Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Lite rädd och lite osäker?!

2014-04-24 22:41 #0 av: Josanna

Måste få lite råd eftersom jag helt vilse..
Såå min första veka på har jag försökt räkna kalorier?! Ska man göra det?
Eller ska man bara göra det efter att kroppen ställt om sig?

Jag är 165 cm lång och väger 81kg , 29år, inte det nyttigaste kanske men har inte lyckats på någon annan diet(och jag har testat alla)
Ska väga mig på tisdag men är livrädd att jag har gått Up i vikt eftersom jag känner mig svullen och större än innan? 🙈🙈

Anmäl
2014-04-24 22:57 #1 av: hemul

De flesta kommer nog att säga att man inte ska räkna kalorier alls, men jag gör det, för LCHF har inte den där härligt mättande effekten på mig som gör att man "automatiskt äter mindre". Däremot tycket jag också att det är onödigt att räkna kalorier om man inte behöver. Ge det lite tid och se hur det går. Har du tur hör du till dem det bara funkar för. Men har du lätt att äta mycket (mer än du behöver), så tänk på att du lär inte går ner då, inte ens på LCHF.


Anmäl
2014-04-24 23:09 #2 av: Josanna

Tack hemul..
Hur äter du under en dag?

Anmäl
2014-04-24 23:15 #3 av: goliath

TS,

Det finns mycket som hellre borde vara rädd osäker inför än att testa att räkna kalorier.. Det är inte farligt :)

Anmäl
2014-04-24 23:24 #4 av: peoy

Jag räknar för att jag äter för mycket oavsett om jag räknar eller inte.. beror alltså helt på hur TS äter idag..

Sen kanske man inte ska bry sig så mycket den första veckan eller de två första månaderna, utan den tiden behövs för att kunna anpassa sig till att äta riktig mat, och för många reglerar det också matintaget automatiskt..

Anmäl
2014-04-24 23:25 #5 av: Josanna

Hahaha mycket sant..
Ska försöka att slappna av lite och låta kroppen säga till när hon e hungrig..
Tack 😊
Återkommer efter invägningen

Anmäl
2014-04-24 23:27 #6 av: hemul

#2 Du ska inte fråga mig för dels måste jag hålla koll på hur mycket jag äter och det kanske du inte behöver, dels äter jag per definition inte LCHF, utan en annan typ av lågkolhydratkost. Bättre att någon annan svarar.


Anmäl
2014-04-25 07:11 #7 av: nyttiga_jag

När jag började med LCHF så vägde jag 97 kg till mina 163 och hade ett mycket stört ätbeteende. Jag var helt enkelt tvungen att lära mig hur mycket en normal person åt och enda sättet för mig att veta det var att registrera allt jag åt. Jag använde till en början www.dumbbell.se

Först räknade jag ut mitt BMR dvs hur mycket energi man gör av med och sen bestämde jag mig för hur mycket jag skulle äta för att gå ner i vikt. Sen registrerade jag allt för att se att jag höll det och för att se att fördelningen blev LCHF-stuk.

Anmäl
2014-04-25 07:38 #8 av: miamaria5

Från början la jag in det jag åt i matdagboken, bara för att ha någon koll. Men nu efter 3 månader så äter jag när jag är hungrig och vad jag är sugen på utan att räkna. Visserligen behöver jag inte gå ner i vikt utan är nöjd med vad jag väger. Vill dock inte öka i vikt. (Började med lchf av andra skäl än viktnedgång) Känns som en befrielse att kunna äta sig mätt och vad jag vill (inom det som är lchf) utan att behöva bry sig om kalorier. 

Tidigare har jag ätit enligt viktväktarna och det var ju ett ständigt fokuserande på hur många points/kalorier jag ätit varje dag. Nu kan jag äta utan att tänka på kalorier, eftersom jag blir lagomt mätt på lchf-mat, det är lätt att känna mättnad och jag håller mig mätt länge. Så himla skönt! Mitt liv har blivit så mycket bättre. Inga magsmärtor och skönt förhållande till mat.

Men det är säkert olika för olika kroppar och människor hur det fungerar. Lycka till!

Anmäl
2014-04-25 08:48 #9 av: Josanna

#8
Tack känns bra att veta att man kanske kan sluta räkna efter ett tag (förhoppningsvis)
En annan fråga, kände du dig svullen?! Först veckan menar jag?
Jag ska inte väga mig (psykiskt kontroll behov) men jag har en känsla av att jag har gått Up i vikt istället?

Anmäl
2014-04-25 09:14 #10 av: Inkanyezi

Du går inte upp på en vecka, i alla fall inte genom att du skulle bli fetare.

Däremot kan vikten variera flera kilo inom en vecka av olika skäl, men det är en variation i dels vatten i vävnaderna, dels hur mycket som ännu ligger i matsmältningen när man väger sig jämfört med att det kanske är tömt vid en annan vägning.

Om din viktnedgång är osedvanligt snabb, kan du kanske se en trend inom en månad, men med mer normal nedgång handlar det om flera månader, och statistik över tid. En fluktuation på några kilo upp och ner är inte signifikant, utan det är vad snittet ligger på över en längre tid. Där kan man se en trend om tiden är lång nog.

Så du kanske är svullen, och då kanske du verkligen väger några kilo mer än innan du var svullen, men dina fettreserver har knappast ändrats i någon större grad, vare sig upp eller ner. Den där siffran på vågen, efter en vecka, är helt enkelt inte signifikant.

Jag skulle nog råda dig till att med is i magen bara fortsätta envist med att dra bort kolhydrater; lära dig vilka livsmedel som innehåller dem, och eliminera dem ur kosten i hög grad, och samtidigt se till att få i dig tillräckligt med fett för att täcka bortfallet när kolhydraterna tas bort.

Efter ett par månader kan du räkna med att din kropp har ställt om sig till att godta det nya sättet att äta, och då kan det vara mer idé att hålla reda på den totala mängden du sätter i dig. Har du tur, kommer din aptitreglering att sköta om det alldeles utan att du behöver väga och räkna.

Anmäl
2014-04-25 09:31 #11 av: dufva

När jag har gått ner som mest har jag inte alls funderat på kalorier utan hållit kosten strikt och bara ätit mig mätt

Jag tycker det borde vara rekomendation ett till nybörjare

För många med övervikt behövs det inte mycket mer för att storslagna saker ska inträffa Cool

Anmäl
2014-04-25 10:05 #12 av: Siggebus

Jag håller med #11
Det enda jag räknade när jag började var kolhydraterna men sedan såg jag till att fokusera på att:
1) äta långsammare än jag normalt brukade - tugga ordentligt etc. Jag åt alldeles för snabbt vilket innebär att jag på kort tid hann få i mig alldeles för mycket mat helt i onödan innan mättnadskänslorna började visa sig.
2) Dricka tillräckligt med vätska.
3) inte vara rädd i början för att ta sig ett litet "mellanmål" OM jag blev hungrig mellan målen. Man ska inte gå hungrig! Mellanmålet bestod dock inte av frukt eller liknande utan det blev oftast ett par ostskivor med Bregott på som jag rullade ihop och åt. Gjorde ostrullarna en och en och inte en hel hög i förväg eftersom jag då kanske åt upp alla bara för det var gott. Man ska bara bli LAGOM mätt! Blinkar
4) Äta riktig mat och med det menar jag kött, fisk, fågel, ägg etc med tillbehör som grönsaker och fet sås som smält smör, bea eller annat.
Jag har aldrig hållit på med en massa lchf-bakning som substitut för kakor, bröd etc eftersom jag inte kan hantera det - jag överäter lätt sådana saker och då hjälper det inte att det är lchf-"vänligt" - trots allt blir det en massa extra KALORIER som min kropp inte behövde. Japp - här var den enda gång jag tänkte på kalorier i början.


