Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6645 ggr
[postmortum91]
2014-04-26 20:18

Lchf - hur funkar det?

Hej på er!

Jag har under senaste tiden blivit mer och mer övertygad om att ett liv "utan" kolhydrater är ett sunt liv. Just nu är jag sockerberoende och har gått upp 10 kg och haft svårt att gå ner dem igen.
Jag har tidigare haft perioder då jag typ käkat lchf men det är så extremt svårt när man har en sambo som är jäääätteskeptisk till lchf.

Varför måste man äta mycket fett när man äter lchf? vad är fettet bra för egentligen? Min sambo är främst oroad över den höga fetthalten som man får i sig av mättat fett. Han tror det inte är bra för kolesterolet etc. Jag läste nyss om att det ökar det goda kolesterolet vilket är bra, men han är inte övertygad.

Om jag skulle köra på typ att äta max 5g/100 g kolhydrater fast äter normalt med fett, funkar inte fettförbränningen då eller vad är grejen med fettet? Jag kommer aldrig få med honom i min nya stil tyvärr, han kommer vägra ge upp pastan etc.

Jag hade tänkt att kanske låta mig äta pasta ett mål i veckan, men förstör det allting då? Jag är inte helt beredd på ett liv helt från pasta, ris och bröd ännu, men om jag påbörjar resan så kanske jag märker på vägen att jag inte behöver potatisen etc.

Annons:
Lchfman
2014-04-26 20:24
#1

Du kommer få massor av svar här. Men tills dess och under tiden, har du provat att googla? Man kan läsa dig till massor av fakta, då kommer du ha mer fakta till din sambo, om vederbörande vill ta åt sig dvs. Lycka till!

Zepp
2014-04-26 20:31
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lurtz
2014-04-26 21:04
#3

Kortfattat är väl risken att om du fortsätter äta samma mängd protein och fett som alltid och endast stryker kolhydraterna att det blir för lite energi och efter ett tag försätter kroppen i svältläge, kroppen drar då ner sin förbränning för att spara. Det är alltså viktigt att bibehålla en energi/kalorimängd som inte leder till att kroppen tror att svält råder, men samtidigt att man inte äter så mycket att kroppen inte behöver ta något från överskottsfettet man har på kroppen (om målet är att gå ner i vikt.)

Sarah-S
2014-04-26 21:33
#4

Jag tycker om den här sidan
Just denna länk handlar om ketos http://www.jonasbergqvist.se/sidor/fettforbranning-och-ketos/

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jessirene
2014-04-26 23:16
#5

Börja med att ersätta pastan med tex broccoli eller blomkål. Det gjorde underverk för mej. Under tiden fortsätter du att läsa mer om lchf. Äter du mycket potatis och ris och bröd, ersätt successivt med grönsaker. Du märker att du mår bättre. Och då blir din sambo intresserad. Lättare att köra en gemensam livsstilskost. Du behöver fett som drivmedel och det finns mycket nyttigt i fett om du väljer smör, kokosolja eller till kall mat olivolja. Men du behöver inte äta vansinnigt med fett. Undvik däremot lätt produkter!

miamaria5
2014-04-27 06:58
#6

Hej! Jag trodde också innan jag börjat med lchf att man åt vansinnigt med fett. Tänkte att det aldrig kunde vara bra. Men när jag sedan började så upplever jag inte alls att jag äter så mycket fett. Jag har bara slutat vara rädd för fett och äter det som naturligt kommer in i kroppen genom att steka i smör/kokosfett (den ekologiska varianten), äta fullfet ost och använda vispgrädde istället för lättprodukter. Men jag sitter inte och äter rent fett med sked och dricker inte vispgrädde. Jag äter mest av ovanjordgrönsaker om man ser till mängden mat. Och då får man i sig massor med nyttigheter om man ex. väljer ekologiska broccoli, paprika, vitkål…
Trodde också först att det skulle vara svårt att aldrig mer få äta vissa saker, men efter ett tag så slutade jag känna samma laddning till det jag trodde att jag skulle sakna så mycket. Ser jag en bild på en härlig pastatallrik/går förbi smågodiset/ser kakor-tårtor, så känns det inte längre lika mycket i smaklökarna. Hjärnan minns fortfarande hur det smakar, men kroppen är som inte intresserad längre. Det känns som en stor befrielse att nu kunna äta mig mätt på massor av god mat och inte behöva räkna kalorier. Kroppen sköter det där själv. Jag äter lagom mycket när jag är hungrig. Och mina tidigare magproblem med smärtor och svullnad är helt borta.
Kanske fungerar det inte lika bra för alla människor, men om det finns chans att det gör det, så skulle jag verkligen vilja övertyga fler om det naturliga och sunda med lchf-kost. Inte så konstigt att så många som börjar med lchf blir mer eller mindre frälsta, när skillnaden med mående/vikt och förhållande till mat förbättras så markant. Jag önskar dig stort lycka till!

