Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

För många krav på en gång?

2014-04-28 06:54 #0 av: AVigortsson

Hej!
Har hängt här till och från (nu ett tag med mycket från) sedan starten av 2013, men känner att jag just nu har behov av lite input från andra.

Har nu haft en ganska lång period där maten sköts...sådär. Mitt stora problem är att vaneäta, dvs. äta mål av vana fast man kanske egentligen inte är hungrig. Det och att jag vissa veckor vet att jag har ätit saker jag borde undvika. Jag har några kilon kvar till ett normalt BMI, och skulle vilja nå dit, men ligger just nu och skvalpar kanske 8 kilo från målet ungefär. Får som stort plus säga att det har varit lättare att "hitta tillbaka" till vettiga matvanor med den här typen av mat jämfört med t.ex. VV, så ska väl vara glad att jag inte gått upp mer 😉

Saker som jag vet med påverkar viktminskning och annat är stress, och det har/kommer jag att ha tillräckligt av nu under månaden som kommer. Jobbar som språklärare så på jobbet kommer nu hela karusellen med nationella prov och betyg som ska sättas. På hemmaplan...ligger just nu i skilsmässa med en man som funnits vid min sida sedan vi båda gick på gymnasiet. Han får tillgång till ny lägenhet nu om tre veckor så då ska bodelningen ske "på riktigt". Vi har dessutom två barn tillsammans, 4 och 1,5 år gamla, så det känns verkligen som att ha "dubbelliv" där det normala är när barnen är hemma, och det andra är något jag inte hunnit vänja mig vid ännu. Matlusten är väl sådär i perioder, tror jag behöver testa nytt för att inte få panikhunger med dumma intag som följd...

Min fråga (efter mycket bakgrund): blir ett påhäng om viktminskning för mycket just nu? Ska jag vara nöjd om jag nollar just nu +/- de kilon jag svajar vid just nu? Någon som har några kloka tips och idéer?

Jag vet att det finns många erfarenheter samlade här, vilket också gör att jag väljer att skriva här även om hela inlägget kanske inte hör hemma just här.

Tack på förhand!

Anmäl
2014-04-28 07:20 #1 av: Lojs

Jag tänker att det nog är väl så svårt att bara kunna äta vettigt över huvud taget i en så jobbig mental situation, kanske det räcker med fokus på att lyckas äta bra mat regelbundet och inte sätta så stor vikt vid annat tills livet lugnat ner sig? Som du själv säger kanske det blir väl mycket att lägga på ytterligare stress. 

Om du nu inte känner att det skulle vara skönt att kontrollera din kost och ha bra kost som en stabil punkt i livet när mycket annat runt omkring är rörigt. 

Ett annat lite "flummigare" tips är att för ditt psykiska välmående försöka få in typ lite yoga eller meditation, för att ta udden av en del av stressen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2014-04-28 11:26 #2 av: Ary

Bara du vet om det skulle vara för mycket... men det verkar rörigt för dig just nu. 

En kompromiss kanske skulle kunna vara att ha kokta ägg i kylen för att ta panikhunger och hålla dig mätt i största allmänhet? Näring och bra sammansättning allt i ett. Sallad/vitkålssallad till maten om det inte finns redan. Jag vet inte jätte lchf men nyttiga saker som kan göras utan ett 100 procentigt engagemang. 

Jag har förresten inte rusat upp i vikt under paus som jag gjort efter tidigare diverse dieter. Kanske för att under slarvperioder så har jag ätit 50/50 lchf/normalkost. 

Anmäl
2014-04-28 12:58 #3 av: Lilltilda

TS, jag tycker att du ska vara nöjd om du håller vikten still just nu. Jag vet allt om att vara mentalt stressad och att gå igenom skilsmässa. Det tar på krafterna och kroppen går in i vad jag kallar "Panic-mode". Själv gick jag upp ca 15 kg under det år då livet verkligen var mest i kaos med skilsmässa m.m trots försök att behålla vettiga vanor. Åt visserligen inte lchf men ändå inte skräp. 

Anmäl
2014-04-28 15:45 #4 av: goliath

Såkert väldigt indivuduellt det där... Men det första vi lärde oss på dietistskolan vara att inte ta tag i för många livsstilsändringar på en gång. Några få saker åt gången och bygga mästrningkänsla.

Anmäl
2014-04-28 20:04 #5 av: Zepp

Japp.. säger som de flesta andra.. stress ställer till det.. med lite utav varje.. både vikt och hälsa.. har lixom de flesta fått min beskärda del av stress.. tror det där går i perioder.. dvs är det inte det ena så är det det andra.. tror det är det som de kallar för att bli/vara vuxen? Arg

Hur som helst.. när man ser det i lite perspektiv så verkar det egentligen inte så mycket att stå efter.. men med lite eftertanke så finns det rätt lite man kan göra åt det.. förutom att finna lite olika strategier.. som gör att man klarar sig igenom de perioderna där livet inte är en dans på rosor!

Grejen är att livet är en resa.. och där kommer både bra och dåliga perioder.. och till sist så handlar det om hur man hanterar alla sina tillkortakommanden.. det är det som gör dig till den människa du är till slut och som du kan se tillbaka på!

Hur som helst.. jag är inte den som skall ge dig råd.. men en sak som jag kan säga är att man kommer inte vidare om man bär på gammal bitterhet.. lämna den där den hör hemma.. dvs på soptipen.. inte i ditt framtida liv.. fokusera på allt bra som varit tidigare.. ni har barn tillsammans.. men nu går ni åt skilda håll.. men barnen är frukten av allt det bra som ni hade tillsammans.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-29 07:07 #6 av: Viktinfo

Alla skriver så bra o jag tror du får kraft av att vända dig hit när du känner att det sviktar o du behöver stöttning. Jag, som just nu lever av utmattningssyndrom, säger som så många, en sak i taget så det inte blir oövervinneligt. Om du orkar skulle du kunna satsa på frukosten för med en riktigt bra frukost skulle du kunna stå dig gott länge. Någon sa ägg, jag säger äggsmör... Håller mig mätt läääääänge vilket i sin tur gör att saker o ting flyter på bättre, energimässigt i varje fall. Kanske kan du skriva upp en lapp/eller i telefonen med bra o enkla saker att äta när du behöver energi. Då finns det någonstans att gå till för när man står i situationen är det inte alltid man kan tänka klart o därför tar till något mindre bra istället!
Återkom gärna i denna länken framöver!

Anmäl
2014-05-01 10:35 #7 av: BirtheX

Kära AVIgo...

Att vaneäta trots att man faktiskt egentligen inte är hungrig är också en av mina akilleshälar. Vanan makt är stor! Har man viktväktat i 30 års tid till och från kommer ju ett ätstört beteende som ett brev på posten.

Har LCHF:at sedan maj förra året. Gått ned från 83 till 76 men skulle behöva gå ner ytterligare ca 4 kilon. Har aldrig mått så bra i hela mitt liv som jag mår nu med uteblivet sockersug. Det har verkligen tidigare varit ett elände att släpa på.

Hur lyckas man känna efter att man verkligen inte är hungrig trots att klockan är 12 och alla andra går på lunchpaus och samlas i matrummet?

Hur lyckas man sluta att kasta i sig maten på kvällen så hjärnan hinner med att signalera att kroppen faktiskt är mätt? Inget större fel på min kost vad jag kan bedöma.. Äter liberal LCHF--Sisådär alltmellan 20-40 gr kolisar. Mycket större omställning och svårighet för mig att ändra ett stört beteende.

Ganska nöjd med mina vardagsfrukostar som bara består av Bulletproofkaffe, eftersom jag då faktiskt kan känna att jag inte är hungrig efter nattens vila.

Att vid mental stress och stora omvälvande skeenden i livet ha för höga krav på kosthållning är på gott och ont. Kanske - som någon skrev - är det det enda som du känner att du lyckas kontrollera i en kaotisk tid? Isf kan ju det vara bra.

Maj är en förfärlig månad för oss som tampas med höga krav i arbetslivet. Varför tror omgivningen inte på ett liv efter sommar och semestrar?