Anmäl
2014-04-25 10:15 #13 av: Effie

#12 Till det här skulle jag bara vilja lägga: och ät inte mellanmål "bara för att man ska", eller nåt sånt. Ät när du är hungrig. Så småningom kanske du upptäcker att du bara vill äta t.ex. två gånger per dag - eller också inte. Bara du inte glömmer helt att äta när du försöker känna in kroppens signaler.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-04-25 10:34 #14 av: Inkanyezi

Det har hänt mig någon gång att jag inte har ätit på hela dagen, men om jag inte är hungrig, så går jag till sängs ändå. Under en tid åt jag alltid ordentlig frukost på ägg, ostrullar och annat fett, men den rutinen har jag slutat med. Det har varit rätt stor variation för min del. Så var inte orolig om du inte känner hunger, och bry dig inte om att äta om du inte är hungrig. Det är ingen risk att svälta om man bara får i sig näring under överskådlig tid.

Någon gång har jag helt enkelt varit för trött för att äta, och då har vila och sömn varit viktigare. Det har hänt när jag har varit riktigt långt bort på mina cykelturer, med avsevärt mer än 80 km på samma dag. Då har det räckt med vatten. Hungern kommer nästa dag.

Så jag tror inte att det är alldeles nödvändigt att äta precis varje dag. Det räcker nog att äta när man är hungrig, men jag tror att det är viktigt att äta näringsrik mat.

Anmäl
2014-04-25 11:01 #15 av: Siggebus

#13
Och här håller jag med dig. Glad

Man är "itutad" att man bör äta mellanmål men det finns ingen anledning om man på sina huvudmål äter sig lagom mätt och man håller sig mätt på det tills nästa mål.
Sedan lång tid tillbaka äter jag endast lunch och kvällsmål och i princip aldrig något där i mellan.
På lunchen äter jag bara något litet eftersom jag inte är vrålhungrig då men sedan äter jag desto mer på kvällen. Så jag får i mig allt jag behöver under en dag - vilka tider man äter eller antal måltider spelar ingen roll enligt mig så länge man inte över ELLER under-äter.

Anmäl
2014-04-25 13:09 #16 av: SpurtAnne

Jag skulle hellre göra som #11, ät dig mätt på det som är lchf och strunta i att räkna. Funkar inte det så kanske du kan börja räkna men varför ens börja om du inte behöver?

Anmäl
2014-04-25 14:00 #17 av: hemul

Precis, du verkar inställd på att räkna kalorier Josanna, och det tycker jag du ska glömma till att börja med. Hemskt onödigt om det visar sig att du inte behöver det.

Men kostregistrera gärna i början. Då har du en bra kostdagbok sen där du kan se båda hur mycket kolisar och annat du ätit och hur många kalorier de representerar. Antingen det går bra eller inte så är det en bra dokumentation att ha och skulle du behöva göra förändringar eller införa kalorirestriktion så har du något att utgå ifrån.


Anmäl
2014-04-25 14:29 #18 av: Sarah-S

Jag har loggat min mat på Lifesum enbart för att se hur mycket kolhydrater jag ätit, och att jag ätit tillräckligt med fett
Har inte brytt mig om kalorier alls, vid platåer har jag lagt på lite 8:16 fasta så har det rullat på igen sen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-04-25 14:31 #19 av: hemul

Du har alltså infört kalorirestriktion. Kärt barn har många namn.


Anmäl
2014-04-25 14:42 #20 av: Sarah-S

#19 Var det riktat till mig?
Genom att hoppa över en ägglatte per dag så ja om du vill kalla det kalorirestriktion så kör på det. Dock äter jag nog nästan lika mycket kalorier som en vanlig dag men fastan är längre

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-04-26 22:06 #21 av: Josanna

Otroligt trevligt med så många svar:)
Har bestämt att ha is i magen och inte räkna kalorier

TACK ALLA TREVLIGA

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.