Annons:
[postmortum91]
2014-04-27 22:29
#7

#5 Varför ska man undvika lättprodukter? 
Kan jag inte dricka typ standardmjölk och välja lätt creme fraiche i maten? Isåfall varför inte?

#6 Vad gött, hoppas att det känns samma för mig. Men hur lång tid tror du det tar innan man märker skillnad i hur man mår och så? Jag har hört att folk blir piggare och känner sig friskare när de varit utan kolhydrater ett tag.

Zepp
2014-04-28 00:46
#8

För då får man i sig för lite fett.. och i stället något annat, typ kolisar!

Grejen är att det handlar om energi och kalorier.. kör du light.. lite fettkalorier.. då får du dricka/äta mer/oftare för samma kalorier/energi, då läggs kolisarna på hög iallafall!

Om man nu skall dricka mjölk skall det vara den fetaste.. likaså med CF.. andra mejerier.. helst skall man undvika/dra ner på mejerier om man behöver gå ner i vikt.. iomed att de oftast innehåller insulinhöjande laktos och protein.

Här du en sammanstälning.. med lite råd för viktnedgång.

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-28 03:48
#9

postmortum91, om vi rent hypotetiskt antar att du käkar 2000 kcal och har följt de gängse rekommendationerna och ätit 60 E% kolhydrater som du nu tar bort, då får du ett energibortfall på 1200 kcal. Detta måste du ersätta med något och detta något är fett. Du kan inte leva på enbart protein (faktiskt, man kan inte det). 1200 kcal är ganska mycket. En del av de där 1200 kcal fett får du i dig med kött, fisk, ägg och ost, mer ju fetare sorter du väljer. Resten får du tillsätta i form av smör, grädde o.s.v.

Du måste alltså äta en hel del fett eller kolhydrater eller en blandning av dem för att få i dig tillräckligt med energi. Äter du väldigt lite av det ena får du äta desto mer av det andra, så enkelt är det.

Will Power
2014-04-28 07:06
#10

I korta drag: Skit i näringsämnen som höjer ditt blodsocker och som höjer ditt Insulin och ät sådant som inte höjer det. Då bejakar du dess konkurrent som vill frigöra sig… Glukagon! Utan Insulin närvarande kan din hjärna fatta signalerna som dina fettresureser ger, LEPTIN! Leptin är det hormon världen inte kände till tills för bara år 1992. En rätt så ny kunskap! Jag tror att det är därför det är rätt så svårt att prata med 80-tals påverkade LowFat fanatiker! Om ett uttryck som insnöade är berättigat så är det just till dom! Roligt att uppleva detta och vara en del av…. Paragdimskiftet!

jiim
2014-04-28 12:04
#11

Vill först skriva att detta inte är ett påhopp… Men måste uttrycka mina känslor för mjölk :P

För det första är det sprängfyllt med socker! Mellanmjölk 42E% socker och vanlig mjölk ca 33E% socker. Det enda mjölk har är kalcium. ca 100mg/dl. Du behöver dricka nästan en liter för att få i dig dagliga behovet. Då har man reda fått i sig 12 sockerbitar…

Bättre källor för kalcium är ost och spenat, eller kosttillskott.

Så alla kalvar som klunkar i sig mjölk bör fundera :)

goliath
2014-04-28 15:38
#12

"Så alla kalvar som klunkar i sig mjölk bör fundera :)"

Då borde väl alla bäbisar som klunkar i sig modersmjölk oxå ta sig en funderare?

jiim
2014-04-28 17:19
#13

#12 Vuxna som dricker mjölk dricker bäbisdricka :)

Annons:
Sarah-S
2014-04-28 17:31
#14

#12 Relevant? De flesta däggdjur har en naturlig amningsperiod men efter det är det få som dricker andra arters mjölk

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

goliath
2014-04-28 20:17
#15

#14

Jag är ingen stor zoolog, men en kalv är väl en bäbisko?

Så det är väl relevant och i direkt anknytning till det jag citerade från #11

Därimot ifrågasätter jag relevansen i ditt inlägg som beger sig ut i amningsperioder och att dricka andra arters mjölk.

Det samma med dig, jiim.. Jag har aldrig sagt något om vuxna.. Och om vi nu ska säga något om vuxna så dricker väl de i så fall kalvdricka och inte bäbisdricka hoppas jag ;)

Sarah-S
2014-04-28 21:17
#16

#15 Jag fick intrycket av att du kunde läsa inlägg och förstå vad som avsågs och inte ordagrant.

