Annons:
Etiketthälsa
Läst 10041 ggr
tyristor
4/27/14, 12:00 PM

Vitaminer och mineraler innan operation

Om två veckor ska jag göra en bröstförminskning och en full bukplastik. I mina papper står att jag inte får ta några vitaminer, mineraler eller kosttillskott före operationen. Omega 3 slutade jag ta för några veckor sedan för där anser jag att det finns belägg för den ökade blödningsrisken. När det gäller andra kosttillskott som jag tar, t.ex. zink, B12, c-vitamin, magnesium och kalium så har jag inte hittat någon information om att det skulle vara farligt. Om jag inte tar magnesium blir jag deprimerad efter ca en vecka och dit vill jag inte! Finns det någon som vet mer om det här? Visst kan jag göra som doktorn vill och få tillbaka Depression och ångest, men mitt förtroende för sjukvården är inte direkt stort. När jag frågade kirurgen om jag kunde ta med egen mat eftersom jag äter LCHF fick jag till svar att det inte är bra att gå på någon diet eftersom kroppen behöver all näring den kan få. Japp, näringen finns tydligen i kolhydraterna… Missförstå mig inte nu, mitt förtroende för kirurgens skicklighet är stort, annars skulle han inte få operera mig. I övrigt finns det stora luckor i doktorernas kunskap gällande näringslära, men det är ju inget nytt. Sedan undrar jag också om extra intag av aminosyror kan påverka min operation. Jag tar l-tryptofan, GABA, l-karnitin och 5-htp. Det borde väl inte påverka blödningsrisken?

Annons:
nyttiga_jag
4/27/14, 12:05 PM
#1

Det bästa du kan göra är att höra med kirurgen!

Var och vem ska utföra ingreppet? Jag har själv gjort det du ska göra, det första för 20 år sen och det andra för ett år sen, så jag vet hur det är :-)

Jag fick lov att sluta med allt utom rena mediciner.

När det gäller mat så fick jag gärna ha med egen mat. Jag hade diskussioner med narkosläkaren innan om att jag inte ville ha sockerdropp utan ringers, vilket visade sig att de normalt använder.

Det kommer vara jobbigt, men helt klart värt det!

Lycka till.

goliath
4/27/14, 3:44 PM
#2

TS

Det är väl bara runt 12 timmar innan operation du inte får ta kosttillskott etc? Det är väl för att du ska vara fastanda. Du tar inte skada av en dag utan kosttillskott.

Kirurgent argument om diet och näringsbrist tycker jag är valid eftersom diet för många betyder kaloriunderskott och potentiellt näringsbrist. Varken kaloriunderskott eller näringsbrist är bra under en läkningsprocess. Vanlig lchf bör inte vara några problem att gå på efter en operation, och antagligt långt bättre än "normalkost"

nyttiga_jag
4/27/14, 3:56 PM
#3

#2, för mig var det under en vecka före operation.

goliath
4/27/14, 5:15 PM
#4

Oj! Såpass ja..

Ja, bäst att höra med kirurgen, TS. Vitaminerna är noll stress men om du upplever att du blir deprimerad utan magnesium så är ju inte det så kul..

Will Power
4/28/14, 6:42 AM
#5

I love Magnesium! Tänk om folk visste om dess betydelse ur alla möjliga perspektiv!

tyristor
4/28/14, 4:53 PM
#6

Tack för alla svar :) Fyra veckor innan op skulle jag sluta med ALLA kosttillskott enligt instruktionerna från Dr Magnus Hober på Improva. Det missade jag, men omega 3 slutade jag med som sagt. Magnesiumet kommer jag fortsätta med, jag har inte hittat några indikationer på att det skulle vara farligt.

Annons:
goliath
4/28/14, 5:01 PM
#7

Oj, det var strängt!

Klart att du ska göra precis som han säger.

Jag undrar av nyfikenhet varför man bör avsluta alla kosttillskott en månad innan op. Jag förstår att man ska avsluta både läkemedel och kosttillskott som har med koagulering av blod att göra, men resten? Nån som vet?

Will Power
4/28/14, 5:20 PM
#8

Bara som jag tänker då är att äta mycket fet fisk borde vara bra. Omgega-3 hämmar ju koagulering. Lite acetylsalicylsyra till det som en extra försäkring. Kanske blodet blir för tunt då!?

Sarah-S
4/28/14, 5:24 PM
#9

Kalium kan ju vara en sak som kan störa hjärtfunktionen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Will Power
4/28/14, 5:44 PM
#10

Just Kalium ska man var försiktig med. För mycket är inte bra… men om man vill se till den genomsnittsliga befolkiningen så har vi brist på detta och brist på Kalium är inte heller bra. Jag tror att äta mineralsalt är räddningen för många som lever LCHF! Natrium, Kalium och Magnesium, Zink och Kalcium i…. harmoni! 🚬

Jamaica rastafari!

Sarah-S
4/28/14, 5:48 PM
#11

#10 Visserligen är kalium svårt att överdosera via oralt intag och borde inte ställa till problem i samband med narkos

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

tyristor
4/28/14, 7:20 PM
#12

Mina dosetter är ganska välfyllda eftersom jag under flera år försökt balansera trötta binjurar. Det gick ganska bra till jag började med LCHF. Det verkar som om vitamin- och mineraldoserna kan behöva justeras. Just nu krånglar kistan, men det beror nog mer på att jag plötsligt fått svårt att tåla magnesiumcitrat. Supermagnesium går bra, men jag tycker effekten är sämre. Efter operationen hoppas jag få motivation att börja springa igen, det gäller bara att kroppen klarar av det. Tre och ett halvt år efter jag gick in i väggen har jag fortfarande svårt att klara av träning. Promenader går bra, men jag saknar att lyfta tungt på gymmet och jogga. Tack för ert engagemang!

Will Power
4/28/14, 8:01 PM
#13

Efter min knäoperatin så har jag för höga levervärden… att behöva ge sig in i narkos är icke en utan risk faktor! Jag hoppas att går bra för dig och ser dig djärna i löparkläder!

Annons:
tyristor
4/28/14, 8:10 PM
#14

Haha! Be careful what you wish for, jag kanske lägger upp ett foto på mig själv i löpartajts om några veckor ;)

nyttiga_jag
4/28/14, 9:09 PM
#15

Tyristor!

Det kommer säkert att gå jättebra!

Lycka till!

tyristor
4/28/14, 9:15 PM
#16

Tack snälla!

tyristor
4/29/14, 12:34 PM
#17

Hittade den här texten på Victoriaklinikens hemsida : "En god fysik i kombination med bra kosthållning skapar bättre förutsättningar för ett snabbare och bättre läkningsförlopp efter operationen. Det är bra att äta järntabletter, mineraler och vitaminer (dock ej E-vitamin)." Undrar varför det skiljer så mycket i rekommendationerna? Nu känner jag mig i vart fall inte särskilt orolig för att äta mina vanliga vitaminer.

Will Power
4/29/14, 2:52 PM
#18

#14 av tyristor Snuskgubbe som man är så hoppas jag det :o)

Will Power
4/29/14, 2:57 PM
#19

#11 av Sarah-S Det vanligaste är att man underdoserar vid LCHF kost!

tyristor
4/29/14, 3:01 PM
#20

Haha, du är ju för rolig Will Power…

Annons:
Upp till toppen
Annons: