Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser

Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på soppor & såser

Snabb soppa med mjukost

2014-04-24 16:49 #0 av: kaisakavat

Gjorde just en riktigt god måltid på några få minuter. 

Behöver:

• Vegetariskt man råkar ha hemma. Min soppa blev på blomkål och färsk svamp
  • Lite vitlök 
  • Smör
  • Vattenskvätt
  • Mjukost med rökt renkött 

Skivade svamp och blomkål, finhackade vitlök och stekte allt i (rejält med) smör. Spädde med lite vatten och lät sjuda tills blomkålen = al dente.. 

Ner med ordentlig sked/ar mjukost, rörde ut och lät sjuda ihop. 

Klart! 

Tjock-krämig-matig och smarrig smak med tanke på den ringa ansträngningen. 

Och inte mycket disk..

Anmäl
2014-04-26 08:31 #1 av: kaisakavat

Man kan förstås krydda upp precis som man vill. Jag glömde ju skriva att jag t ex saltade lite. Men osten är ju salt också så man får ta det piano.

Provade ett liknande koncept igår lunch. Fast la ner skurna bitar färdigt stekt kyckling också. Och några klyftor körsbärstomat. Helt ok.

Det är ju så med soppor - man tager vad man haver.

Grejen här, är ju mjukosten. Bekvämt.

Anmäl
2014-04-26 09:02 #2 av: Kajak11

Det låter bra. Får prova när jag igen kan äta ost. En salmonella och candida är på gång att bli drivat ut....så inget ost och mjölk...för tiden.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.