My mistake. På den nivån diskuterar inte jag

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

goliath
2014-04-29 00:37
#17

#16

"Jag fick intrycket av att du kunde läsa inlägg och förstå vad som avsågs och inte ordagrant."

Nu är du bara osaklig och håller på med härskartekniker när du implicerar att jag har lässvårigheter och håller en låg nivå.

Jag responderade helt sakligt på ditt inlägg där du ganska tydligt ifrågasätter relevansen på det jag skrev. Vet inte helt hur annars man kan tolka ditt inlägg på? Ska man egentligen behöva sitta och tolka inlägg? Skriv vad du menar istället?

Jag vet inte helt vilken nivå du diskuterar på jag..

Linnea
2014-04-29 13:23
#18

#17 Små ungar dricker mjölk, inte vuxna. De flesta vuxna djur är laktosintoleranta för dom behöver inte kunna bryta ner laktos eftersom dom inte får i sig mjölk.

Behövs ytterligare förklaring?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sarah-S
2014-04-29 13:40
#19

#17 Jag utgår från att du förstår när #11 kallar personer som dricker mjölk för kalvar att han inte menar kobäbisar utan använder ordet som en synonym för mjölkdrickare? Eller är det kanske tom med så att #11 vill påpeka att vi inte är kalvar och således inte bör dricka mjölk?
Ingenstans kan jag förstå relevansen när du påpekar att det isf skulle vara fel för kalvar eller andra däggdjur att dia som nyfödda. 
Eller var det så att du försökte dig på ett skämt som föll platt?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jiim
2014-04-29 13:58
#20

#19, jag använder ordet kalv som synonym för mjölkdrickare. Just eftersom kalv är en bäbis, och människobäbisar behöver mjölk. Människovuxna behöver inte mjölk.

Vi dricker mjölk när vi är bäbisar, sen får det räcka tycker jag. :p´

Det är fortfarande april… kan man inte få vara lite vitsig…?

Annons:
goliath
2014-04-29 16:53
#21

#18

Ja, bäbisar dricker modersmjölk och kalvar dricker komjölk.

Nix, ingen ytterligar förklaring behövs.. Din kommentar är helt överflödig då jag som sagt aldrig nämnt mjölkdrickande i vuxen ålder.

goliath
2014-04-29 17:01
#22

#19

Okeeej.. Det är nån slags LCHF lingo att kalla folk som dricker mjölk kallas för kalvar?? Det har jag aldrig hört för iallafall.. Och ytterst pinsamt för lchf rörelsen om detta vora ett etablerat begrepp..

Och detta ska folk förstå per automatik? Tror du kanske för tänka om. Jag tror inte det är nån automatik att folk förstår att med "kalv" så menas "mänsklig komjölksdrickar".

#19, 20

"Det är fortfarande april… kan man inte få vara lite vitsig…?"

Jo ;) Och det var precis så jag tolkade ditt inlägg. Ett skämtsam underton om att kalvarna borde ta sig en funderare eftersom du skriver att det är så mycket socker i mjölken..

Och jag skämtade vidare att då borde bäbisarna och ta sig en lite brainstorm (precis som att varken kalvar eller bäbisar är så väldigt reflekterade).

Linnea
2014-04-29 17:10
#23

#22 Jag har inget med LCHF att göra men vi brukar kalla storkonsumenter av mjölk för kalvar så det har nog inget med den här kosthållningen att göra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

odezza
2014-04-29 17:25
#24

#22 av goliath

Det är inte någon sorts LCHF-lingo att kalla vuxna mjölkdrickare för kalvar, i Sverige.

En gång i tiden, långt före min omläggning till LCHF, brukade min man kalla mig för kalv, eftersom jag drack massor med mjölk. När jag handlade såg det ut som om jag handlade mjölk till en 6-barnsfamilj, trots att det bara var jag och min man.

No big deal, du bor inte i Sverige, och kan inte vara uppdaterad då det gäller svenska uttryck för olika företeelser. Men tro inte att det är ett internt språkbruk bland LCHF:are, uttrycket är mycket mer allmänt än så.

"still lost in space and time"

Sarah-S
2014-04-29 18:22
#25

#22 det har väl inget med LCHF att göra att man kallar en mjölkdrickare för kalv..

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jiim
2014-04-29 18:34
#26

#25, det har du rätt i

goliath
2014-04-29 23:08
#27

@ odezza, Född och uppvuxen i sverige men har aldrig hört någon bli kallad för kalv. Men då var det uppklarat och jag lärde mig nått nytt :) Då förstar jag dig, jiim bättre, fast det blev inte ett lika kul aprilskämt.. @sarah s Om man befinner sig långt däruppe på din höga nivå borde man väl förstått på sammanhanget att jag aldrig hört uttrycket förr?

Annons:
Upp till toppen
Annons: