sitter ni på några bra shake-recept som innehåller mycket protein och lite kolhydrater? Tror inte det ska vara så mycket fett i heller, men jag har faktiskt ingen aning...

Skulle vara tacksam för hjälp! Blomma

Anmäl
2014-04-29 12:42 #1 av: Lojs

Det är nog svårt att säga, när man går på dialys så är det ju väldigt viktigt vilken mängd protein och vätska man får i sig, det bästa vore nog om du kanske kunde gå med din mormor till kostrådgivaren och se om du inte kan få hen att rekommendera en shake som inte påverkar hennes blodsocker så mycket. Det finns otroligt många olika måltidsersättningar mm i dryckform (anpassade för olika sjukdomar), inklusive såna utan en massa socker i.

Vården är skyldig att anpassa sig efter vad patienterna vill ha för vård.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2014-04-29 13:18 #2 av: [peter54]

Näringsdryckerna är inte speciellt framtagna för diabetiker, utan för människor som av olika anledningar inte får i sig tillräckligt med näring. När man går i dialys försvinner en liten mängd protein i dialysprocessen, det är lite olika hur mycket beroende på vilken dialysform man har.

Din mormor har CAPD, i dagligt tal påsdialys där man använder kroppens egen bukhinna som membran. Vätskan man släpper in via "PD-snoken" i buken är dialysatvätska, en elektrolytblandning som motsvarar den kemiska sammansättningen i blodet. Dialysen fungerar genom utjämningsprincipen - osmos. Kroppen känner av att vätskan innanför bukhinnan är renare än blodet och då släpper kroppen över slaggprodukter till den rena vätskan tills det är lika smutsigt på båda sidor, då byts vätskan till ny ren vätska.

I denna dialysform förlorar man lite mindre mängd protein än vad man gör i hemodialys (HD), alltså den dialysform där man kopplas till en dialysmaskin med en konstgjord njure (dialysfilter) via en dialysaccess till blodbanan. I denna form av dialys förloras omkring 4 gram protein per behandlingstimme och därför erbjuds man alltid näringsdrycker för att kompensera för det.

I värsta fall förlorar din mormor alltså 15-16 gram protein per dygn. De mest proteinhaltiga näringsdryckerna innehåller  9,8 gram protein per 100 gram och det brukar vara 200 gram i en flaska, vilket innebär att en näringsdryck skulle täcka upp för förlusten.

Om man har typ 1-diabetes med måltidsinsulin, är det inte svårt att kompensera för kolhydraterna i näringsdryckerna, men självklart är det mycket svårare om man är tablettbehandlad typ 2-diabetiker.

De flesta dialyspatienter får nedsatt aptit i någon utsträckning, somliga mer andra mindre och det är för dem lika viktigt att få i sig kolhydrater som protein, eftersom utan energi att förbränna kommer kroppen att använda protein som energi. har man då inget tillgängligt att förbränna, blir kroppen katabolisk, dvs börjar bryta ner muskelmassa för att få protein.

Jag har varit typ 1-diabetiker i 46 år och jag har gått i bloddialys i snart 25 år. Jag har fått näringsdrycker hela tiden i dialys, 2 st per dag, och jag har inga problem med att kompensera med insulindoserna för kolhydraterna i näringsdryckerna.

Om din mormor är typ 2a, borde hon samråda med både dietisten och diabetesläkaren om detta, helst samtidigt. Normlt sett ger man insulinet i dialysatpåsarna istället för att sticka sprutan i kroppen när man har påsdialys. Om hon är typ 1a borde läkaren kunna hjälpa till att ställa in rätt dos för att den också ska omfatta kolhydraterna i näringsdryckerna. Det är vad du kan hjälpa henne med om hon inte klarar det själv.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2014-04-29 14:04 #3 av: Roshallon

Tack för utförliga och hjälpsamma svar! Hjärta

Jag vet inte vilken typ av diabetes hon har, men hon har haft det så länge jag kan minnas och hon har heller aldrig varit överviktig eller ens i närheten.
Hon fick den här drycken utan någon information om att hon borde öka på sina insulindoser medans hon fick den här måltidsersättningen, så det fick hon själv "komma på" efter ett period där hon började må dåligt och därefter själv höja sin insulindos.

Så då behöver jag inte oroa mig över att hon får i sig för mycket socker då, så länge hon får i sig all den näring hon behöver?

Anmäl
2014-04-29 15:16 #4 av: [peter54]

#3 För mycket socker är inte bra för någon människa, men lite socker i form av långsamma kolhydrater behöver alla för att kunna tillgodogöra sig proteinet.

En eller två näringsdrycker varje dag är inte för mycket så länge insulindoseringen är anpassad till det. Vet vilken sort av näringsdryck hon får?

Den jag använder just nu heter Resource protein, den innehåller 250 kcal och 18,8 gram protein per förpackning, det är inte särskilt mycket och inte svårt att kompensera för med insulinet.

Anmäl
2014-04-29 15:29 #5 av: nyborjare08

#4 Nej alla behöver inte kolhydrater. Jag uttalar mig inte om detta fall nu eftersom jag inte har kunskap om dialys. Men jag håller inte med om att ditt generella påstående skulle gälla för alla i övrigt friska.

Anmäl
2014-04-29 16:19 #6 av: [peter54]

#5 Den där diskussionen tar jag inte med LCHF-troende Skämtar

… men så långt kan jag gå som att säga att inskränkningar i kosten för njursjuka är mycket riskfyllda.

Anmäl
2014-04-29 19:09 #7 av: Zepp

Ursäkta men.. protein behöver insulin.. inte kolhydrater!

Förlåt redan på förhand.. men det finns så mycket myter om kolhydrater!

Har man en fungerande bukspottkörtel så får man oxå en adekvat insulin och glukagon- utsöndring vid intag av aminosyror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-29 20:05 #8 av: [peter54]

#7 Jo men du kan inte häva en insulinkänning med protein.

Anmäl
2014-04-29 20:11 #9 av: Zepp

Insulinkänning handlar ju om för mycket insulin.. inget om varken protein eller kolhydrater?

Likaså kan man heller inte häva diabetes typ 2 med mer insulin.. man förvärrar bara hyperinsulinemin.. och följderna av det!

Anmäl
2014-04-29 22:19 #10 av: [peter54]

#9 Nu förstår jag inte vad du menar. Man måste häva en insulinkänning oavsett vad som orsakat den, för mycket insulin eller för stort energiuttag ur kroppen. Häver man den inte kan det bli insulinchock av det hela och då kan man hamna i en livshotande situation eftersom man förlorar medvetandet och inte själv kan åtgärda situationen.

Att det är för mycket insulin som orsakar insulinkänning är det enkla sättet att beskriva saken på, men det kan lika gärna beskrivas som för stort energiuttag ur kroppen, dvs att man har jobbat hårdare än planerat så att energin i kroppen tar slut och eftersom man som typ 1-diabetiker redan pumpat in insulinet kommer det att finnas för mycket, vilket orsakar insulinkänningen.

Typ 2-diabetes är en helt annan sjukdom som enkelt uttryckt handlar om en "trött" insulinproducering. Vid typ 1 är de insulinproducerande Langerhanska cellöarna på panchreas helt utslagna och måste ersättas med injektioner.

Var har jag sagt att man kan "häva" diabetes typ 2 med insulin?

Anmäl
2014-04-30 19:15 #11 av: Zepp

Låt oss vara överens om att insulinkänning handlar om för mycket insulin.. vilket leder till för lågt blodsocker!

Sen så.. man behöver inte äta en endaste kolhydrat.. kroppen ser till att det finns glukos nog!

Sen så har du fel.. för det mesta handlar typ2 om Hyperinsulinemi.. vilket kan fortgå i 10-30 år innan du får sjukliga symptom!

Sen på det tredje, va f*n har protein med detta att göra.. man behöver insulin för proteinsyntessen!

Oså.. förstår jag inte vad du menar.. man måste inte pumpa i sig en massa insulin.. har du inte gått kurser om hur man räknar?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.