Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Sockerarter

2014-04-23 15:00 #0 av: nyttiga_jag

Nu blev jag lite förvirrad och behöver hjälp:

Om det på en näringsdeklaration står kolhydrater 48g varav sockerarter 2, vad består resten av kolhydraterna av? Fibrer?

Anmäl
2014-04-23 15:03 #1 av: satsuke

Troiligtvis stärkelse?(halkade in här bara Skrattar)

Anmäl
2014-04-23 15:06 #2 av: nyttiga_jag

#1 Troligen inte eftersom sockerarter består av monosackarider, disackarider och polysackarider. Stärkelse är en polysackarid.

Anmäl
2014-04-23 15:11 #3 av: satsuke

#2 tja, fast cellulosa är också en polysackarid - som deklareras som fiber i näringsdeklarationer.

Anmäl
2014-04-23 15:16 #4 av: nyttiga_jag

Fast kroppen kan väl inte bryta ner cellulosan och det är därför den deklareras som fibrer?!

Stärkelsen bryter vi ju ner och eftersom det är en polysackarid så borde den ingå i benämningen sockerarter.

Ska kanske maila tillverkaren och fråga Skrattar

Anmäl
2014-04-23 15:27 #5 av: satsuke

Jag hittade denna på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/

Sockerarter= mono- och disackarider - troligtvis så företag deklarerar på sina flörpacknbingar.

Anmäl
2014-04-23 15:27 #6 av: satsuke

Ursäkta slarvigt skrivet #5, hade lite bråttom...

Anmäl
2014-04-23 15:32 #7 av: nyttiga_jag

Tack! Så står det inte på wikipedia :-(

Anmäl
2014-04-23 15:44 #8 av: Xristina

#7 Wikipedia är inte en tillförlitlig källa dock :)

Anmäl
2014-04-23 18:19 #9 av: RobinEH

Nu gör det det. Tummen upp

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-04-23 20:07 #10 av: hemul

Men nu krånglar ni väl till det ändå? Vad blandar ni in mono- di- och polysackarider för? Det står ju redan hur många gram SOCKERARTER det är. Resten är givetvis stärkelse, som också är en KOLHYDRAT, den enda uppgifts som lämnats.

Kolhydrater 48 g varav sockerarter 2 g.

Där finns alltså 46 gram kolhydrater som inte är sockerarter utan - stärkelse.

Anmäl
2014-04-23 21:02 #11 av: RobinEH

TS trodde ju att polysackarider var en sockerart. Om mono-, di- och polysackarider skulle vara sockerarter så skulle ju stärkelse vara en sockerart då det är en polysackarid. Om då 2g av 48g bestod av sockerarter så hade ju 46g bestått av icke mono-, di- och polysackarider.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-04-23 21:25 #12 av: Zepp

Eh.. enkelt svar.. i EU.. och således även i Sverige.. så anges digesterbara kolhydrater.. som kolhydrater.. dvs de som omvandlas till monosakarider i mun, mage och tolvfingertarm.. iallafall i ett teoretiskt och praktist perspektiv!

Sen så kan vi omvandla en del av de andra till SCFA i Colon.. men det är en annan historia.. och en annan tråd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-23 21:42 #13 av: nyttiga_jag

Tack #11 , precis så var det! Du får nog gå in och ändra även http://sv.wikipedia.org/wiki/Polysackarid för där står det att det är sockerarter

Kan nån förklara varför inte polysackarider inte räknas som sockerarter?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.