Anmäl
2014-05-01 12:13 #8 av: AVigortsson

Tack för alla underbara inlägg! Några av tipsen använder jag redan idag (har t.ex. alltid med kokta ägg och en burk med lite turkisk yoghurt, egen nötmüsli och en skvätt grädde med mig till jobbet, funkar bra som "kvällsmat" på tåget hem ibland Skämtar).

För att "smälta in" apropå det där med lunchen så brukar jag själv på morgonen ta vanligt te med en skvätt grädde i, då står jag mig oftast fram till lunch. Mitt problem under dagen är nog att jag ofta kanske egentligen är törstig och borde mer aktivt använda vattenflaskan jag alltid har med mig Gapskrattar

Yoga har jag testat någon gång, men är nog något jag antingen behöver testa fler gånger eller så behöver jag hitta en annan avslappningsform, för kände då att det inte gav mig så mycket.

Återigen, stort tack till alla. Det värmer ändå att kunna få respons på funderingar som ändå dyker upp på resan, som Zepp så vackert beskrev. Just nu är fokuset på att få vardagen att gå ihop, den nya vardagen vill säga. Det kommer att lösa sig, det vet jag, det som blir frustrerande då och då är hur det ska gå till. Just nu känns det ganska hoppfullt, men ska följa goda råd här och försöka ta udden av stress samt att vardagen får landa ordentligt innan jag kan ta tag i den här delen. Får nog bli att göra så gott det går när det gäller kost och försöka träna när jag kan, för det är mitt bästa sätt att slappna av ordentligt.

Jag hoppas ni alla får en trevlig vårdag! Själv ska jag röja lite här hemma och hoppas att saker har lugnat ner sig i centrala Jönköping tills ikväll när mat och biobesök med en kär vän väntar Glad

Anmäl
2014-05-01 14:32 #9 av: cherra

Jag ser att andra har skrivit så mycket klokt innan jag skriver så egentligen är det onödigt att jag skriver :-).

Jag är som du, lärare på högstadiet. Mycket stress nu mot slutet av terminen plus annat runt omkring mig. Jag har helt enkelt bestämt mig för att det där med viktminskning får vänta, det viktigaste för mig är att äta bra mat och hålla mitt blodsocker i schack (jag är diabetes 2:a).

Jag insåg att jag bara blir ledsen och besviken på mig själv när jag "vaneäter", "stressäter", "äter social" osv som jag gör nu och inte riktigt har kraften att göra något åt det. Vad händer då när jag blir ledsen och besviken på mig själv? Jo, jag tröstäter! Härlig ond cirkel där :-).

Det stundar nya tider när du kan ta tag i ätandet igen. Ha som mål att äta bra mat och nöj dig med det är mitt råd.

Anmäl
2014-05-04 10:24 #10 av: ashe

Jag tänker att om man har en hög stressnivå så kan ev yoga vara svår att få att funka. Ger lite för mycket tid för tankar att surra iväg. Det kräver träning att kunna koncentrera sig på ingenting...

Då kanske en mer intensiv form av träning passar dig bättre just nu. Det är väl bara att leta. Kanske zumba eller cirkelträning eller indoor walking eller spinning eller....

Jag får avslappning om vattengympapasset är "koreografiskt" krävande, d v s jag måste koncentrera mig på rörelserna. Eller med indoor walking, efter bara några minuter är jag helt slut och fortsätter jag då lite lite till och så lite till, då finns inte en tanke mer är pust pust pust i min hjärna.

Anmäl
2014-05-04 13:07 #11 av: Halvdansken

Jag var ganska strikt LCHF och gick ner mina trivselkilo (var inte direkt överviktig). Men när min man fick cancer så gick all energi till att hantera situationen. Jag jobbade heltid, och så var det givetvis mycket stress och problem, och besök på sjukhus osv. Jag valde det enkla under den tiden. mackor och pasta när jag kom hem. På jobb tog jag sallad (personalmatsal). Jo, visst gick jag upp de där kilona igen, men min man överlevde och det var det viktigaste.

Jag hade heller inte energi till trädgården, eller huset, så det så ut som f'n överallt. Men man får välja sina slagsmål. Nu är energin tillbaka, och så kan jag ta tag i mindre livsviktiga saker igen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.